Ska jag bjuda pappa på utspringet och studentmottagningen?
Hej, Jag är en tjej på 18 som ska ta studenten i vår. Mina föräldrar är sedan två år skilda och jag har sedan dess bott med endast min mamma och har valt att ha mindre kontakt med min pappa och träffa honom endast ett par gånger om året. Anledningen till detta är att han behandlat mig väldigt dåligt hela min uppväxt, aldrig slagit mig eller varit fysisk (även om han varit hotfull) men han har väl gjort allt annat. Han är en narcissist också så han förstår inte att han har gjort fel och har aldrig bett om ursäkt eller bekräftat mina känslor. Han har varit likadan om inte värre mot min mamma, så det är inte så konstigt att de inte har en bra relation och de utbyter knappt ett ord när de träffas en gång i veckan då min lillebror fortfarande bor varannan vecka. Jag vet att studenten är långt fram men den oroar mig ändå för i nuläget vet jag inte om jag ska bjuda pappa på utspringet och studentmottagningen. Han skulle inte göra något elakt, eller åtminstone skulle jag kunna undvika honom så att han inte hinner säga något dumt. Men när jag är med honom så får jag ångest och allt jag tänker på är honom, och jag vill kunna vara glad på min student, kunna se fram emot att springa ut och inte tänka hela morgonen på att han kommer att stå där. Stämningen mellan min mamma och honom skulle också garanterat vara spänd. Samtidigt vet jag att jag kommer få sådana skuldkänslor om jag inte bjuder honom och om jag inte bjuder honom så är jag osäker på om jag kommer kunna bjuda släkten på hans sida som jag inte har någon dålig relation till. Vad skulle ni gjort?