• Piggelunken

Sambo gillar inte mina namnförslag

Hej! 
    Vi kan verkligen inte komma överrens om namn till bebisen i magen. Egentligen hade det inte varit några problem om det inte var så att jag har en son ifrån ett tidigare förhållande.
    När min sambo räknar upp vad han tycker om och inte tycker om i namn så känner jag varje gång "men i sånna fall så tycker du inte min sons namn är ett acceptabelt och fint namn".
    Sambon vill ha ett vanligt, klassiskt svenskt namn och ser gärna att det är med bland de vanligaste namnen och helst ska det inte gå att göra ett smeknamn av det. 
    Då sitter jag här med en son som har ett ovanligt, bibliskt/lantinskt namn och många kallar honom vid smeknamnet. Jag själv har ett ovanligt, bibliskt namn och har tyckt det varit väldigt praktiskt att aldrig bli ihopblandad med någon annan.
    Idag sa jag ifrån och påpekade att med de kriterierna han har så hade min sons namn aldrig dugit och att han således inte tycker om varken mitt eller sonens namn.
    Hans svar var "Fast jag har väl aldrig påpekat vad han heter" "nej" svarade jag "men förstår du inte att det känns jobbigt för mig att höra att du avskyr den typen av namn när jag själv gav min son ett sånt namn?" Vi kom inte längre för jag blev för ledsen, gravidhormonerna tog över tyvärr. Kändes bara som att han inte alls tänkt på det och skulle han nj komma och säga att han tycker om sonens namn så känns det bara fejk när han verkligen ratat och haft långa utläggningar om den typen av namn. 
    Jag känner mig verkligen så sårad och som att han går de runt i smyg och även tycker att jag har ett "fult namn"... inte så roligt! Och min son har verkligen fått det finaste namnet jag kan tänka mig och jag vill ge mitt nästa barn ett lika vackert namn. 
    Som sagt gravidhormonerna är inte att leka med just nu så kanske är jättefånigt att jag blir så sårad över detta. Hur tänker ni? Hur hade ni gjort?

P.s Tror egentligen han inte går runt och tänker så bara inte insett hur dumt det blir när han uttrycker sig så. Han har aldrig visat eller sagt något som antyder att han ogillar just VÅRA namn men ja ni förstår ju att det skickar väldigt dubbla signaler. 

• Svar på tråden Sambo gillar inte mina namnförslag
  • Magical

Förlåt TS men det där kan ni ju inte bråka om. Ditt barn har redan ett namn - lämna det utanför er diskussion! 

Du tvingade honom i princip att säga att han inte är förtjust i det namnet. Det enda det gjorde var att du blev ledsen. Vad var ditt syfte med att pressa fram detta? 

Jag har ny man och några bonusbarn. Jag är inte nödvändigtvis superförtjust i alla  namnen men barnen heter det de heter - end of story. Jag har också barn men jag har ingen aning om vad min nye man tänker om just de namnen. 

Jag tänker inte på namnen, jag tänker på individerna, och det gör säkert din sambo också, om din son. Därmed tänker man inte på namnet när man känner personen. 

• Tow2Mater

Tyvärr kunde han ju inte påverka dig då när du namngav ditt tidigare barn. Sånt får man ju leva med. Men nu ska ju just du och han samsas om något, så hitta ett namn ni båda gillar.

• Jw83

han kan ju tycka att din son har ett skitfult namn med ändå gilla din son. 

• rosesarewhite

Din sambo har varken gett dig eller din son era namn. Men han lärde känna er när ni redan hade era namn. Ni ÄR era namn och han tycker om era namn precis som han tycker om er.

Nu ska ni ge ett namn till ett barn som inte är fött än och han råkar tycka om en annan typ av namn till sitt barn. Det är ju något du helt enkelt får acceptera. Det betyder inte att han inte gillar ditt och din sons namn men handen på hjärtat - även om det är så att era namn är långt ifrån hans favoriter, vad spelar det för roll?

Jag har dejtat och varit tillsammans med killar jag vars namn aldrig någonsin skulle ge mina egna barn. Och de flesta föräldrar ger inte namn ur sin egen generation.

Jag tror det är dina gravidhormoner som spökar här nu. För tänk efter, om din sambo haft ett barn med ett namn som är just de han räknar upp nu, så hade ju det namnet INTE varit ditt favoritnamn, och du hade velat ge ert barn det namn din son har nu, och din sambo hade suttit i PRECIS samma sits som du gör nu - att du inte gillat hans barns namn.

• Piggelunken

Är ny här så lyckas inte med hur man svarar enskild person.

Det är sättet han uttrycker det på. Han har vid flera tillfällen sagt att "folk som ger sina barn sånna typer av namn ber om att barnet ska bli mobbat" eller det är "elakt mot barnet att ge det ett ovanligt namn". 

Då tycker faktiskt jag att jag har rätt att sätta ner foten och säga "men hallå här sitter jag och min son med just de typen av namn!"

