• Hyllemor

9-årings rum är överbelarmat med "fina små saker" så att han inte kan röra sig där inne.

Min 9-årige son har ett litet rum på 7 kvadratmeter. Egentligen borde det inte bli stökigt för han leker inte på samma vis som tidigare men det ser alltid ut som katastrof. Nu har han börjat flytta ut i vårt extrarum eftersom han "inte får plats med datorn på sitt skrivbord." Det är ju inte klokt, menar jag, eftersom det bara är att städa så får man plats.

Vi hade ett jättebråk om det där förra veckan och då sa han "jag vet ju inte var jag ska lägga grejerna!" och sakta insåg jag att han faktiskt har rätt. Han har ingenstans att lägga sina grejer, trots lådor under sängen, skrivbord, fönsterkarm, bokhylla... och vad är det då för grejer? Det är bara SKIT, men han älskar sitt skit. Han har en samling med mineraler som sitter på väggen, sedan har han en samling mineraler i en låda. Dessa liksom förflyttar sig till skrivbordet, golvet, fönsterkarmen, ja, överallt. Likadant är det med legobyggen. Han har en hylla för legobyggen men resten förflyttar sig ut i rummet. Han har en låda med scoutgrejer men plötsligt så ligger det scoutrep och småprylar överallt, eftersom han tycker om att titta på dem, att pilla med dem. Han säger att han blir glad att ha tre knoprep ihopknutna tvärs över skrivbordet. Han har ett jättesnäckskal på skrivbordet och ett 50-tal snäckskal i en skokartong, men dessa småsnäckor ... ja, ni fattar, men Jag fattar inte hur jag ska få honom att lägga tillbaka dem i lådorna när han liksom verkligen förklarar för mig hur mycket han älskar att ha dem i rader på skrivbordet.

Han säger att det är för att han vill se sakerna. Han blir glad av att titta på dem och plocka med dem och jag inser väl nu att han skulle vilja ha sitt rum som ett museum. Visst kan jag sätta upp hyllor från golv till tak, men vem ska då städa det? Han kommer aldrig att damma av varenda liten mineral eller någon konstig mojäng som han vill sitta och hålla i sin hand en stund.

Är det någon annan här som har ett barn med 1000 småprylar som har någon idé kring hur man ska göra för att rummet ska kunna vara lättstädat men samtidigt "som ett museum." Att köpa ett gäng vitrinskåp har vi inte råd med.

• Svar på tråden 9-årings rum är överbelarmat med "fina små saker" så att han inte kan röra sig där inne.
  • Anonym (..)

Jag var ett barn som samlade på det mesta. Mina föräldrar var kloka och lät mig hållas. Vartefter jag blev äldre slängde jag en del av det där efter eget beslut. 

Det kanske går att kompromissa? Han kan ha X antal saker framme, annat i lådor, och så kan han byta då och då, så att han ser de andra sakerna? Förklara det med damm och städning också. 
    Om han vill ha plats för datorn så behöver några andra grejer åka ner i en låda. 

Han är också 9 år, ett barn. Om ca 3-4 år kanske mer tonåring, en hel del av de där sakerna har säkert bytts ut efter vägen. 

• Anonym (S)

Jag är vuxen och har tyvärr lite samma problem.
    Min pojkvän sen 2 år tycker vi ska bli sambo då min lägenhet bara kostar pengar då jag ändå aldrig är där. Och såklart har han rätt. MEN han har så väldigt litet och jag har så galet mycket saker! Vid första anblicken ser mitt hem ut som en loppis! Det är inte stökigt men mycket skåp, mycket hyllor, mycket på väggarna. Och det är liksom inte bara "fina stenar" eller prydnadsvaser från riktiga loppisar, utan mitt liv! Jag har rest väldigt mycket så det är väldigt mycket souvenirer och minnen från resorna. Även mycket handverk som jag har gjort. Broderier, Diamond painting. Fina böcker, priser från tävlingar. Detta skulle ALDRIG få plats hos honom, även om jag är fri att inreda som jag vill! Han säger det inte högt men han tycker att jag bara ska riva ner allt "skit" i lådor och ställa i hans källare och leva på som vanligt!
    Som det är nu så åker jag hem ibland bara för att må bra. För att minnas. Som en typ av museum. Bli påmind om tiden då jag hade ett liv! Eller ett annat liv, kanske man ska säga...
    Givetvis vore det bästa om vi kunde titta på något nytt tillsammans, men det känns inte som helt rätt tid nu! Jag är dessutom inte i ärlighetens namn speciellt sugen på att ha ett hus. Och han vägrar lägenhet.

