• Carolinelouises

Pappan vill knappt betala underhåll

Hej, jag har ett barn som är född 2012, jag och pappan gick isär 2013 pga att han inte visade något intresse av familjelivet och ansvaret för sin son.
    vi har sedan dess försökt i den mån det går att ha varannan vecka, men sonen har nu sedan han blev äldre sagt att han inte trivs hos sin pappa utan vill bo hos mig.
    han är då hos sin pappa varannan helg, knappt det då han får ångest när han är där och det slutar många gånger med att jag får åka och hämta honom igen.

Så har vi haft det i strax över 1 år, och jag har inte krävt pappan på något underhåll förens nu pga att jag vet att det kommer bli bråk och tjafs.

Jag tog upp det med honom idag, och sa att vi kan komma överens om en summa eller så tar vi det via fk.
    Han säger att han kan betala 800:- i månaden, plus köpa lite kläder då och då.
    jag skickade en printscreen på att ett ungefärligt belopp uträknat av försäkringskassan är ca 1800 i månaden, men han vägrar.

under detta året vi har fördelat vårdnaden på detta sätt ha hans pappa köpt ett par skor till honom, och då behövde jag be honom om det.

hans förslag är väl alldeles för lågt? eller hur ska man tänka?

• Svar på tråden Pappan vill knappt betala underhåll
  • Guldnovan

Vad vill? Ta det genom fk så barnet åtminstone får det som är lagstadgat. 
    Låt pappan bråka med dem istället. 

• Mortiscia80

Klart att hans förslag är lågt när du har räknat ut via FK att det borde vara ungefär dubbelt så mycket. Tjafsa inte med honom, kontakta FK istället. Då får du kanske inte den summa som deras sida har räknat ut men du får åtminstone det minsta lagstadgade, vilket är 1673:- om jag har förstått saken rätt.

• Guldnovan
    Guldnovan skrev 2023-09-02 17:33:25 följande:

Vad vill? Ta det genom fk så barnet åtminstone får det som är lagstadgat. 
    Låt pappan bråka med dem istället. 

Vårdnaden har inget med klädköp att göra. 
    Varför skriver du "fördelat vårdnad på detta sätt att hans pappa...osv"

Hans pappa har inte vårdnad och om han köper något så får han det inte heller. 
  • Carolinelouises
    Guldnovan skrev 2023-09-02 17:37:34 följande:
    Vårdnaden har inget med klädköp att göra. 
    Varför skriver du "fördelat vårdnad på detta sätt att hans pappa...osv"

Hans pappa har inte vårdnad och om han köper något så får han det inte heller. 

Vad menar du nu? 

• Mortiscia80
    Carolinelouises skrev 2023-09-02 17:42:16 följande:

Vad menar du nu? 

Vem har vårdnaden om pojken? Du själv eller har ni gemensam vårdnad? Och när du i ts skrev vårdnad, menade du omvårdnaden snararen än den verkliga lagstadgade vårdnaden? För det Guldnova menar är att den inte förändras oavsett hur mycket kläder pappan köper eller var pojken bor eller något annat.
  • Carolinelouises
    Mortiscia80 skrev 2023-09-02 17:45:17 följande:
    Vem har vårdnaden om pojken? Du själv eller har ni gemensam vårdnad? Och när du i ts skrev vårdnad, menade du omvårdnaden snararen än den verkliga lagstadgade vårdnaden? För det Guldnova menar är att den inte förändras oavsett hur mycket kläder pappan köper eller var pojken bor eller något annat.

jaha, okej! Vi har gemensam vårdnad på pappret.

• Guldnovan
    Mortiscia80 skrev 2023-09-02 17:45:17 följande:
    👍
  • Mortiscia80
    Carolinelouises skrev 2023-09-02 17:48:30 följande:

jaha, okej! Vi har gemensam vårdnad på pappret.

Ok. Ja vårdnaden är en sak som är helt skild från underhållet. Den summan beror på var barnet bor, och eftersom sonen bor hos dig så ska pappan betala fullt underhåll. Dessutom tycker jag att sonen borde få slippa att åka till pappan eftersom han mår så dåligt av det. Varför fortsätter umgänget, varför säger du inte ifrån när du vet att sonen inte vill och att han får ångest av det? Han är gammal nog att lyssnas på. Respektera hans önskan och gör det som är bäst för honom.
  • Carolinelouises
    Mortiscia80 skrev 2023-09-02 17:54:34 följande:
    Ok. Ja vårdnaden är en sak som är helt skild från underhållet. Den summan beror på var barnet bor, och eftersom sonen bor hos dig så ska pappan betala fullt underhåll. Dessutom tycker jag att sonen borde få slippa att åka till pappan eftersom han mår så dåligt av det. Varför fortsätter umgänget, varför säger du inte ifrån när du vet att sonen inte vill och att han får ångest av det? Han är gammal nog att lyssnas på. Respektera hans önskan och gör det som är bäst för honom.

varför säger du inte ifrån? Om du hade vetat allt som har hänt så hade du inte ställt den frågan.
    jag frågade om underhåll, inte om någons åsikt huruvida jag ska låta min son vara hos sin pappa eller inte. 

