• Anonym (????)

    Kan fd bonuspappa bli familjehem mot mammans vilja

    Jag kommer utelämna så många detaljer som möjligt för att inte outa familjen. Hoppas ni kan respektera det. 

    Hoppas också att ni kan hålla er till ämnet och inte göra detta till en allmän diskussionstråd kring män vs kvinnor. 

    Situationen är följande:

    En man gifter sig med en kvinna som har ett nyfött barn och blir detta barns bonuspappa och den enda pappa som barnet känner till. De får också ett gemensamt barn efter några år. 

    När barnet är drygt 10 skiljer sig de vuxna och båda barnen bor hos pappan och åker till mamman 1-2 helger i månaden (mamman klarar inte riktigt av sitt föräldraansvar och det har alltid varit pappan som varit barnens trygga punkt). 

    När Pappan försöker få barnbidrag och underhåll för barnen vaknar mamman till liv och motsätter sig att äldsta barnet ska få bo hos honom och  barnet blir istället familjehemsplacerad hos en okänd familj. 

    Inledningsvis får barnet och pappan inte ha kontakt för socialtjänsten då de anger att det kan förstöra bandet till familjehemmet. Men efter upprepade rymningar hem till pappan så börjar barnet få komma och hälsa på någon helg i månaden. 

    Barnet är nu inne på sitt tredje familjehem. Pappan har gått i väggen och inte kunnat arbeta heltid på flera år och helt tappat kraften att kämpa om detta. Han saknar också helt resurser vad gäller pengar och kunskap. 

    Min fråga är. Hur länge kan mamman motsätta sig att barnet får bo hos sin fd bonuspappa? Kan tillägga också att hans ekonomi är körd i botten efter alla sjukskrivningar så han skulle vara helt beroende av barnbidrag och underhåll för att få ekonomin att gå ihop. 

  • Svar på tråden Kan fd bonuspappa bli familjehem mot mammans vilja
  • Anonym (Siv)

    Inga direkta råd men - fy f.n vilken "mamma", tänker inte ett uns på barnens bästa. Blir direkt illamående. Ännu ett ex på hur uselt socialen kör vissa race.....tragiskt.

  • Anonym (Hanne)

    Fy farao,stackars barn!! och stackars pappan som är barnets största trygghet!! Det skär i hjärtat att detta händer,vart tar barnets rättigheter vägen? 
    Vem lyssnar på barnet??!! 


    Det här låter som något man skulle vilja lyfta med media.
    Tänker på alla hemska historier vi den närmsta tiden har läst om där barn far illa pga den svenska byråkratin.


    Mammans rättigheter verkar väga tyngst för att hon är den biologiska föräldern men om hon vore en ansvarstagande och kärleksfull förälder hade hon inte låtit det gå så långt som till att barnet lever hos en fosterfamilj.
    En hemsk upplevelse för barnet, dubbelt svek av samhället då hen tvingas till detta pga mamman som inte ville vara med på att försörja barnet när hen var fast boende hos pappan, rena rama girigheten vars pris blir ett ett trasigt barn och en trasig pappa, fy f-n!! 

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Jag klandrar myndigheterna mer än mamman. Hon verkar sakna vett, men det får inte myndigheterna göra.

    Varför familjehemsplacerades barnet inte hos den enda pappa barnet känner, redan från början? Förutsatt att barnet mådde bra där och det utreddes som en fungerande familj.

    Hur kan man förstöra ett barns uppväxt på detta sätt, HELT i onödan?

  • Anonym (J)
    Anonym (????) skrev 2023-09-07 07:59:00 följande:
    Kan fd bonuspappa bli familjehem mot mammans vilja

    Jag kommer utelämna så många detaljer som möjligt för att inte outa familjen. Hoppas ni kan respektera det. 

    Hoppas också att ni kan hålla er till ämnet och inte göra detta till en allmän diskussionstråd kring män vs kvinnor. 

    Situationen är följande:

    En man gifter sig med en kvinna som har ett nyfött barn och blir detta barns bonuspappa och den enda pappa som barnet känner till. De får också ett gemensamt barn efter några år. 