Jag var inte en elak förälder som gav min son det namnet.
    Tycker det är så okänsligt.

Hade ni sagt samma sak om det hade handlat om att han pratade illa om folk som är vegetarianer och jag själv är det? "Ja men nu gillar han ju dig som person och kan se förbi det?" 

Som det ser ut nu så kan vi inte enas om ett namn för han har redan bestämt sig att det ska bli Elin om det är flicka och inget annat förslag jag kommer med duger. Så då får det bli Elin och hans efternamn för mitt efternamn är fortfarande samma som min exmans och min sons. 

• Maymom
    Piggelunken skrev 2023-09-08 21:36:00 följande:

Det är sättet han uttrycker det på. Han har vid flera tillfällen sagt att "folk som ger sina barn sånna typer av namn ber om att barnet ska bli mobbat" eller det är "elakt mot barnet att ge det ett ovanligt namn". 

Då tycker faktiskt jag att jag har rätt att sätta ner foten och säga "men hallå här sitter jag och min son med just de typen av namn!"

Hade ni sagt samma sak om det hade handlat om att han pratade illa om folk som är vegetarianer och jag själv är det? "Ja men nu gillar han ju dig som person och kan se förbi det?" 

Som det ser ut nu så kan vi inte enas om ett namn för han har redan bestämt sig att det ska bli Elin om det är flicka och inget annat förslag jag kommer med duger. Så då får det bli Elin och hans efternamn för mitt efternamn är fortfarande samma som min exmans och min sons. 

Jag har själv ett namn som barn framförallt gillar att rimma på, vilket ju inte var så jättekul när man var barn så förstår helt när andra föräldrar säger att de vill undvika Lisa-Fisa och dyl, det är inget jag blir ledsen för, eller tänker att mina föräldrar var elaka.
    Jag kan förstå att det är känsligt men tror också du överreagerar lite.

Elin är ju jättefint. Har ni fler förslag ni funderar på? Till pojke?
  • Emmo77

Vill man kan man rimma och hitta på dumma saker om alla namn. 
    Elin kan bli Lenin tyckte några i min klass

Namn är något jättesvårt. Ibland bara bättre vänta till bebis kommit då kanske namnet bara kommer. 
    Första barnet visste vi innan andra barnet tog 2 mån, då såg vi en barnvagnsskylt med namn som kändes rätt.
    Tredje tog nästan 3 månader . 
    Och alla har oftast någon önskan vad det ska bli och även namn som man tex aldrig kan tänka sig för någon annan hette det. 

• trollhona
    Piggelunken skrev 2023-09-08 21:08:13 följande:
    Sambo gillar inte mina namnförslag

Hej! 
    Vi kan verkligen inte komma överrens om namn till bebisen i magen. Egentligen hade det inte varit några problem om det inte var så att jag har en son ifrån ett tidigare förhållande.
    När min sambo räknar upp vad han tycker om och inte tycker om i namn så känner jag varje gång "men i sånna fall så tycker du inte min sons namn är ett acceptabelt och fint namn".
    Sambon vill ha ett vanligt, klassiskt svenskt namn och ser gärna att det är med bland de vanligaste namnen och helst ska det inte gå att göra ett smeknamn av det. 
    Då sitter jag här med en son som har ett ovanligt, bibliskt/lantinskt namn och många kallar honom vid smeknamnet. Jag själv har ett ovanligt, bibliskt namn och har tyckt det varit väldigt praktiskt att aldrig bli ihopblandad med någon annan.
    Idag sa jag ifrån och påpekade att med de kriterierna han har så hade min sons namn aldrig dugit och att han således inte tycker om varken mitt eller sonens namn.
    Hans svar var "Fast jag har väl aldrig påpekat vad han heter" "nej" svarade jag "men förstår du inte att det känns jobbigt för mig att höra att du avskyr den typen av namn när jag själv gav min son ett sånt namn?" Vi kom inte längre för jag blev för ledsen, gravidhormonerna tog över tyvärr. Kändes bara som att han inte alls tänkt på det och skulle han nj komma och säga att han tycker om sonens namn så känns det bara fejk när han verkligen ratat och haft långa utläggningar om den typen av namn. 
    Jag känner mig verkligen så sårad och som att han går de runt i smyg och även tycker att jag har ett "fult namn"... inte så roligt! Och min son har verkligen fått det finaste namnet jag kan tänka mig och jag vill ge mitt nästa barn ett lika vackert namn. 
    Som sagt gravidhormonerna är inte att leka med just nu så kanske är jättefånigt att jag blir så sårad över detta. Hur tänker ni? Hur hade ni gjort?

P.s Tror egentligen han inte går runt och tänker så bara inte insett hur dumt det blir när han uttrycker sig så. Han har aldrig visat eller sagt något som antyder att han ogillar just VÅRA namn men ja ni förstår ju att det skickar väldigt dubbla signaler. 