Så jag förstår känslorna hos din son i allra högsta grad! Man mår bra av att se sina saker där! En trygghet att se dem, känna på dem, även lukta på dem.
    Sen som någon skrev kan kanske intressena ändra sig så att sakerna automatiskt byts ut?

Men jag kommer följa den här tråden med nyfikenhet om någon har nåt supertips på "compact living" eller liknande 😄

• Hyllemor
    Anonym (..) skrev 2023-09-11 07:04:35 följande:

Jag var ett barn som samlade på det mesta. Mina föräldrar var kloka och lät mig hållas. Vartefter jag blev äldre slängde jag en del av det där efter eget beslut. 

Det kanske går att kompromissa? Han kan ha X antal saker framme, annat i lådor, och så kan han byta då och då, så att han ser de andra sakerna? Förklara det med damm och städning också. 
    Om han vill ha plats för datorn så behöver några andra grejer åka ner i en låda. 

Han är också 9 år, ett barn. Om ca 3-4 år kanske mer tonåring, en hel del av de där sakerna har säkert bytts ut efter vägen. 

Jag har försökt förklara det där med damm och städning men det biter inte riktigt. Han förstår inte riktigt, för han "torkar ju av rosenkvartzen när han håller den i handen." Jag har försökt förklara att det inte är bra att leva så där och ja, han har fått nästäppa ett par gånger pga kvalstren och då har han gått med på att städa undan allt så att vi kan torka av allt tillsammans men efter ett par veckor ser det exakt likadant ut igen. Kanske får vi kämpa hårdare med att saker ska tillbaka i lådorna när de väl är framme.

När han är tonåring så har, precis som du säger, säkert sakerna bytts ut efter vägen, men jag tror att problemet kommer att kvarstå, bara att det blir andra grejer som han samlar på då och därför måste vi lösa problemet redan nu med hur man kan förvara saker som man älskar men som man vill titta på. Jag är ganska övertygad om att det är genetiskt eftersom man måste kliva över grejer för att komma in i morfars hus. Hans pappa har inte problem med samlande men att slänga grejer. Han hade stora problem med att slänga saker när han var barn så hans mamma införde en liten slags ritual som han fortfarande använder sig av, att han säger en ramsa innan han slänger en möbel eller ett klädesplagg som han har haft länge. Den ramsan körde han med vår son när vi behövde rensa ut saker som inte längre används men i vår sons fall handlar det inte längre om saker som ska slängas utan saker som han tycker om, men som är för mycket.

• Hyllemor
    Anonym (S) skrev 2023-09-11 17:11:28 följande:
    Jag är vuxen och har tyvärr lite samma problem.
    [...]

Så jag förstår känslorna hos din son i allra högsta grad! Man mår bra av att se sina saker där! En trygghet att se dem, känna på dem, även lukta på dem.
    Sen som någon skrev kan kanske intressena ändra sig så att sakerna automatiskt byts ut?

Men jag kommer följa den här tråden med nyfikenhet om någon har nåt supertips på "compact living" eller liknande 😄

Det här är intressant att få läsa: att det kan vara en trygghet att få se sakerna och känna på dem. Att lukta på dem, har jag inte sett honom göra, men vad vet jag. Han kan sitta och "plocka" med dem när han behöver en lugn stund. När han var liten påtalade släkt och vänner att han alltid höll någonting i handen och ja, det gjorde han. Åt han på ett knäckebröd och han blev mätt, så kunde han vandra runt med det där knäckebrödet i handen i 20 minuter efteråt (alltså, jag överdriver inte) om ingen tog det ifrån honom och om man tog det ifrån honom så kunde han plocka upp en sten eller någonting annat.

Jag hoppas också på fler svar med idéer i tråden. Tack till er två som redan har svarat så vänligt här. Vi får hoppas att tråden fortsätter så.

• Anonym (r)

Jag hade satt upp hyllor och gett han en dammvippa. Stöttat med städning. Han verkar jättegullig och jag kan känna med i att sakerna ska vara framme för att ge maximal njutning.

• Hyllemor
    Anonym (r) skrev 2023-09-11 23:12:27 följande:

Jag hade satt upp hyllor och gett han en dammvippa. Stöttat med städning. Han verkar jättegullig och jag kan känna med i att sakerna ska vara framme för att ge maximal njutning.

