• Ansfo81

Blir så less på barnens mamma

För ex antal år sen separerade vi och då hade vi varannan vecka.
    Hon flyttade från bostaden och flyttade ca 2mil från och umgänget fungerade 

Nu har hon träffat en kille och flyttat till honom och det är 1,5t bilresa till barnets skola och nu är barnen där varranan helg och knappt de och när barnen ska dit är det jag som oftast skjutsar och hämtar och gör jag inte det så funkar inte umgänget mellan dom. 

Hon betalar underhåll men gör avdrag på allt typ som en streamingtjänst som en barnet vill ha och hon står på. Hon hjälper inte till led kläder, resor som barnen vill göra med kompisar eller med skolan och skulle barnen vara där en eller ex antal dagar gör hon avdrag på vårda barnes underhåll som vad det kostar i mat och andra saker . Tex vill ena dottern ha en tröja så gjorde hon avdrag från underhållet äter dom ute då blir det avdrag på engång. 

Jag vill inte vara osams eller ställa till det för mina barn men jag går i ekonomisk konkurs snart 😞

Frank
  • Svar på tråden Blir så less på barnens mamma
  • Magical

Hon ska inte göra avdrag för om de tex äter ute. Det är ju ett val hon har gjort, att familjen skulle äta ut den gången. Aktiviteter under hennes umgänge ska hon stå får. Detta är rätt tydligt i lagen. 

Jag tycker du ska kontakta familjerätten och boka in ett samtal med henne, om du inte tror at du lyckas klargöra reglerna för henne. 

Avdrag får hon enbart göra om barnen bor över ett visst antal nätter per månad där.

Resor brukar nog de flesta dela på men det är väl en gråzon. Kolla upp även det. Vad sker tex om du inte kör barnen dit en helg? 

• EnAnonumius

Som den föregående skrev.. Kontakta familjerätten för att se om de kan hjälpa dig.

Under tiden så kan du ju läsa på vad försäkringskassan skriver.

Jag citerar:

"Avdrag för umgänge med barnet

När barnet tillfälligt bor hos den av er som betalar underhållsbidrag medför det extra kostnader för mat med mera. Samtidigt får föräldern, som barnet i vanliga fall bor med, något minskade kostnader.

Därför kan du som haft ditt barn hos dig under en sammanhängande tid av minst fem hela dygn, eller under en kalendermånad minst sex hela dygn enligt föräldrabalken få göra avdrag på underhållsbidraget."

(slut på citat)

Så det ditt ex göre är inte rätt alls. Så jag tycker att du kan kolla upp om hon kan bli återbetalningsskyldig också..
    Men som sagt kolla med familjerätten om de kan hjälpa dig.
    För ditt ex har inget lagstöd i att göra sådan "mikro" avdrag hit och dit som hon gör..

Källa:

https://www.forsakringskassan.se/fk_apps/FKTextServletWeb/hjalptext?nyckel=UNBE.bau/UNBE.bau.steg4.hjalp_pop.uppgifter&nyttfonster=true

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Blir så less på barnens mamma