• AndyPandyLandy

Delad eller gemensam ekonomi?

Jag lever i en relation är jag jobbar och tjänar bra. Min sambo får aktivitetsstöd. Så inkomsterna är väldigt snedfördelade precis som utgifterna. 

Jag tycker dock att vi ändå bör ha gemensam ekonomi för att få bättre koll på våra gemensamma utgifter. Min sambo motsätter sig det vilket jag tycker är konstigt. 

Jag har ingen aning vad hon lägger pengarna på mer än att hon ger mig 3000 kr varje månad. Resten betalar jag.

• Svar på tråden Delad eller gemensam ekonomi?
  • Jemp

Det är ju i mångt och mycket en smaksak. 

Kan ju från hennes sida tex handla om att hamna i beroendeställning. 

Däremot: hur menar du att du skulle få mer insikt i gemensamma utgifter av annat upplägg om du nu gör alla betalningar? Eller menar du att du skulle få mer koll på vad HON lägger pengarna på? 

Jag föredrar gemensam ekonomi med egna "fickpengar" (lika stor summa). På så sätt har vi samma standard men väljer själva vad vi lägger pengarna på, vilket ger möjlighet till privata sparkonton, inget tjafs om prioriteringar när den ena lägger stora summor på hobby osv. Dessutom en del kontroll i att veta vad man har för utgifter att vänta. 

Vi övergick till detta när vi fick barn (tidigare separat 50/50). Med tiden känns det för mig logiskt att mer och mer räknas som gemensamma utgifter. 

• Agda90

Vi har varit tillsammans i 24 år och levt tillsammans i 23. Vi har haft gemensam ekonomi sedan dag ett. Alla pengar in är våra pengar. Vi betalar räkningar och fördelar vad som ska sparas och vad vi har att röra oss med varje månad. 

Han har oftast tjänat mer än mig. Jag var varit den som var mest f-ledig och då kompenserade vi genom att pensionsspara mer till mig. Vi har ett gemensamt pensionssparande nu också utöver de egna. 
    Han har varit arbetslös under en period. Under karenstiden levde vi på min lön (han sa upp sig). 

Vi har egna lönekonton av den anledningen att det finns inget som är fullt ut gemensamt konto. Man är en huvudkontoinnehavare och en med kontohavare. Skulle huvudkontoinnehavaren dö kan man få problem att använda pengarna på kontot. 

• AndyPandyLandy
    Jemp skrev 2023-09-08 10:52:39 följande:

Det är ju i mångt och mycket en smaksak. 

Kan ju från hennes sida tex handla om att hamna i beroendeställning. 

Däremot: hur menar du att du skulle få mer insikt i gemensamma utgifter av annat upplägg om du nu gör alla betalningar? Eller menar du att du skulle få mer koll på vad HON lägger pengarna på? 

Jag föredrar gemensam ekonomi med egna "fickpengar" (lika stor summa). På så sätt har vi samma standard men väljer själva vad vi lägger pengarna på, vilket ger möjlighet till privata sparkonton, inget tjafs om prioriteringar när den ena lägger stora summor på hobby osv. Dessutom en del kontroll i att veta vad man har för utgifter att vänta. 

Vi övergick till detta när vi fick barn (tidigare separat 50/50). Med tiden känns det för mig logiskt att mer och mer räknas som gemensamma utgifter. 

Jag betalar alla räkningar förutom hennes mobilabonnemang. Vad jag vet. Hon säger att hon lägger alla andra pengar på mat och annat nödvändigt. Men hon köper andra saker ibland också.

Dels så tycker jag det vore bra om vi såg hur mycket vi sammanlagt la på olika saker. Exempelvis hur mycket lägger vi på mat och sånt?

Sen klagar hon på att hon inte har pengar att köpa saker medan jag har det. Så då tycker jag det vore rimligt med gemensam ekonomi där hon fick mer pengar att röra sig med.

Sen vet jag också att hon får pengar av sina föräldrar då och då. 

Att jag tycker det är viktigt nu är för att utgifterna ökat kraftigt. Speciellt på mat. Så jag skulle vilja ha ett helhetsgrepp på ekonomin. Det är ändå drygt 5000 kr som hon spenderar varje månad som jag inte vet vad det går till egentligen. 

• Jemp
    AndyPandyLandy skrev 2023-09-08 13:19:20 följande:

Jag betalar alla räkningar förutom hennes mobilabonnemang. Vad jag vet. Hon säger att hon lägger alla andra pengar på mat och annat nödvändigt. Men hon köper andra saker ibland också.

Dels så tycker jag det vore bra om vi såg hur mycket vi sammanlagt la på olika saker. Exempelvis hur mycket lägger vi på mat och sånt?

Sen klagar hon på att hon inte har pengar att köpa saker medan jag har det. Så då tycker jag det vore rimligt med gemensam ekonomi där hon fick mer pengar att röra sig med.

Sen vet jag också att hon får pengar av sina föräldrar då och då. 

Att jag tycker det är viktigt nu är för att utgifterna ökat kraftigt. Speciellt på mat. Så jag skulle vilja ha ett helhetsgrepp på ekonomin. Det är ändå drygt 5000 kr som hon spenderar varje månad som jag inte vet vad det går till egentligen. 

Ja det kan väl vara vettigt att veta vad man lägger på mat. Ni kanske kan spara kvitton eller bara räkna ihop från kontoutdraget annars? 
Svar på tråden Delad eller gemensam ekonomi?