• Anonym (Dotter)

Bouppteckning

Har idag fått "inbjudan"/kallelse till bouppteckning efter min mamma. 

Kan välja att vara med eller inte.  Hur gjorde du ? Om man inte är med får man ändå veta vad som togs upp. Vem informerar om det eller kommer det brev hem. 

• Svar på tråden Bouppteckning
  • Anonym (Varför inte)

Har du fler syskon?
    Jag blev utsedd av mina syskon som överhuvud och fick alla papper och liknande skickade till mig.

• Anonym (Jane)

Vem har skickat inbjudan? När vår mamma gick bort tidigare i år, så valde vi att sköta bouppteckningen själva. Jag utsågs som ansvarig och fick papper hemskickade till min adress.

• Anonym (KL)

Du får en kopia av bouppteckningen eftersom du är bröstarvinge

• Anonym (Ja)

Om du har syskon så ska du självklart vara med för att bevaka dina intressen! Och för övrigt se så det gått rätt till.

• Anonym (Dotter)

Kom från banken . 

Har en pappa  (de var gifta) och en bror som troligtvis kommer vara där då de bor på samma ort. 

• Anonym (KL)
    Anonym (Dotter) skrev 2023-09-09 14:50:14 följande:

Kom från banken . 

Har en pappa  (de var gifta) och en bror som troligtvis kommer vara där då de bor på samma ort. 

Om du inte kan eller vill närvara kan du skriva en fullmakt till din pappa eller bror att de företräder dig. 

I bouppteckningen dokumenteras den avlidnas och den efterlevande makens tillgångar och skulder, vad som är giftorätt och vad som är enskild egendom samt vilka arvingarna är. 

Antagligen påverkar det inte bouppteckningen alls om du är där eller inte, tillgångar och skulder är som de är. 
  • Yllop

När man får kallelse till bouppteckning brukar det medfölja en blankett där man fyller i om man ska närvara eller inte.
    Om man inte har möjlighet att närvara kan man skriva i en fullmakt att någon annan som medverkar företräder en.

Svar på tråden Bouppteckning