• Um Hamza

Avgiftsfri förskola?

Mitt barn har avgiftsfri förskola, alltså kan han gå 15 timmar/v på läsårstider. Det passar bra eftersom jag är föräldraledig. Dock pluggar jag 75 % och skulle egentligen behöva lämna lite mer för att slippa sitta uppe sent. Men vad händer med avgiften då? Blir det att jag direkt betalar för platsen som jag slipper nu, på 500:-  eller vad det är+tiden? Eller blir det en liten avgift på bara den överskjutande tiden från 15 timmar? Förstår att det kan verka snålt, men man har ju inte så fett som föräldraledig så därför undrar jag.. 

• Svar på tråden Avgiftsfri förskola?
  • LFF
    Um Hamza skrev 2023-09-07 15:25:50 följande:
    Avgiftsfri förskola?

Mitt barn har avgiftsfri förskola, alltså kan han gå 15 timmar/v på läsårstider. Det passar bra eftersom jag är föräldraledig. Dock pluggar jag 75 % och skulle egentligen behöva lämna lite mer för att slippa sitta uppe sent. Men vad händer med avgiften då? Blir det att jag direkt betalar för platsen som jag slipper nu, på 500:-  eller vad det är+tiden? Eller blir det en liten avgift på bara den överskjutande tiden från 15 timmar? Förstår att det kan verka snålt, men man har ju inte så fett som föräldraledig så därför undrar jag.. 

Har du kollat din kommuns hemsida? I vår kommun står det på hemsidan:

Så här räknar du ut din avgift

Avgift för kommunala förskolor, pedagogisk omsorg samt fritidshem baseras på hushållets sammanlagda månadsinkomst. Hushåll i vilka den gemensamma inkomsten är 54 830 kronor eller mer per månad före skatt, betalar maxtaxa.

Välj rätt avgiftsgrupp: A, B, C, D eller E. Räkna sedan ut din avgift för barn 1, alltid det yngsta barnet. Fortsätt sedan med nästa barn. Du betalar endast för de tre yngsta barnen.

Avgiftsnivåerna gäller från och med 2023-01-01.

A Barn 1?2 år, över 24 timmar/vecka

Gäller till och med juli det år barnet fyller 3 år.

Avgifter för barn 1 till 2 år över 24 timmar per vecka

A

Procent av inkomsten

Maxtaxa

Barn 1, yngsta barnet

3 %

1 645 kr

Barn 2

2 %

1 097 kr

Barn 3

1 %

548 kr

Barn 4

Ingen avgift

B Barn 3?5 år, över 24 timmar/vecka

Gäller från augusti det år barnet fyller 3 år. Avgiften har reducerats med 35%, det är motsvarande 24 timmar/vecka (avgiftsfri allmän förskola).

Avgifter för barn 3 till5 år över 24 timmar per vecka

Barn 1, yngsta barnet

3 %

1 069 kr

Barn 2

2 %

713 kr

Barn 3

1 %

356 kr

Barn 4

Ingen avgift

Avgifter för barn 1 till 2 år högst 24 timmar per vecka

Barn 1, yngsta barnet

1,5 %

822 kr

Barn 2

1 %

548 kr

Barn 3

0,5 %

274 kr

Barn 4

Ingen avgift

D Barn 3?5 år, högst 24 timmar/vecka

Gäller från augusti det år barnet fyller 3 år.
    Ingen avgift för denna kategori. (Läs mer under allmän förskola nedan)

E Fritidshem samt annan pedagogisk omsorg som erbjuds istället för fritidshem

Avgifter för fritidshem och annan pedagogisk omsorg istället för fritidshem

Barn 1, yngsta barnet

2 %

1 097 kr

Barn 2

1 %

548 kr

Barn 3

1 %

548 kr

Barn 4

Ingen avgift

• Tow2Mater

är du föräldraledig ska du ta hand om och ägna dig åt ditt barn, inte sätta honom på fsk så du kan plugga.

• Clarissa10

I min kommun får man inte vara föräldraledig och samtidigt ha sitt barn mer än 15-timmar på förskolan. Det tycker jag är bra eftersom att förskolan redan är hårt ansatt. Dom pedagogerna som kommer tidigt på morgonen och öppnar behöver skickas hem tidigt på eftermiddagen, det går inte att ha stora barngrupper då, så dom som har föräldrar som är hemma måste också gå hem då. Varför har du valt att plugga när du är föräldraledig? 

Svar på tråden Avgiftsfri förskola?