• Anonym (D)

Amma länge med amningsnapp?

Nån som ammat länge med amningsnapp? Av olika skäl har jag fått börja med amningsnapp och jag undrar om någon har fått till en lång amningsperiod med en napp?

Har hört att de är luriga att sluta med och pga mkt annat känner jag att jag inte kommer ha ork att kämpa mig blå att bli av med den, om det funkar att amma med en.

• Svar på tråden Amma länge med amningsnapp?
  • Anonym (Napp)

Jag lyckades aldrig bli av med den.. ammar min lille som snart fyller ett år med amningsnapp fortfarande. Det funkar fint ändå. Väntar nu mitt andra barn och kommer dock att kämpa för att inte bli beroende av amningsnapp igen. 

Att alltid behöva ha koll på den (jag har den alltid i bhn), att tappa bort den i sängen på natten, rädsla att hen får i sig mikroplaster (säket en överdriven rädsla, isåfall vore det lika farligt med nappflaska och napp osv), en känsla av att inte vara helt "nära" mitt barn, paniken och sorgen när man inte kan amma för att man inte hittar nappen och den lille skriker är hemsk. Allt detta gör att jag önskar att jag bara använt den någon/några veckor och sedan tvingat mig att sluta med den innan bebisen blev helt chockad när jag tog bort den. 

Kram och lycka till!  

• Anonym (D)
    Anonym (Napp) skrev 2023-09-08 15:55:11 följande:

Jag lyckades aldrig bli av med den.. ammar min lille som snart fyller ett år med amningsnapp fortfarande. Det funkar fint ändå. Väntar nu mitt andra barn och kommer dock att kämpa för att inte bli beroende av amningsnapp igen. 

Att alltid behöva ha koll på den (jag har den alltid i bhn), att tappa bort den i sängen på natten, rädsla att hen får i sig mikroplaster (säket en överdriven rädsla, isåfall vore det lika farligt med nappflaska och napp osv), en känsla av att inte vara helt "nära" mitt barn, paniken och sorgen när man inte kan amma för att man inte hittar nappen och den lille skriker är hemsk. Allt detta gör att jag önskar att jag bara använt den någon/några veckor och sedan tvingat mig att sluta med den innan bebisen blev helt chockad när jag tog bort den. 

Kram och lycka till!  

Tack! Jag är väldigt sliten i kroppen och huvudet efter en tung graviditet och en förlossning som lämnade mig extremt smärtreaktiv. Minsta smärta triggar kroppen rejält nu, mer än rimligt, så skaviga bröst gav mig panik. 

Nappen tog bort det så jag kan slappna av.

Vill såklart helst amma utan pga opraktiskt men skönt att höra att det går iaf.
  • Anonym (Japp)

Japp. Ammade med amningsnapp i 9 månader. Det var inga problem alls och hellre en fungerade amning med napp än såriga bröstvårtor och strul. Jag hade lite dåligt samvete i början att jag inte lyckades jobba bort den, men BVC sa bara "jaja så länge barnet äter och går upp i vikt så", så då fortsatte jag utan att skämmas. 

Tips från mig är att köpa mer än en uppsättning så man kan ha minst en ask i skötväskan och en hemma, samt klarar nattamningen utan att behöva gå upp och diska. 

Jag använde Mam. Medelas verkade mer komplicerade att få på plats, men det kan hända att det bara var texten på paketet som var avskräckande lång. 

• Agda90

Jag fick börja med amnimgsnapp dag 1 bägge gpngerna för både första och andra barnen  fick inte grepp. Men efter 2-3 veckor lyckades vinarneta bort det utan större bekymmer 

• Anonym (D)

Tack ni som svarat. Jag vill amma det jag kan, men just att ha blivit så extremt reaktiv på smärta nu gör att jag verkligen fick ångestkänslor när det gjorde ont i brösten. 

Hoppas på att kunna fasa ut nappen med successivt men skönt som sagt stt höra att ni finns som lyckats använda den länge med.

• Anonym (D)
    Agda90 skrev 2023-09-08 16:56:52 följande:

Jag fick börja med amnimgsnapp dag 1 bägge gpngerna för både första och andra barnen  fick inte grepp. Men efter 2-3 veckor lyckades vinarneta bort det utan större bekymmer 

Blev greppet bättre efter de veckorna??
  • Agda90
    Anonym (D) skrev 2023-09-10 13:26:12 följande:
    Blev greppet bättre efter de veckorna??
    Ja, det blev det. Jag behövde träna på tekniken att få bebisarna att få grepp och de behövde lära sig att ta tag. Efter några veckor behövde de inte nappen för då hade de fattat galoppen. Det viktiga för mig var att se till att börja amma innan de var vrålhungriga. 
  • Anonym (D)
    Agda90 skrev 2023-09-11 13:07:55 följande:
    Ja, det blev det. Jag behövde träna på tekniken att få bebisarna att få grepp och de behövde lära sig att ta tag. Efter några veckor behövde de inte nappen för då hade de fattat galoppen. Det viktiga för mig var att se till att börja amma innan de var vrålhungriga. 
    Hur gjorde du för att få bort den?  Bebis har nu blivi väldigt mkt mer pigg och sugen att amma än första veckan och nappen verkar lätt ge lite mer luftintag så det vore fint att få bort den kommande veckor.
  • sandrabeerg

Vid fem månader lyckades mitt första barn amma utan napp. Plötsligt gick det. Med andra barnet behövde idag aldrig amningsnapp. 