Kanske, men funkar det?

Dammvippa kanske funkar för att få bort dammet från prylarna, men rör det inte bara runt dammet i rummet? (jag tänker här om han ska ställa hundratals småprylar på konsollhyllor från golv till tak.) Om man viftar med en dammvippa då så lär väl dammet virvla upp överallt och hur städar man då bort det? Kanske är jag hypokondrisk men bör inte dammet då gå rakt ner i luftrören? Om man räknar hypotetiskt här: ponera att jag sätter upp konsollhyllor från golv till tak - hur ofta måste han då damma/vecka och hur ofta måste JAG dammsuga för att dammet som virvlar runt efter dammvippan inte ska ligga i hela rummet?

• Anonym (r)

Det är svårt att svara på. Annars skulle jag välja hyllor eller prydnadshyllor med någon form av skydd framför, en dörr eller liknande

• Hyllemor
    Anonym (r) skrev 2023-09-12 00:06:23 följande:

Det är svårt att svara på. Annars skulle jag välja hyllor eller prydnadshyllor med någon form av skydd framför, en dörr eller liknande

Ja, det kan vara något. Frågan är: vart hittar man det, utan att det kostar multum?

Med tanke på hur litet rummet är så är ju väggförvaring det bästa. Det är ju heller inga tunga saker han vill förvara. Vi snackar alltså verkligen smågrejer här.

• Hyllemor

Jag har lyckats med några idéer själv. Jag har sagt att vi kan köpa några meter knoprep och göra tavlor av det - istället för att han knyter ihop flera rep över skrivbordet, så kan vi sätta upp dessa i ramar så han kan titta på dem (knopar knyter han ju och knyter upp ändå liksom). Det vill han inte, men kanske kan jag införa det om jag verkligen visar. För flera år sedan så satte jag "legotejp" på smala tavellisthyllor där legogubbesamligarna står, så då lyckades jag. De är ju inte i vägen och se ser snygga ut (och de kommer faktiskt - oftast - tillbaka till sin hylla!)

Men problemet kvarstår: hur radar man upp 50 snäckor, kanske 80 mineraler, fina småpinnar, små konstiga smågrejer som han samlar på sig, legomodeller och särskilt sådant som inte passar in i en egen samling? Jag kämpar verkligen här eftersom golvytan är begränsad. Vad gör man med andra konstiga saker som inte går att gruppera eller som behöver djupare hyllor? Rummet är litet, vilket skymmer sikten, vilket också gör att man kan inte sätta saker hur högt upp på väggen som helst, för då kan han inte se dem och av erfarenhet så vet jag att om det är lite svårt att nå eller se, så kanske det är lite svårare att ställa tillbaka på rätt plats och den fina lilla saken får en ny "fin" plats på fönsterkarmen eller nattygsbordet (han lägger aldrig något mitt på golvet eftersom jag har trampat sönder några saker av misstag, men som det är just nu, så trillar saker ner, eftersom han inte har någon förvaring för det.)

Dammvippa och konsolhyllor är kanske det bästa trots allt?

• Tow2Mater

En Swiffer Duster istället for traditionell dammvippa. Den suger åt sig dammet.

• Anonym (S)

Nu spånar jag verkligen superfritt!
    Är du eller din man/sambo/partner, kanske någon släkting, händig? Går det att göra någon slags "snurr-hylla" och sätta upp? Två träpinnar i väggen och däremellan en dimensionell hylla i flera plan där man kan ha småsaker? Känns som en sån kan svälja ganska mycket och så kan man snurra och välja vilket man vill ha synligt och titta på för tillfället? Hänger du med på hur jag menar?? Ett helsike att städa men det får bli ett senare problem! 😄

• Kvittning

Vad gäller damm så kommer man rätt långt med en dammvippa bland prydnadssaker. 

i övrigt så tänker jag att ni kanske kan sätta upp klaffbord längs väggarna? Eller rader med hyllor som är till för just "utställning". Om man kan sätta en djup rad längst nere vid golvet (precis så man kan komma in och dammsuga under) och sedan lite mindre djup ju högre upp man kommer för att slutligen ha tavellistbredd högst upp så kan man ju få en bra överblick över sakerna samtidigt som det också finns en hel del luft kvar jämfört med om man har djupa höga bokhyllor. 

