• Cherri123

    När är SGI skyddad?

    Jag är googlat och läst men blir inte klokare. 
    Jag är gravid just nu och har varit sjukskriven i tre veckor och nu gått över på graviditetspenning. 
    Min fråga är om jag måste söka föräldrapenning i glappet mellan graviditetspenningen och barnets födelse eller om SGI är skyddad? 

  • Svar på tråden När är SGI skyddad?
  • Maymom

    Den är skyddad sista 6 månaderna.

    fick du sjukpenning godkänd av försäkringskassan?(frågar av eget intresse då jag precis blivit sjukskriven denna graviditet)

  • Cherri123
    Maymom skrev 2023-09-04 22:35:18 följande:

    Den är skyddad sista 6 månaderna.

    fick du sjukpenning godkänd av försäkringskassan?(frågar av eget intresse då jag precis blivit sjukskriven denna graviditet)


    Tack så mycket!
    Vet inte än om den är godkänd, är bara en vecka jag söker sjukpenning för och det var förra veckan. Borde få ett beslut inom 30 dagar.
  • Yuppyupp

    När barnet är fött ansöker du bara om föräldrapenning. Du måste ha sjukpenning eller graviditetsveckorna fram till förlossningen och då gå över till föräldrapenning. Orsaken till varför du inte kan ansöka om det i förväg är för att bebis inte har ett personnummer ändock det är i samband med det som du kan börja ansökan om just föräldrapenning. Du bör INTE ha ett glapp. :)

  • Maymom
    Yuppyupp skrev 2023-09-04 22:42:44 följande:

    När barnet är fött ansöker du bara om föräldrapenning. Du måste ha sjukpenning eller graviditetsveckorna fram till förlossningen och då gå över till föräldrapenning. Orsaken till varför du inte kan ansöka om det i förväg är för att bebis inte har ett personnummer ändock det är i samband med det som du kan börja ansökan om just föräldrapenning. Du bör INTE ha ett glapp. :)


    Nej det går att ta ut föräldrapenning innan barnet är fött också. 
  • Yuppyupp
    Maymom skrev 2023-09-04 23:00:46 följande:
    Nej det går att ta ut föräldrapenning innan barnet är fött också. 
    Helt rätt! Min miss☝🏼
  • Cherri123
    Yuppyupp skrev 2023-09-04 22:42:44 följande:

    När barnet är fött ansöker du bara om föräldrapenning. Du måste ha sjukpenning eller graviditetsveckorna fram till förlossningen och då gå över till föräldrapenning. Orsaken till varför du inte kan ansöka om det i förväg är för att bebis inte har ett personnummer ändock det är i samband med det som du kan börja ansökan om just föräldrapenning. Du bör INTE ha ett glapp. :)


    Det blir ju ett glapp på 10 dagar mellan graviditetspenning och bf. Så då måste jag söka föräldrapenning de dagarna? 
  • Maymom
    Cherri123 skrev 2023-09-05 08:07:57 följande:
    Det blir ju ett glapp på 10 dagar mellan graviditetspenning och bf. Så då måste jag söka föräldrapenning de dagarna? 
    Du måste inte, men du kan göra om du vill.
  • Yuppyupp
    Maymom skrev 2023-09-05 08:44:03 följande:
    Du måste inte, men du kan göra om du vill.

    Hon vill ju inte riskera att bli av med SGI, det är ju där frågan ligger. 


    Vad jag har förstått får man inte ha något glapp, men det bästa är om du slår försäkringskassan en signal under dagen Ts :)

  • Cherri123
    Yuppyupp skrev 2023-09-05 08:48:09 följande:

    Hon vill ju inte riskera att bli av med SGI, det är ju där frågan ligger. 


    Vad jag har förstått får man inte ha något glapp, men det bästa är om du slår försäkringskassan en signal under dagen Ts :)


    Ja precis!
    Då får jag göra det, tack så mycket.
  • Maymom
    Yuppyupp skrev 2023-09-05 08:48:09 följande:

    Hon vill ju inte riskera att bli av med SGI, det är ju där frågan ligger. 


    Vad jag har förstått får man inte ha något glapp, men det bästa är om du slår försäkringskassan en signal under dagen Ts :)


    SGI är skyddad under de 6 sista månaderna av graviditeten.
Svar på tråden När är SGI skyddad?