-
-
Svar på tråden Utmätning på gemensamma kontot kronofogden
-
Vilken chock! Efter 22 år, vilket otroligt svek! Du måste ha en jurist, pengarna är inte oviktiga. Vid bodelningen är det så att om en make har skulder som överstiger hans giftorättsgods sätts hans nettogiftorättsgods till noll. Sen kan det vara komplicerat om ni har fastighet, allt ska läggas på bordet vid skilsmässan. Mannen ska inte komma billigt undan här.
-
Min pappa gjorde något liknande mot min mamma - och självklart också oss barn - när jag var kanske 12 år. Han hade skulder som han mörkade, liksom sitt spelmissbruk. De höll ihop och vred och vände på vartenda öre i tio år. De är skilda idag och jag har väl förstått i efterhand att mamma ville skiljas redan innan det här uppdagades men att hon helt enkelt inte hade råd.
Det är ett oerhört svek mot dig och såklart även era barn, att försätta familjen i en sådan situation. Jag beklagar det å det djupaste.
Jag vet egentligen inte vad jag kan råda dig till. Men att älska någon är inte samma sak som att kunna eller ens vilja leva med någon. Blir det skilsmässa ska du givetvis involvera en jurist för bästa möjliga lösning för dig. -
Oh shit...vad ljuger han mer om?
Jag hade kontaktat en advokat snarast för att få hjälp.
Hålla ihop eller inte, du kan ju bli satt på bar backe. -
Som andra sagt..Anonym (Linda) skrev 2023-09-07 22:42:46 följande:Utmätning på gemensamma kontot kronofogdenJag och min man har varit tillsammans i 22 års har 3 barn tillsammans. Har haft en underbart bra förhållande och liv. En dag i somras så försvann det 380000 på vårt gemensamma konto från kronofogden och jag blev helt chockad. varpå jag frågar honom drar en story om en gammal arbetsgivare där han var delägare hade missat att ta bort honom från filerna, för som skulle kursa. jag litade på honom. sommaren gick och för 2 veckor sen fick jag en dragning på 280000 och 98000 från samma kronfogen. jag började fattat att det inte kunde vara fel igen att dom drar 750000 på sparkontot 2 gånger i tät följd. men han menade att han fått tillbaka den första dragningen. men jag ringde till kronofogden som upplyste mig om att det var en utmätning på hans egna skulder. orkar inte?han har alltså tagit flera kreditkortslån som blivit svindyra. och pengarna skiter jag i. det är ett svinaktigt svek som gör att jag inte kommer kunna leva med honom. men jag önskar honom och levt med honom mer än halva mitt liv. Jag är i chock och särad. Barnen är ledsna och oroliga. Kan man gå vidare efter en sån
Skaffa en advokat.
Det är viktigt att du gör detta med tanke på vad han sysslat med och så du inte går helt förlorande ur skilsmässan p.g.a av hans vidriga svek.
-
För över motsvarande summa, eller så mycket som går för att komma upp i motsvarande summa, på ett konto som tillhör dig.
om de gör en till utmätning så kommer de utgå ifrån att hälften av vad som finns på kontot vid den tidpunkten är mannens och kunna plocka det. Rädda så mycket du kan och ta kontakt med en jurist.
Ja du kan gå vidare, men lögnerna och sveken är såklart svåra att förlåta och glömma men det går. Han behöver hjälp, gå hos en psykolog, det är inte lätt att bryta ett sånt beteende som han har med skulderna. Och sen lögnerna på det...