• Anonym (Undrar)

Fråga om ÄL-test

Här är en bild på mitt negativa ÄL test (fattar så långt att det är negativt) men undrar:

1. Har man alltid ett svagt sträck på ÄL-test ? (Och inte som graviditets test kan)

2. Om inte, kan ÄL vara på G och isåfall när kan det vara positivt?

Har inte fått tillbaka min mens sen senaste förlossning och trodde först jag var gravid igen men tog digitalt som visade "inte gravid" och nu detta ÄL test. Känner ingen denna känslan/"smärtan" i magen så därför tänkte jag såklart först på graviditet men det var det inte så tänkte jag kanske ägglossning, men inte de heller. Går det inte över borde jag kanske kontakta gyn.

En sa till mig att ta ett nytt graviditetstest om en vecka, men tänker att har man symtom borde det väll synas. I mina tidigare graviditeter hade jag inte några symtom före vecka 7, men man kanske kan ha tidigare?
  • Svar på tråden Fråga om ÄL-test
  • Anonym (Hanna)

Hej, ja svaga streck streck kan det vara i många dagar. Men vet inte om det alltid är streck eller om de kan försvinna helt. Har du testat att tempa dig? Det är mycket enklare än stickor.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Hanna) skrev 2023-09-02 21:11:40 följande:

Hej, ja svaga streck streck kan det vara i många dagar. Men vet inte om det alltid är streck eller om de kan försvinna helt. Har du testat att tempa dig? Det är mycket enklare än stickor.

Nej har inte testat de faktiskt. Kanske borde. Spelar de roll vart (dvs munnen, armhålan, pannan) osv.? Vi har två olika temprar men litar inte så mycket på den man tar i pannan.

Sist jag trodde jag hade ÄL och fick positivt var jag gravid. Så har ingen erfarenget av ett riktigt positivt ÄL test förutom graviditet.
  • Anonym (Temp)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-09-02 21:19:35 följande:
    Nej har inte testat de faktiskt. Kanske borde. Spelar de roll vart (dvs munnen, armhålan, pannan) osv.? Vi har två olika temprar men litar inte så mycket på den man tar i pannan.

Sist jag trodde jag hade ÄL och fick positivt var jag gravid. Så har ingen erfarenget av ett riktigt positivt ÄL test förutom graviditet.
    Du ska ha en temp som visar två decimaler.

Vaginalt/analt ger allra mest tillförlitligt resultat men de flesta tempar oralt. Går att göra i armhålan också men det känns mest opålitligt. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Temp) skrev 2023-09-02 21:27:47 följande:
    Du ska ha en temp som visar två decimaler.

Vaginalt/analt ger allra mest tillförlitligt resultat men de flesta tempar oralt. Går att göra i armhålan också men det känns mest opålitligt. 
    Ska man ta det direkt när man vaknar då eller ? Och om spelar de roll om man vaknar till ex kl 7 en dag och kl 10 nästa?
  • Anonym (Temp)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-09-02 22:24:43 följande:
    Ska man ta det direkt när man vaknar då eller ? Och om spelar de roll om man vaknar till ex kl 7 en dag och kl 10 nästa?
    Ja och ja. 

Det ska tas innan du gjort något annat och helst samma tidpunkt. NC hävdar att du kan ha 2h åt ena eller andra hållet men andra fertilitetsappar märker ut avvikande temp om du diffar på en kvart. 

Googla, det finns hur mycket info som helst, speciellt om du är bekväm med engelska.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Temp) skrev 2023-09-03 15:27:20 följande:
    Ja och ja. 

Det ska tas innan du gjort något annat och helst samma tidpunkt. NC hävdar att du kan ha 2h åt ena eller andra hållet men andra fertilitetsappar märker ut avvikande temp om du diffar på en kvart. 

Googla, det finns hur mycket info som helst, speciellt om du är bekväm med engelska.
    Ja går bra på engelska.

Tack! Ska googla mer om detta. 
  • Anonym (Undrar)

Men nu fattar jag inget! Kropps temp mindre än normalt och detta är positivt 
  • Anonym (Undrar)

Ändras ÄL test till positivt så snabbt på bara 2 dagar? Undrar för kanske kan vara graviditet ändå? Ska självklart ta ett graviditets test men har inget hemma. :)

• Anonym (Temp)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-09-04 09:49:45 följande:
    Men nu fattar jag inget! Kropps temp mindre än normalt och detta är positivt 
    Ja, det kan gå fort. Och man har ofta lägre temp dagen innan eller dagen för ÄL. Helt normalt pga ökade hormoner som ger lägre temp. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Temp) skrev 2023-09-04 14:45:34 följande:
    Ja, det kan gå fort. Och man har ofta lägre temp dagen innan eller dagen för ÄL. Helt normalt pga ökade hormoner som ger lägre temp. 
    Man lär sig alltid någon nytt, även efter två barn!
Svar på tråden Fråga om ÄL-test