    När barnet är drygt 10 skiljer sig de vuxna och båda barnen bor hos pappan och åker till mamman 1-2 helger i månaden (mamman klarar inte riktigt av sitt föräldraansvar och det har alltid varit pappan som varit barnens trygga punkt). 

    När Pappan försöker få barnbidrag och underhåll för barnen vaknar mamman till liv och motsätter sig att äldsta barnet ska få bo hos honom och  barnet blir istället familjehemsplacerad hos en okänd familj. 

    Inledningsvis får barnet och pappan inte ha kontakt för socialtjänsten då de anger att det kan förstöra bandet till familjehemmet. Men efter upprepade rymningar hem till pappan så börjar barnet få komma och hälsa på någon helg i månaden. 

    Barnet är nu inne på sitt tredje familjehem. Pappan har gått i väggen och inte kunnat arbeta heltid på flera år och helt tappat kraften att kämpa om detta. Han saknar också helt resurser vad gäller pengar och kunskap. 

    Min fråga är. Hur länge kan mamman motsätta sig att barnet får bo hos sin fd bonuspappa? Kan tillägga också att hans ekonomi är körd i botten efter alla sjukskrivningar så han skulle vara helt beroende av barnbidrag och underhåll för att få ekonomin att gå ihop. 


    Mamman kan motsätta sig hur länge som helst

    Till sist kan en domstol besluta om LVU och placering hos styvpappan.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Det märkliga i det här fallet är ju också att myndigheterna ska ta stor hänsyn till barnens anknytning.

    Det har de uppenbarligen inte gjort i detta fall, om de utan anledning (?) ryckte barnet från dess främsta anknytningsperson.

    Motsätter sig mamman barnets bästa, kan det bli LVU på barnet. Barnets bästa ska ju vara vägledande, vilket knappast är att utan anledning ryckas från den pappa barnet har växt upp med, och hamna hos okända människor.

    Hela historien låter jättekonstig. Men iof inte konstigare än Esmeralda (Lilla Hjärtat) eller Konstantin (Tintin).

  • Anonym (Blir så trött)

    Usch!


    Det är alltför ofta som knepiga mammors behov går före barnens. Deras hämnbehov på pappan och rädsla att förlora bidrag i botten som tillmötesgås av myndigheterna pga den madonna-status mammor många gånger har i myndighetssverige.


    Den här typen av kvinnor förstör så mycket och myndigheterna går i deras ledband.

  • Anonym (????)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-09-07 08:45:34 följande:

    Jag klandrar myndigheterna mer än mamman. Hon verkar sakna vett, men det får inte myndigheterna göra.

    Varför familjehemsplacerades barnet inte hos den enda pappa barnet känner, redan från början? Förutsatt att barnet mådde bra där och det utreddes som en fungerande familj.

    Hur kan man förstöra ett barns uppväxt på detta sätt, HELT i onödan?


    Ja jag klandrar också myndigheterna mer än mamman. Hon är bevisligen inte en fungerande mamma och det är ju då myndigheterna ska kliva in. 

    Men jag tolkar era svar att socialtjänsten skulle ändå om de ville kunna gå emot mammans vilja och placera barnet hos pappan istället? Eller är det pappan som skulle behöva driva det här vidare i domstol? Det har han tyvärr varken monetära eller psykiska resurser att klara av just nu. 
  • Anonym (...)
    Anonym (????) skrev 2023-09-07 10:11:16 följande:
    Ja jag klandrar också myndigheterna mer än mamman. Hon är bevisligen inte en fungerande mamma och det är ju då myndigheterna ska kliva in. 

    Men jag tolkar era svar att socialtjänsten skulle ändå om de ville kunna gå emot mammans vilja och placera barnet hos pappan istället? Eller är det pappan som skulle behöva driva det här vidare i domstol? Det har han tyvärr varken monetära eller psykiska resurser att klara av just nu. 
    Jaha har detta inte ens varit i domstol?
    Pappan skulle behövt ta hjälp av advokat för länge sen. Barnet skulle kunna behöva en egen advokat också, eventuellt. Pappan kan boka en timme rådgivning hos någon firma, det ingår ofta gratis rådgivning i hemförsäkringen, och se vad de säger. 
Svar på tråden Kan fd bonuspappa bli familjehem mot mammans vilja