• Aina03

Bröllop och placering

Vad skulle du tycka\känna om när du blir bjuden på din bonusdotters bröllop och blir placerad längst bort vid ett hörnbord och hennes föräldrar, vilka ju är separerade, sitter vid honmörsbordet med brudparet och med brudgummens föräldrar, vilka är gifta? Det är alltså bara de sex som sitter vid det bordet i mitten av lokalen. 

• Svar på tråden Bröllop och placering
  • Anonym (Normalt)

Det är ju så man traditionellt sitter, brudparet och deras föräldrar ihop. 

sen var bonusföräldrar ska sitta har jag ingen uppfattning om, beror väl på hur nära ni är brudparet jämfört med övriga gäster. 

• Fjäril kär

Placeringen säger ingenting om hur relationerna mellan dessa personer egentligen ser ut. Det är dom biologiska föräldrarna som sitter vid honnörsbordet så som traditionen oftast är. Sen hur det privat ser ut relationsmässigt är en annan sak.  Ser inga konstigheter med detta.  Det är brudparet som bestämmer. 

• Aliona

Jag hade känt mig undanskuffad och det hade känts för jävligt så klart, men samtidigt hade jag försökt påminna mig själv att det här är bonosdotterns dag, och ur hennes perspektiv är det hennes mamma och pappa som är familjen, oavsett om de inte längre är tillsammans som par/makar. De sitter ju inte vid bordet som man och fru, utan som mamma och pappa till bruden. 

• Mandel

Jag skulle bli glad att jag blev inbjuden en sådan dag.
    Är ju inte mitt barn så barnet har ingen skyldighet att bjuda mig.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Volvo)

Som bonusförälder har jag exakt noll rättigheter .

Jag har varit på några bröllop där placeringen varit just som du beskriver och i efterhand har jag fått veta att det i några fall har handlat om minsta möjliga drama på festen att placera föräldrarna vid samma bord. Alla föräldrar är ju inte sams och det finns trots allt en anledning till skilsmässa och nya partners... 

Och inte att förglömma att alla bonusföräldrar inte är schyssta och snälla hur gärna dom än vill tro det.  

• Anonym (Hm)
    Fjäril kär skrev 2023-09-07 15:21:46 följande:

Placeringen säger ingenting om hur relationerna mellan dessa personer egentligen ser ut. Det är dom biologiska föräldrarna som sitter vid honnörsbordet så som traditionen oftast är. Sen hur det privat ser ut relationsmässigt är en annan sak.  Ser inga konstigheter med detta.  Det är brudparet som bestämmer. 

Håller med
  • Anonym (S)

Känna och tänka...jag hade nog försökt låta bli att analysera så mycket faktiskt.

Honnörsbordet är ju i regel till för närmsta familjen, där föräldrarna till de som gifter sig sitter. 
    Hade det funnits en bonusförälder till som blivit placerad där så kanske jag hade höjt på ögonbrynet...

Gällande placering längst bort finns inte heller någon vidare vits att tänka så mycket om
    Om relationen med bonusdottern är bra så har jag ingen anledning att bli kränkt utan då vet jag ju att hon inte gör det för att såra.
    Om relationen är frostig, så är den det och detcär ingen mening att låtsas något annat. Ingen mening att bli kränkt då heller.

• Anonym (Fru Ribbing)
    Aina03 skrev 2023-09-07 15:16:07 följande:
    Bröllop och placering

Vad skulle du tycka\känna om när du blir bjuden på din bonusdotters bröllop och blir placerad längst bort vid ett hörnbord och hennes föräldrar, vilka ju är separerade, sitter vid honmörsbordet med brudparet och med brudgummens föräldrar, vilka är gifta? Det är alltså bara de sex som sitter vid det bordet i mitten av lokalen. 

