• Mrskos

Kan jag köpa lägenhet?

Jag har en lön på 27000 (innan skatt) plus OB.
    Har en hyra på 5200. Utöver det telefon, internet, HBO, hemförsäkring etc.
    Har även en skuld på 25.000 på northmill.
    328.000 på remember och 27.800 på Collector.
    Har inget sparande.
    Kan jag köpa lägenhet om jag tar lång till insats?
    Någon som gjort?
    Kan man sedan belåna lägenheten för att betala av skulderna?

• Svar på tråden Kan jag köpa lägenhet?
  • Anonym (Anna)

För att få låna till en bostadsrätt krävs minst 15 % i handpenning, det helst banken se att man har själv i kontanta medel. Kanske inte omöjligt med blancolån till själva insatsen men för dig blir det nog svårt med tanke på du redan har skulder  på nästan 400 000. Om man ska få belåna sin bostad krävs det att bostaden är värd betydligt mer än man är belånad till. T ex att du har lån på. 400 000 och bostaden är värd 1 miljon. Då kan det vara möjligt att få låna på bostaden men i i ditt fall finns det ju inget sådant utrymme.

• Anonym (Många ?)

Varför har du lån på närmare 400000kr?
    Studielån, billån eller dumma konsumtionslån?
    Hur dyl lägenhet skulle du vilja köpa och vad skulle dina boendekostnader bli då?
    27000 +bonus är ok men finns det möjligheter att öka inkomsterna?
    Att köpa ett boende och belåna sig ännu mer blir inte en smart lösning som jag ser det.

• Anonym (Nej)

Nej ts, du har inte råd.

• Anonym (Räkna)

Olika banker, bland annat sbab.se, har kalkylatorer där du kan se hur mycket du kan få låna. Utan besparingar och med 400 000 i lån redan så ser det inte jättepositivt ut....

• Mrskos

Okej sån köpa lägenhet lär inte gå alltså....
    Hur kan man göra med skulder? Hade velat samma alla i ett :( känns som jag betalar för mycket varje månad och så mycket på ränta. Vill bli skuldfri och så småningom köpa en lägenhet.

• Anonya

Nej, det funkar inte. 

Satsa istället på att verkligen försöka betala tillbaka så mycket som möjligt på kort tid genom att verkligen dra in på allt och kanske kan öka inkomsterna lite. Betala tillbaka extra på det lån som har högst ränta. Då minskar dina utgifter för lånen snabbare.

Se över ekonomin:
    - Utöver hyran på 5200, vad kostar det som är absolut nödvändigt som el och försäkring?
    - Vad har de olika lånen för räntor? Om du inte har koll på hur de funkar och påverkar så ta reda på.
    - Vad har du för saker du kan säga upp? Kanalpaket, gym, tidning eller något annat?
    - Elen, har du förmånligaste stället? Är du bunden till avtal eller kan du byta?
    - Telefon, vad har du för abonnemang? Om du inte är bunden, byt till något billigt, tex Hallon som har mycket förmånliga priser (4GB 109 kr/mån, fria samtal och sms). Försök använda wifi så mycket som möjligt på jobb, köpcentrum, bibliotek osv så du kan klara dig med så litet abonnemang som möjligt. 
    - Försäkringen, när går perioden ut? Kan du byta till billigare?
    - Transport: Har du bil och i så fall, måste du ha det? Kan du byta till billigare? Köra mindre och mer bränslesnålt? Kan du cykla, gå eller samåka? Billigaste möjliga kollektivtrafik?

Öka inkomster:
    - Ta fler pass? Fler med OB?
    - Plocka bär och svamp och sälj till bekanta eller tex via facebook?
    - Baka eller koka sylt och saft och sälj?
    - Passa barn, gå ut med hund? 
    - Sälja saker på Blocket eller på facebooks Marketplace som är gratis. Finns också lokala grupper.

Minska utgifterna utöver det som finns ovan:
    - Mat: Ingen mat eller dryck på stan. 
    Kolla vad du har hemma och använd allt i skåp, kyl och frys.
    Leta efter billiga recept, tex på portionenundertian.se
    Kolla erbjudanden och köp det som är billigt just då. Om du bor så fler butiker finns nära så kolla erbjudanden i flera och jämför även vanliga priser framför allt på sådant du handlar ofta.
    - Hygienartiklar: Kanske har du halvfulla flaskor i skåpet som kan tas i bruk trots att de inte var favoriter? Köp billiga märken.
    - Kläder: Köp bara om det är något du absolut måste köpa. Försök köpa allt utom strumpor och underkläder begagnat. Bakluckeloppis etc går ofta att fynda på. 

Finns förstås mycket annat också. Kämpa på även om det är jobbigt och tänk på hur härligt det är när du är skuldfri och kan börja satsa på andra saker istället. Lycka till!

• Anonym (Nej)

Du får leva snålt som tusan tills du betalat dina skulder. Kan du bo billigare så gör det. Säg upp alla onödiga räkningar. Se över ditt matkonot, börja med lunchlåda om du inte redan har det. Cykla eller gå istället för att ta bil eller åka kollektivt, om du kan. Samåka till jobbet kan också vara en möjlighet. Se efter om du kan hitta lån med bättre räntor än de du har nu, försök isf samla så många som möjligt på ett och samma ställe eller betala av de två mindre först.

• Anonym (Moa)

Kontakta kommunens budget- och skuldrådgivare! De kan hjälpa dig att räkna ut vilka skulder du ska prioritera att betala av och ge andra goda råd.

Till syvende och sist måste du jobba, tjäna pengar och betala tillbaka det du lånat. Men det är bra att ta hjälp så att du inte behöver betala mer ränta än nödvändigt. 

• Anonym (Niklas)

Du har redan lån på 400k och vill ta ytterliggare blancolån för kontantinsats samt bolån, i högräntemiljö flera år framåt?
    Kör hårt, kommer gå skitbra!

• Anonym (jobba hårdare)

Om jag vore dig skulle jag ta ett extrajobb på helger och kvällar i några år tills skulden är avbetalad och sedan spara ihop ca 500000. Då kanske du kan köpa en etta. 

• LFF
    Mrskos skrev 2023-09-01 21:14:45 följande:

Okej sån köpa lägenhet lär inte gå alltså....
    Hur kan man göra med skulder? Hade velat samma alla i ett :( känns som jag betalar för mycket varje månad och så mycket på ränta. Vill bli skuldfri och så småningom köpa en lägenhet.

Prata med din bank om samlingslån istället för att ha krediter utspridda till olika räntor. 

Om du inte kan få ett samlingslån så går du igenom alla krediter och ser över vilka du kan betala av fort, vilka som har högst ränta etc och gör upp en plan för i vilken ordning du ska prioritera att betala av extra. 

När du betalat av en kredit tar du kostnaden för den krediten och lägger på nästa kredit så den blir fortare avbetald. När allt är borta tar du den sammanlagda kreditkostnaden och stoppar in på ett sparkonto med ränta och börjar spara ordentligt till en kontantinsats för en lägenhet.
Svar på tråden Kan jag köpa lägenhet?