• Anonym (D)
    sandrabeerg skrev 2023-09-17 12:24:20 följande:

Vid fem månader lyckades mitt första barn amma utan napp. Plötsligt gick det. Med andra barnet behövde idag aldrig amningsnapp. 

Hur gjorde du? Testade och så gick det?
  • sandrabeerg
    Anonym (D) skrev 2023-09-17 12:52:02 följande:
    Hur gjorde du? Testade och så gick det?
    Ja precis, eller en dag tog han tag innan jag hade hunnit hämta nappen. Då hade jag provat många gånger innan men han fick inget bre grepp innan dess. Men var skönt att slippa tänka på alningsnapp sen
  • Anonym (D)
    sandrabeerg skrev 2023-09-17 14:36:49 följande:
    Ja precis, eller en dag tog han tag innan jag hade hunnit hämta nappen. Då hade jag provat många gånger innan men han fick inget bre grepp innan dess. Men var skönt att slippa tänka på alningsnapp sen
    Men gud vad skönt det låter. Hoppas samma händer oss.
  • Elin pelin

Min stora lyckades aldrig utan amningsnapp, den lilla övade jag med och när hon var ca 3 mån lyckades vi bli av med den.
    Den stora skillnaden var hur jag gjorde med barnen, med den lilla kämpade jag att hon skulle öppna munnen ordentligt och hamna rätt och vi provade frekvent utan. Det var inte lätt. Den stora gav jag aldrig tid att hon skulle får rätt grepp. Jag har små bröstvårtor så de sög "på sin egen tunga" (enligt bb) och därför började jag med napp. Jag tyckte nappen var bökig och är glad att jag lyckades jobba bort den i alla fall med ett barn!
    Lycka till!

• Anonym (D)
    Elin pelin skrev 2023-09-17 15:43:37 följande:

Min stora lyckades aldrig utan amningsnapp, den lilla övade jag med och när hon var ca 3 mån lyckades vi bli av med den.
    Den stora skillnaden var hur jag gjorde med barnen, med den lilla kämpade jag att hon skulle öppna munnen ordentligt och hamna rätt och vi provade frekvent utan. Det var inte lätt. Den stora gav jag aldrig tid att hon skulle får rätt grepp. Jag har små bröstvårtor så de sög "på sin egen tunga" (enligt bb) och därför började jag med napp. Jag tyckte nappen var bökig och är glad att jag lyckades jobba bort den i alla fall med ett barn!
    Lycka till!

Hur länge ammade du den stora då med napp? Jag har stora bröst så vårtorna är små mot mängden byst liksom, tror det ger lite bekymmer.
  • Anonym (Ungefär smtidigt)

Äldsta var ca 4 månader innan hon kunde ta bröstet utan amningsnapp. Hon föddes med kort tungband och hon skrek sönder det när hon var ca 3,5månad. Dock använde vi det emellan åt även efter det.

Yngsta var ca 3månader när hon slutade med det självmant

• Elin pelin

Hela tiden, helammade tills hon var 8 mån (hon vägrade mat) och delammade tills hon var lite över året.

Stressa inte att ge barnet bröstet utan låt barnet få barnet tid på att hamna rätt även med napp och prova ofta utan, jag har för mig att jag lät den lilla äta lite innan jag tog bort henne för att prova utan.

Anonym (D) skrev 2023-09-17 16:52:30 följande:
    Hur länge ammade du den stora då med napp? Jag har stora bröst så vårtorna är små mot mängden byst liksom, tror det ger lite bekymmer
  • Anonym (D)
    Elin pelin skrev 2023-09-28 19:49:07 följande:

Hela tiden, helammade tills hon var 8 mån (hon vägrade mat) och delammade tills hon var lite över året.

Stressa inte att ge barnet bröstet utan låt barnet få barnet tid på att hamna rätt även med napp och prova ofta utan, jag har för mig att jag lät den lilla äta lite innan jag tog bort henne för att prova utan.

Inte jag som stressar utan har ett barn som vill äta ofta och mycket och vrålsr och sprattlar till bröstet är i munnen.
Svar på tråden Amma länge med amningsnapp?