Jemp skrev 2023-09-08 10:52:39 följande:
Det är ju i mångt och mycket en smaksak.
Kan ju från hennes sida tex handla om att hamna i beroendeställning.
Däremot: hur menar du att du skulle få mer insikt i gemensamma utgifter av annat upplägg om du nu gör alla betalningar? Eller menar du att du skulle få mer koll på vad HON lägger pengarna på?
Jag föredrar gemensam ekonomi med egna "fickpengar" (lika stor summa). På så sätt har vi samma standard men väljer själva vad vi lägger pengarna på, vilket ger möjlighet till privata sparkonton, inget tjafs om prioriteringar när den ena lägger stora summor på hobby osv. Dessutom en del kontroll i att veta vad man har för utgifter att vänta.
Vi övergick till detta när vi fick barn (tidigare separat 50/50). Med tiden känns det för mig logiskt att mer och mer räknas som gemensamma utgifter.
Jag betalar alla räkningar förutom hennes mobilabonnemang. Vad jag vet. Hon säger att hon lägger alla andra pengar på mat och annat nödvändigt. Men hon köper andra saker ibland också.
Dels så tycker jag det vore bra om vi såg hur mycket vi sammanlagt la på olika saker. Exempelvis hur mycket lägger vi på mat och sånt?
Sen klagar hon på att hon inte har pengar att köpa saker medan jag har det. Så då tycker jag det vore rimligt med gemensam ekonomi där hon fick mer pengar att röra sig med.
Sen vet jag också att hon får pengar av sina föräldrar då och då.
Att jag tycker det är viktigt nu är för att utgifterna ökat kraftigt. Speciellt på mat. Så jag skulle vilja ha ett helhetsgrepp på ekonomin. Det är ändå drygt 5000 kr som hon spenderar varje månad som jag inte vet vad det går till egentligen.