9-årings rum är överbelarmat med "fina små saker" så att han inte kan röra sig där inne.
Min 9-årige son har ett litet rum på 7 kvadratmeter. Egentligen borde det inte bli stökigt för han leker inte på samma vis som tidigare men det ser alltid ut som katastrof. Nu har han börjat flytta ut i vårt extrarum eftersom han "inte får plats med datorn på sitt skrivbord." Det är ju inte klokt, menar jag, eftersom det bara är att städa så får man plats.
Vi hade ett jättebråk om det där förra veckan och då sa han "jag vet ju inte var jag ska lägga grejerna!" och sakta insåg jag att han faktiskt har rätt. Han har ingenstans att lägga sina grejer, trots lådor under sängen, skrivbord, fönsterkarm, bokhylla... och vad är det då för grejer? Det är bara SKIT, men han älskar sitt skit. Han har en samling med mineraler som sitter på väggen, sedan har han en samling mineraler i en låda. Dessa liksom förflyttar sig till skrivbordet, golvet, fönsterkarmen, ja, överallt. Likadant är det med legobyggen. Han har en hylla för legobyggen men resten förflyttar sig ut i rummet. Han har en låda med scoutgrejer men plötsligt så ligger det scoutrep och småprylar överallt, eftersom han tycker om att titta på dem, att pilla med dem. Han säger att han blir glad att ha tre knoprep ihopknutna tvärs över skrivbordet. Han har ett jättesnäckskal på skrivbordet och ett 50-tal snäckskal i en skokartong, men dessa småsnäckor ... ja, ni fattar, men Jag fattar inte hur jag ska få honom att lägga tillbaka dem i lådorna när han liksom verkligen förklarar för mig hur mycket han älskar att ha dem i rader på skrivbordet.
Han säger att det är för att han vill se sakerna. Han blir glad av att titta på dem och plocka med dem och jag inser väl nu att han skulle vilja ha sitt rum som ett museum. Visst kan jag sätta upp hyllor från golv till tak, men vem ska då städa det? Han kommer aldrig att damma av varenda liten mineral eller någon konstig mojäng som han vill sitta och hålla i sin hand en stund.
Är det någon annan här som har ett barn med 1000 småprylar som har någon idé kring hur man ska göra för att rummet ska kunna vara lättstädat men samtidigt "som ett museum." Att köpa ett gäng vitrinskåp har vi inte råd med.