Jag skulle vara tacksam över att ha blivit inbjuden. Du har blivit helt rätt placerad, liksom hennes föräldrar.
  • Anonym (sån är kutymen)

Vid honnörsbordet sitter alltid brudpar och deras föräldrar även dom är skilda, det är kutym sen om föräldrarna inte ens kan vara nära varandra får man hitta någon annan lösning. Bonusförälder kan en förälders plats om bioföräldern inte kan närvara om föräldern är död eller inte har kontakt med sitt barn eller andra omständigheter och om bonusföräldern är som en förälder, kanske vuxit upp med bonusföräldern eller har tagit ansvar som en förälder.
    Så det var helt korrekt, vad gäller placeringen långt bort i ett hörn kan ju bero på flera saker, att ni inte står varandra nära eller helt enkelt att dom placerat ihop personer vid bord som dom tror kan ha ett utbyte av varandra, att det blir bra samtal vid bordet osv. ofta försöker man tänka till om vilka som kan passa i hop vid bordet. Det behöver inte alls vara något dåligt menat med placeringen.

• Lönnsirap

Ännu inte skild, men rent krasst så hade jag räknat med att mitt barn skulle haft sina biologiska föräldrar vid honörsbordet, likaså att partnern skulle haft sina två biologiska föräldrar "i centrum".

Sen skulle jag blivit positivt överraskad OM mitt barn inte hade ett dundertraditionellt bröllop. Men absolut inte blivit besviken på ganska klassiska vanliga val.

• Anonym (Etsy)

Du får tänka på att de separerade föräldrarna inte sitter där som PAR utan för att de är brudens mamma och pappa!
    Även om de inte är ihop längre så tar ju inte det ifrån att bruden inte ska behöva välja bort någon av sina föräldrar vid honnörsbordet.

Att du blev placerad ?i ett hörn?, är kanske mer din känsla, en bordsplacering är ju inte jättelätt om alla ska trivas och kanske trodde de att du skulle uppskatta det sällskap du hamnade med?

• Aina03

Jag hade inga problem med de jag satt vid bordet med. De var trevliga. Men det kändes lite olustigt när de frågade mig hur det kändes att sitta där, när min partner sen 16 år tillbaka satt med sitt ex vid honmörsbordet. De sa att det hade känts konstigt för dom. Det var nog mest deras kommentar som fick mig att må dåligt. Jag kände mig ratad på nåt sätt. Man kan faktiskt ordna så att honnörsbordet är för fler än bara brudparet och deras föräldrar. Man kan ha med syskon etc. 

• Aliona
    Aina03 skrev 2023-09-07 18:23:15 följande:

Jag hade inga problem med de jag satt vid bordet med. De var trevliga. Men det kändes lite olustigt när de frågade mig hur det kändes att sitta där, när min partner sen 16 år tillbaka satt med sitt ex vid honmörsbordet. De sa att det hade känts konstigt för dom. Det var nog mest deras kommentar som fick mig att må dåligt. Jag kände mig ratad på nåt sätt. Man kan faktiskt ordna så att honnörsbordet är för fler än bara brudparet och deras föräldrar. Man kan ha med syskon etc. 

Det var ju en väldigt plump och okänslig fråga från dem! Och den speglar så klart mest deras oförstånd. De har väl mest känt er som ett par och hade kanske svårt att se din partner med hans ex. Hoppas att du kunde skaka av dig olusten och hade trevligt ändå. 
  • Aina03

Till #13 Jag hade det trevligt men kändes olustigt efter deras fråga och jag tänkte en hel del på det efteråt. Jag skulle inte vilja vara med om det en gång till. Sitta i ett hörn och se min partner sitta vid honnörsbordet med sitt ex, om han och jag varit ihop i massor med år. Nu är vi ju inte ihop längre, men vill inte göra om samma sak med någon annan. Jag har ju aldrig gift mig och jag hoppas att nästa gång är det jag som kan sitta vid honnörsbordet och inte längst bort i ett hörn. 
    Jag var jätteglad för brudparets skull, men det var en konstig situation. 

Svar på tråden Bröllop och placering