• Anonym (Hjälp)

Mår fruktansvärt dåligt av alkohol helt plötsligt, någon mer?

Jag har aldrig varit en storkonsument av alkohol, dricker ungefär 1 gång per månad, då är det vin till maten för att det är gott.
    Har alltid haft lätt för att bli bakfull, men nu har något annat - jag mår helt fruktansvärt dåligt även vid lågt intag av alkohol. Jag får hjärtklappning, panikångest och känner mig instängd i min egen kropp. Detta även när jag sitter vid en helt vanlig, trevlig middag och dricker max två glas vin.

nu har jag bestämt mig för att aldrig mer dricka alkohol, dom här känslorna är helt vidriga och absolut inte värt det, men jag förstår bara inte varför, jag är över 30 år gammal och detta har aldrig hänt förut. Någon som varit med om något liknande?

• Svar på tråden Mår fruktansvärt dåligt av alkohol helt plötsligt, någon mer?
  • Anonym (Jo)

Bra att du bestämt dig för att sluta dricka men jag skulle faktiskt prata med en läkare också. Det låter som hälsoproblem. Kan också tipsa om att ångesten antagligen beror på hjärtklappningen, kroppen kan lätt tolka de signalerna fel.

• Core

Det är psykosomatiskt. Du bär nog på en del undermedvetet, och när vissa mentala försvarsströmmar slappnas av med hjälp av alkohol, försvinner din guard, och det bubblar upp till ytan 

• Anonym (allergiker deluxe)

Du kan ha blivit histaminkänslig, då mår man sämre än normalt av alkohol eftersom alkohol hämmar det enzym (DAO, diaminoxidas) som ska städa undan histaminet.

Histamin finns dels i kroppen naturligt och har över 20 viktiga funktioner, och det finns även i den mesta maten vi äter.

Höghistamina livsmedel är t.ex. rödvin, lagrad ost, lagrad chark och skaldjur- saker som ofta förekommer tillsammans när det är festligt. Och det är typiskt då som folk brukar börja märka att de inte riktigt hanterar det. En kraftig histaminreaktion kan trigga även adrenalin och då har vi hjärtpåverkan.

Jag fick kraftig histaminintolerans efter covid och fick också hjärtklappning de första veckorna efter att det började, men kroppen taggade ner lite efter 6-7 månader och då fick jag inte det symtomet längre. Jag har fortfarande en massa andra symtom som ögonkli/rinn, klåda, eksem, trötthet, magbesvär mm.

Rödvin är en värsting, vitt vin har bara en fjärdedel så mycket histamin men båda sorterna har en massa tillsatser som inte heller är bra. Tillsatta sulfiter triggar också symtom för mig.

Vill du dricka någon alkohol igen, satsa på ett par munnar bubbel eller vitt naturvin- det funkar bättre för oss med denna känslighet.

• Anonym (M)

Kan inte svara på varför det sker men kan säga att jag upplevde samma sak som du för cirka 7-8 år sen. Tog då ett avbrott från alkohol i princip ett år. Efter det har jag inte märkt av det mer och kan dricka såväl små som stora mängder. Tror att det kan ha haft med ångest och stress att göra.

Svar på tråden Mår fruktansvärt dåligt av alkohol helt plötsligt, någon mer?