• Athletic

Hur lägga upp lån/ägande vid fastighetsköp om bara en har fast inkomst men den andre har för kontantinsats?

Dags att köpa nytt boende, men jag har inget jobb och kan därmed inte stå på lånet. Däremot har jag några hundra tusen undansparat som täcker kontantinsatsen och sambon har ett par dussin tusenlappar att bidra med. 

Hur råder ni att man lägger upp lån och ägande i en sådan här situation?

Jag kommer lägga otaliga timmar på att öka fastighetens värde, sambon kommer såklart också hjälpa till men eftersom jag inte har något jobb så lägger jag mångdubbelt med tid på renovering, tillbyggnad och förbättringar. Nu spelar ju det här bara roll om en separation blir aktuell, vilket vi såklart inte har som mål, men att stå förberedd, veta utfallet och att det blir just, om något sådant skulle hända gör att vi båda sover  bättre om natten.

• Svar på tråden Hur lägga upp lån/ägande vid fastighetsköp om bara en har fast inkomst men den andre har för kontantinsats?
  • Pollparasol

Det beror heltons hur ni två anser att det ska delas?  vi kan knappast svara på det.  Vad ni än bestämmer er för så är det värt att läsa på lite om sambolagen, och eventuellt upprätta ett samboavtal.

fundera minut hur du vill ha det, och diskutera detta med din partner. Därifrån kan säkert vi ge dig åsikter och råd!

Svar på tråden Hur lägga upp lån/ägande vid fastighetsköp om bara en har fast inkomst men den andre har för kontantinsats?