• Minna79

Ägglossning

Jag hade ett missfall I augusti. 
    Bestämt oss för att försöka nu igen o är därav på jakt efter mln ägglossning som alltid varit oregelbunden o visa månader helt utesluten. Har ej fått min mens efter missfallet men har lite huggnigar i magen så börjat ta ägglossningstest. 
    Blir dock inte klok på dessa stickor.. 🤦?♀️
    Vågar jag tro att ägglossningen är på ingång? Vill inbilda mig att de är en liten ökning 

• Svar på tråden Ägglossning
  • GuldKvinnan

Håller tummarna! Jag skulle byta till digitala test så får man mycket mer svart och vitt och slipper analysera sönder sig :) 

• inkfish

Tanken är att man ska också ta testerna redan innan ägglossningen så att man har nåt att jämföra med när det väl är positivt. Mina positiva tester ser ganska svaga ut så första gången jag testade missade jag det totalt. Men jag tycker det ser ut som det är positiva ja, ser starkare ut än mina. Jag fick också missfall i augusti, fick positivt i fredags och sen också känt huggningar i magen så jag tycker nog helt klart att du har ägglossning. Lycka till! 

• svansmamman

Jag tycker, olikt inkfish, inte att testen ovan är positiva. Med tanke på att du vet med dig att din cykel är oregelbunden, och att ägglossningen ibland uteblir, tycker jag du ska slopa dessa stickor och hellre tempa. Risken är annars stor att du missar din ägglossning, eller i vart fall blir lurad när den infaller. Ska du testa med några ägglossningstest tycker jag du ska använda de rosa från cb, som även är de som rekommenderas vid exempelvis IVF. Men som sagt var tycker jag du ska komma igång och börja tempa istället, då det är den mest tillförlitliga metoden. Det låter i mina öron lite oroväckande att du haft så oregelbunden cykel i ett års tid, det kan ju finnas anledningar bakom det som även förklarar de svaga ägglossningstesten. 

Jag håller tummarna för ett snabbt plus! ❤️

• Angelica02

Be så hemskt mycket om ursäkt att jag hoppar in här.
    Men blir inte riktigt klok på mina ÄL tester.
    Jag hade en sjuk stegring 30-31/8 (Tyvärr ingen bild) men första strecket var starkare än andra.

Men nu dagarna efter så testar jag fortfarande positivt på mina test. Det är första gången jag kör med ÄL tester 

Som ni ser på bilderna som är från 5/9 och 7/9 så blir ju inte strecket svagare som det blivit för många andra när ÄL är över och tiden går mot mens. Har beräknad mens den 15/9

• Anonym (Hanna)
    Angelica02 skrev 2023-09-07 10:03:52 följande:

Be så hemskt mycket om ursäkt att jag hoppar in här.
    Men blir inte riktigt klok på mina ÄL tester.
    Jag hade en sjuk stegring 30-31/8 (Tyvärr ingen bild) men första strecket var starkare än andra.

Men nu dagarna efter så testar jag fortfarande positivt på mina test. Det är första gången jag kör med ÄL tester 

Som ni ser på bilderna som är från 5/9 och 7/9 så blir ju inte strecket svagare som det blivit för många andra när ÄL är över och tiden går mot mens. Har beräknad mens den 15/9

Hormonet som ÄL-test mäter kan variera under din cykel. Så ibland kan du få starka streck trots att det inte är ägglossning på gång. I ditt fall skulle jag nog rekommendera digitala ägglossningstest 🥰 

Sen är det så att vissa personer har en ökning av LH-hormonet i 3-4 dagar, medan vissa bara har ökningen i 12 timmar innan ägglossning sker. Det varierar från person till person. 

Det konstiga här är ju att du skriver att du hade en stor ökning både vid månadsskiftet och nu en vecka senare igen? Vet du om testerna blivit svagare däremellan? För att ett ÄL-test ska vara positivt ska ditt streck vara lika starkt eller starkare än kontrollstrecket, vilket jag tycker ditt test från idag är. 

• Angelica02
    Anonym (Hanna) skrev 2023-09-07 10:09:59 följande:

Hormonet som ÄL-test mäter kan variera under din cykel. Så ibland kan du få starka streck trots att det inte är ägglossning på gång. I ditt fall skulle jag nog rekommendera digitala ägglossningstest 🥰 

Sen är det så att vissa personer har en ökning av LH-hormonet i 3-4 dagar, medan vissa bara har ökningen i 12 timmar innan ägglossning sker. Det varierar från person till person. 

Det konstiga här är ju att du skriver att du hade en stor ökning både vid månadsskiftet och nu en vecka senare igen? Vet du om testerna blivit svagare däremellan? För att ett ÄL-test ska vara positivt ska ditt streck vara lika starkt eller starkare än kontrollstrecket, vilket jag tycker ditt test från idag är. 

Hej!
    Nej testerna har inte minskat däremellan någonting.. Varit konstant såhär efter min stegring. Jag har som mensvärk och ibland hugger det på höger sida av magen och igår kväll fick jag även ont ner i högra skinkan Tungan ute

Tycker bara det är märkligt att när man sett andra testa med babyplan så har strecket mer eller mindre försvunnit ju längre ifrån ÄL dem kommit och kommit mer närmare mensen. Men mitt streck ger inte med sig liksom 
Svar på tråden Ägglossning