Jag har gjort vad som har varit bäst för min son i alla år, och inte blivit annat än motarbetad av hans pappa och hans fru, så alla såna spekulationer tycker jag att vi kan hålla utanför, tack.

• Mortiscia80
    Carolinelouises skrev 2023-09-02 18:04:52 följande:

varför säger du inte ifrån? Om du hade vetat allt som har hänt så hade du inte ställt den frågan.
    jag frågade om underhåll, inte om någons åsikt huruvida jag ska låta min son vara hos sin pappa eller inte. 

Jag har gjort vad som har varit bäst för min son i alla år, och inte blivit annat än motarbetad av hans pappa och hans fru, så alla såna spekulationer tycker jag att vi kan hålla utanför, tack.

Jo men jättebra, hacka på mitt svar när du redan vet att det saknas info. Suck... GLHF med ditt ex. Med en sådan attityd kan du räkna med att inte få hjälp heller. Min åsikt får du ändå: sluta tvinga din son att göra saker som förstör honom psykiskt!
  • Magical

På måndag kontaktar du FK så hjälper de dig med hur du ansöker om underhåll. Han kan inte vägra, så enkelt är det. 

• Guldnovan
    Carolinelouises skrev 2023-09-02 18:04:52 följande:

Att han inte fått det underhåll som är lagstadgat är inte enbart pappans fel. Där har du brustit i ditt ansvar som förälder. 
    Svider kanske med det är enbart fakta. Att fråga främlingar om detta istället för att tala med fk är inte heller ansvarsfullt. 
  • Carolinelouises
    Mortiscia80 skrev 2023-09-02 18:07:09 följande:
    Jo men jättebra, hacka på mitt svar när du redan vet att det saknas info. Suck... GLHF med ditt ex. Med en sådan attityd kan du räkna med att inte få hjälp heller. Min åsikt får du ändå: sluta tvinga din son att göra saker som förstör honom psykiskt!

Om min son inte åker till sin pappa en helg, så får han dåligt samvete gentemot sin pappa och får sedan ångest över att han inte åker dit, då det främst är frun till hans pappa som är problemet.
    Åker han dit så går det bra ibland, men många gånger får jag åka och hämta honom igen. Jag har aldrig tvingat min son till att åka till sin pappa, och kommer heller aldrig att göra det. Det är ett val som han tar själv, men ångar sig många gånger när han väl kommit dit.

hur vi än gör, så blir det inte bra. Jag har tagit min son till en psykolog där vi har gjort väldigt bra framsteg i hur han ska tänka i denna situationen.
    så jag ber dig vänligt att sluta skriva att jag tar beslut som förstör min son psykiskt, när du inte har någon aning om vad varken han eller jag har varit med om. 

• Carolinelouises
    Guldnovan skrev 2023-09-02 18:13:06 följande:
    Att han inte fått det underhåll som är lagstadgat är inte enbart pappans fel. Där har du brustit i ditt ansvar som förälder. 
    Svider kanske med det är enbart fakta. Att fråga främlingar om detta istället för att tala med fk är inte heller ansvarsfullt. 
    Det tar jag på mig, men jag har alltid sett till att min son fått det han både behöver och vill ha. 

sen kan jag inte hålla med om att jag inte är ansvarsfull bara för att jag har frågor angående om den summan underhåll han vill betala är för lågt.
    Jag är gott och väl införstådd med att jag ska kontakta fk på måndag, men jag trodde att ett forum var till för att bolla saker med folk som kanske är mer insatta än en annan. Men då var man inte ansvarsfull helt plötsligt. 
  • Cathariiina

Ta det genom Fk, eftersom ni har problem att komma överens. Då får du alltid det du ska ha, behöver inte tjafsa med någon, och professionell personal räknar ut vad han blir skyldig dom, och kräver in det. Mycket enklare, och kan även underlätta kontakten mellan er, så att ni kan samarbeta bättre om ert barn på andra sätt.

Svar på tråden Pappan vill knappt betala underhåll