Jag tror du blir extra upprörd med gravidhormonerna i kroppen, för man kan ju själv tycka att ett namn inte är något man själv skulle välja utan att för den sakens skull ogilla personen.

Jag tror att det stora problemet är att ni dras till olika typer av namn, du gillar ovanligt, unikt, och med fin klang, medan han gillar enklare svenska namn och då får ni hitta något som passar er bägge. Kortare namn ger ju generellt mindre risk för smeknamn, och det finns många kortare bibliska namn som är ovanliga men ändå inte sticker ut för mycket.
    Exempelvis Elias, Uriel, Aron, Isak, Ethan, Natan, Laban, Seth, Matias, Jacob
    Om du inte är låst till hebreiska namn så finns det ovanligare namn som ändå är etablerade i svenska språket: Ossian, Leopold, Stig, Ivar, Matteo, Noakim, Thor, Curt, Lowe, Amadeus, Malcolm, Nataniel, Alf, Sigvard, Svante

• Cathariiina

Förstår vad du menar, och man ÄR känslig medan man är gravid - men din sambo har lika stor rätt som du att bestämma ERT barns namn, oavsett vad ditt barn sedan förr heter. 

Vänd på det! Antag att det var han som hade ett barn sedan förr som heter Johnny, och själv heter han Jimmy, och sedan har han på sin önskelista för ert gemensamma barn namnen Conny, Sonny, Danny, Benny och Ronny. Och då skulle du inte få säga att du överhuvudtaget inte kan tänka dig något -y-namn, för att han skulle kunna bli sårad då..? Skulle du bara välkomna lille Sonny utan strid..?

• Cathariiina

Jag tycker att Elin är rätt rart, men det är svårt att jämföra när du inte berättar vilka dina förslag är. 

Gift er, ha kvar din exmans efternamn men lägg till din nye mans med bindestreck! Det blir jättebra, för då blir det tydligt för alla hur släktskapsförhållandena är. Båda dina barn delar var sitt namn med dig, ditt tidigare barn heter som sin far, och det kommande barnet heter som sin. Allt öppet och above board.
  • Kvittning

Ni behöver hitta en kompromiss som båda kan vara nöjda med. Tex ett lite ovanligt namn i stilen du gillar men att det har två stavelser (mer sällan man har behov av smeknamn till namn med två stavelser) och att det ändå känns bekant när man säger det. 

Han kan inte låsa sig vid att Elin är det enda som funkar, men du kan inte helst låsa dig vid att det ska vara 100% dina premisser. Och om du visar att du är beredd att kompromissa så kanske han gör det också. 

Kanske ni kan testa att skriva listor.

Först en lista med era respektive 10 favoriter. Sedan byter ni listor och försöker komma på 10 nya inspirerade av den andres lista. Dvs att du försöker komma på 10 namn du gillar som du faktiskt tror att han också gillar baserat på hans lista och han gör samma sak.

• Cathariiina
    Kvittning skrev 2023-09-10 08:12:07 följande:

Ni behöver hitta en kompromiss som båda kan vara nöjda med. Tex ett lite ovanligt namn i stilen du gillar men att det har två stavelser (mer sällan man har behov av smeknamn till namn med två stavelser) och att det ändå känns bekant när man säger det. 

Han kan inte låsa sig vid att Elin är det enda som funkar, men du kan inte helst låsa dig vid att det ska vara 100% dina premisser. Och om du visar att du är beredd att kompromissa så kanske han gör det också. 

Kanske ni kan testa att skriva listor.

Först en lista med era respektive 10 favoriter. Sedan byter ni listor och försöker komma på 10 nya inspirerade av den andres lista. Dvs att du försöker komma på 10 namn du gillar som du faktiskt tror att han också gillar baserat på hans lista och han gör samma sak.

Om TS skriver ut mer exakt vilka namn hon gillar, så kan vi hjäpa henne här i att hitta "kompromissnamn"!

Ett "ovanligt, bibliskt, kortare" namn som även kan accepteras av någon som gillar traditionella svenska namn, skulle t.ex. kunna vara Naomi eller någon stavningsvariant på det (Naemi, Noemi, Nemi), Ester, Rakel, Hagar, Judith och Rut. Av dem gillar jag personligen Naemi och Judith - jättefina, juh!
  • Cathariiina
    Cathariiina skrev 2023-09-10 09:57:01 följande:
    Om TS skriver ut mer exakt vilka namn hon gillar, så kan vi hjäpa henne här i att hitta "kompromissnamn"!

Ett "ovanligt, bibliskt, kortare" namn som även kan accepteras av någon som gillar traditionella svenska namn, skulle t.ex. kunna vara Naomi eller någon stavningsvariant på det (Naemi, Noemi, Nemi), Ester, Rakel, Hagar, Judith och Rut. Av dem gillar jag personligen Naemi och Judith - jättefina, juh!
    Tillägg: och Marta/Märta såklart! Marta/Martha blir mer bibliskt, Märta mer rejält bondsvenskt.
Svar på tråden Sambo gillar inte mina namnförslag