• Anonym (Elin)

Behöver jag skydda mitt på något sätt?

Min pojkvän ska snart flytta in. Det enda han tar med sig är några småsaker, resten är mitt sedan tidigare.

Om vi en dag separerar, kommer han då ha rätt till något av mitt? Tex lägenheten (hyres, inflyttad under vårt förhållande), saker, besparingar (fick några miljoner vid skilsmässan)?

Jag läser på, men min npf-hjärna vågar ändå inte lita på att jag förstått rätt. Vad behöver jag tänka på?

• Svar på tråden Behöver jag skydda mitt på något sätt?
  • Anonym (J)

Håll isär konton.  
    Hur länge har du bott själv i lägenheten? 
    Ge honom inte access till din bankid odyl

• Agda90

Skriv ett samboavtal om du är osäker. 

Rent lagligt ä det så att det som är ditt vid i flytt förblir ditt. Allt ni skaffar tillsammans är ert. Men för att minska risken för missförstånd så få allt sånt på pränt

Så länge ni bor övar i don lägmehet så är den din. Men flyttar ni till annat så är det er gemensamma bostad 

• Anonym (D)

Eftersom det är en hyresbostad kan det vara bra att skriva ett samboavtal där han avsäger sig rätten att ta över bostaden. Annars finns viss risk att han kan få ta över den om han anses ha större behov av den vid en separation 

Bra också att tydliggöra vad som fanns i bostaden när han flyttade in och vad han tar med sig, så blir det inga diskussioner om ni skulle gå isär.

Dina besparingar har han inte rätt till om ni är sambos, skulle ni gifta sig behöver du ha ett äktenskapsförord för att skydda dina pengar. 

Se till att inte gå i kvinnofällan där du köper förbrukningssaker och han köper sådant som blir hans. 

• Anonym

Har han barn men inte du och det tar slut så kan han mycket väl få kontraktet överskrivet på sig.
    Tänk på det.

• Anonym (Elin)
    Anonym skrev 2023-09-01 17:34:09 följande:

Har han barn men inte du och det tar slut så kan han mycket väl få kontraktet överskrivet på sig.
    Tänk på det.

Vi har barn båda två, men hans kommer inte bo hos oss.
  • Anonym
    Anonym (Elin) skrev 2023-09-01 17:56:23 följande:
    Vi har barn båda två, men hans kommer inte bo hos oss.
    Lita inte på det.
    Det kan hända vad som helst.
  • Anonym (Elin)
    Anonym skrev 2023-09-01 18:08:42 följande:
    Lita inte på det.
    Det kan hända vad som helst.
    Nej hans barn kommer inte flytta in. Oavsett så är mina både fler och yngre, så tror knappast han kan spela det kortet om vi skulle hamna där.
  • Anonym
    Anonym (Elin) skrev 2023-09-01 18:14:33 följande:
    Nej hans barn kommer inte flytta in. Oavsett så är mina både fler och yngre, så tror knappast han kan spela det kortet om vi skulle hamna där.
    Det kan hända mamman något. Man vet aldrig vad framtiden har att ge. På gott och ont. 
    Var försiktig.  Skriv avtal.
  • Anonym (Elin)
    Anonym skrev 2023-09-01 18:19:36 följande:
    Det kan hända mamman något. Man vet aldrig vad framtiden har att ge. På gott och ont. 
    De är så stora att de lär flytta hemifrån isf. De kommer inte flytta in här.
  • Anonym
    Anonym (Elin) skrev 2023-09-01 19:26:55 följande:
    De är så stora att de lär flytta hemifrån isf. De kommer inte flytta in här.
    Ok. Jag tänket bara så att du är safe. 
  • Goneril

Du ska absolut skriva samboavtal. Vänd dig till jurist, Lawline eller Lexly. Du hittar dem lätt på nätet. Under den relativt korta tid jag varit medlem här har jag läst om många olyckliga kvinnor som blivit blåsta, förhållanden som tagit slut, pengarna likaså. Ibland har killarna tagit lån i flickvännernas namn, lån som är svåra att bestrida eftersom killarna har loggat in sig med flickvännernas Bank-id. Håll noga koll på dina koder! Se till att lösenorden är säkra!                                                                                                                                     Placera dina pengar, skaffa en rådgivare på en bank, se till att statlig garanti gäller om du har pengar på ett konto. Den summa du anger skulle jag till större delen placera i aktier och fonder, diskutera med din bankman.                                                                                                                                   Det är sorgligt att läsa om dessa  kära och lyckliga kvinnor vars tillvaro sedan rasar. I många fall har det rört sig om killar som bara vill ha sin  PUT för att sedan sticka men som passar på att sko sig ekonomiskt innan de gör sorti. En annan välkänd kategori är fast i spelberoende och en tredje är alla de killar som flyttar in i sina flickvänners bostäder utan att bidraga med något, inte ens ett vinglas eller en tallrik men som ska ha tillgång till ett helt välutrustat hem. Ja, och så har vi gruppen som aldrig bryr sig om att söka arbete, flyttar in hos flickvännerna, men inget arbete är fint nog så de föredrar att leva på sin sambo, helt enkelt. Alldeles nyligen läste jag en sådan tråd.  Summa summarum: Skriv kontrakt! Var kommer min misstänksamhet ifrån? Från Familjeliv!           

• Anonym (...)
    Anonym skrev 2023-09-01 18:19:36 följande:
    De har ändå ingen rätt att flytta in mot TS vilja. Då får han flytta om han vill bo med sina barn.
Svar på tråden Behöver jag skydda mitt på något sätt?