Vad gäller att han använder något annat rum när han ska använda dator eller göra saker som inte får plats på skrivbordet pga att det ligger rader med snäckor där så undrar jag vad det är för fel med det? Kan han inte få vara i det rummet och få ha sitt bord som utställningsbord? Och om det är utställningsbord han vill ha så kan ni ju fundera på att kanske ta bort skrivbordet helt och byta ut det mot en hylla också. 

• Hyllemor
    Kvittning skrev 2023-09-12 07:51:02 följande:

Vad gäller att han använder något annat rum när han ska använda dator eller göra saker som inte får plats på skrivbordet pga att det ligger rader med snäckor där så undrar jag vad det är för fel med det? Kan han inte få vara i det rummet och få ha sitt bord som utställningsbord? Och om det är utställningsbord han vill ha så kan ni ju fundera på att kanske ta bort skrivbordet helt och byta ut det mot en hylla också. 

Anledningen till att vi över huvud taget har ett extrarum är för att vi har behov av det rummet. Vårt extrarum - biblioteket kallat - är fyllt av böcker. Där sitter vi alla när vi vill läsa enskilt eller högläser för varandra. Där sitter vi för att prata, ha mysigt, eller om vi behöver sitta i teamsmöten eller vara helt och hållet i fred. Om någon har ett viktigt telefonsamtal så stänger man in sig i biblioteket. Om någon vill vara i fred för att göra någon viktig eller oviktig grej, så gör man det. Problemet är att när vår son sitter med datorn och spelar med sina kompisar så är det omöjligt att sitta och läsa i samma rum samtidigt eftersom han pratar på högtalartelefon på mobilen med sina kompisar samtidigt som han spelar.

• Kvittning
    Hyllemor skrev 2023-09-14 01:34:44 följande:

Anledningen till att vi över huvud taget har ett extrarum är för att vi har behov av det rummet. Vårt extrarum - biblioteket kallat - är fyllt av böcker. Där sitter vi alla när vi vill läsa enskilt eller högläser för varandra. Där sitter vi för att prata, ha mysigt, eller om vi behöver sitta i teamsmöten eller vara helt och hållet i fred. Om någon har ett viktigt telefonsamtal så stänger man in sig i biblioteket. Om någon vill vara i fred för att göra någon viktig eller oviktig grej, så gör man det. Problemet är att när vår son sitter med datorn och spelar med sina kompisar så är det omöjligt att sitta och läsa i samma rum samtidigt eftersom han pratar på högtalartelefon på mobilen med sina kompisar samtidigt som han spelar.

Ok. Men kanske ett litet datorbord att ha i knät när han sitter i sängen eller ett litet klaffbord bara för att kunna ha när han spelar om han behöver plats för mus också. 

Jag tror man lätt fastnar i att barn "ska" ha ett skrivbord i sitt rum, men vi har faktiskt tagit bort det hos oss för inget av barnen använde det "för sitt syfte". Ena barnet sitter i sängen eller på golvet och spelar och den andra behövde snarare ett sminkbord. Båda gör läsläxor i sängen och skrivläxor vid köksbordet. 

Så er son har behov av utrymmen för att kunna förvara sina saker synligt och en plats att spela på. Tänk lite utanför boxen vad gäller spelplatsen så kommer ni nog se att ytan som skrivbordet tar kanske bättre används för hans "museum". Ikea har ganska många lite mer mobila lösningar för datorhantering. 

www.ikea.com/se/sv/cat/laptopstaell-stabord-24830/
  • Anonym (Lådor)

Kanske en arkitekthurts/ritningsskåp kunde vara något? Där kan han lägga upp stenar, snäckor, rep etc. i varsin låda och lätt dra ut den låda han för stunden vill titta och känna på.

Ikeas hurts Alex är en lite mindre variant på samma tema. www.ikea.com/se/sv/p/alex-ladhurts-pa-hjul-vit-80485423/

• Hyllemor

Tack till alla er som har svarat här i tråden! Vi har ännu inte riktigt en lösning på problemet men jag har fått en större förståelse kring hur min son tänker kring det hela.

• Anonym (Ide)

Hej, Jag var på leksaksmuseum och de hade en del på taket i lådor som hänger på taket med glass som botten som man kan se sina prylar. Jag tänkte göra det åt min son som samlar på bilar och mycket annat.

• Anonym (Hmm)

Låter som att han behöver lära sig att städa, alltså lägga tillbaka sakerna på rätt plats. Självklart förutsätter detta att han har en plats för sina saker.

Svar på tråden 9-årings rum är överbelarmat med "fina små saker" så att han inte kan röra sig där inne.