• Anonym (gutt)

Vad händer vid orosanmälan?

Flyttade in i en lägenhet där det bor en utländsk barnfamilj brevid. Mina barn har lekt med minsta barnet i familjen nu på sommaren. Tydligen stor familj med flera barn. 

Sen har jag en bekant som bor ovanpå deras lägenhet, och berättat att hon sett och hört hur deras minsta barn far illa. De har tydligen stängt ut henne ur lägenheten, etc.  Men har inte vågat göra någon orosanmälan pga hen är rädd för repressalier.

Har dock själv hört att det kan vara ett väldigt liv därifrån, barnen skriker, gråter, mamman skriker, det smälls i dörrar, väldigt mycket mer än i en normal barnfamilj (har bott nära barnfamiljer i flera år så jag har lite att jämföra med).

En dag kom ett av barnen ut och berättade att någon slår honom och mamman, sen sprang hen ut på gården, mamman följde efter och försökte få hen tillbaka till lägenheten igen.

Av det jag hört och sett, det min bekanta berättat och min magkänsla gör att jag överväger göra en orosanmälan.

Men jag är rädd för vad det kan komma att leda till. Mina barn är överlyckliga att ha fått en lekkamrat. Hos sin mamma har de ingen att leka med och blir mer skärm än lek.

Borde ju gå att göra en gemensam anmälan om min bekanta är rädd för repressalier. Men jag har aldrig gjort nån och vet inte vad som händer.

• Svar på tråden Vad händer vid orosanmälan?
  • Anonym (...)

Men ring soc bara. Man får inte vara så feg bara för att ens eget barn är glad över en lekkamrat. 

Du kan ringa soc och tala om att du inte riktigt vet hur man gör, men att de kan hjälpa dig avgöra om det är nog för en anmälan eller inte

• Pixie99

Jag tycker att du är stark som funderar på att göra en orosanmälan och du ska ha en eloge för ditt civilkurage. Fler personer borde vara som du. Inga barn ska behöva fara illa på det viset. 

Du som privatperson (dvs inte tjänsteman på exempelvis förskola eller skola) kan göra en anmälan helt anonymt. Familjen kommer alltså inte att få reda på att det är du som har gjort det.

Det som händer är att socialtjänsten kommer att förhöra dig anonymt i telefon där du får berätta vad du vet. Där tar ditt åtagande slut. Socialtjänsten kommer därefter att kontakta familjen och göra en egen utredning, men den är du inte delaktig i.

• Anonym (surebabe)

åh utländsk var viktig detalj som vanligt

Ett barn berättar att någon slår, det verkar rörigt. Ja vad tror du bör göras?

• Anonym (S)

Varför ringde du inte polisen vid pågående misshandel? Ring soc, du har rätt att vara anonym. Det kan vara vem som helst av grannarna som ringt.

• Anonym (gutt)
    Anonym (surebabe) skrev 2023-08-31 21:06:17 följande:

åh utländsk var viktig detalj som vanligt

Ett barn berättar att någon slår, det verkar rörigt. Ja vad tror du bör göras?

Spelar det någon roll om jag skrivit eller inte skrivit utländsk? Tänker mer att det är kulturella skillnader i barnuppfostran. Var inte meningen att generalisera men vissa är väldigt duktiga på att slänga fram rasistkortet så fort man nämner en persons härkomst.
  • Anonym (gutt)
    Anonym (S) skrev 2023-08-31 21:06:30 följande:

Varför ringde du inte polisen vid pågående misshandel? Ring soc, du har rätt att vara anonym. Det kan vara vem som helst av grannarna som ringt.

Det var ingen pågående misshandel. Som jag ftråtått slås det äldsta syskonet sina yngre syskon, alltså, vi pratar om en 7 åring. Men det är inget jag har bevis på, det är bara vad de säger.

Men jag ska ringa soc imorgon när jag sitter på jobbet, vill absolut inte sitta här och ringa. 
  • Anonym (S)
    Anonym (gutt) skrev 2023-08-31 21:28:41 följande:
    Spelar det någon roll om jag skrivit eller inte skrivit utländsk? Tänker mer att det är kulturella skillnader i barnuppfostran. Var inte meningen att generalisera men vissa är väldigt duktiga på att slänga fram rasistkortet så fort man nämner en persons härkomst.
    Spelar ingen roll. I Sverige tillåter vi inte barnaga eller misshandel, oavsett kulturella skillnader, så deras bakgrund behövdes faktiskt inte.
  • Anonym (S)
    Anonym (gutt) skrev 2023-08-31 21:30:26 följande:
    Det var ingen pågående misshandel. Som jag ftråtått slås det äldsta syskonet sina yngre syskon, alltså, vi pratar om en 7 åring. Men det är inget jag har bevis på, det är bara vad de säger.

Men jag ska ringa soc imorgon när jag sitter på jobbet, vill absolut inte sitta här och ringa. 
    Ja ok. Men ring imorgon du. Det blir bäst så.
  • Anonym (surebabe)
    Anonym (gutt) skrev 2023-08-31 21:28:41 följande:
    För att det inte är relevant och ska alltid tryckas på när personer skriver trådar om socanmälan på FL. Det blir tråkig underton och svaren ofta väldigt rasistiska. Men nej det är helt onödigt att använda neutrala ord. Visst.
  • Anonym (J)
    Anonym (gutt) skrev 2023-08-31 21:30:26 följande:

Inte ovanligt att syskon slår varandra ibland och bråkar. Med det sagt så är det naturligtvis inte något man bara ska förbise, men det är inte ovanligt även i fungerande familjer och ingenting man gör en anmälan till Socialen för.
    Inte heller ovanligt att barn skriker, vissa mer än andra. Det kallas trotsålder och mitt barn låter som om han blir misshandlad varje gång han ska bada. 
  • Lönnsirap

Det är fullständigt rimligt att ringa socialtjänsten och bolla med dem, utifrån att man inte riktigt vet.

Socialtjänsten behöver ju att folk reagerar och de har ju möjlighet att ställa lite följdfrågor om du gör det per telefon.

Vill du vara anonym, så börja inte med att presentera dig och genast uppge adressen, utan börja med att beskriva situationen.

• Anonym (Dpt)
    Anonym (J) skrev 2023-09-01 10:17:55 följande:
    Inte ovanligt att syskon slår varandra ibland och bråkar. Med det sagt så är det naturligtvis inte något man bara ska förbise, men det är inte ovanligt även i fungerande familjer och ingenting man gör en anmälan till Socialen för.
    Inte heller ovanligt att barn skriker, vissa mer än andra. Det kallas trotsålder och mitt barn låter som om han blir misshandlad varje gång han ska bada. 
    Tvärtom. Det är precis sånt som man ringer till socialen för. Inget barn ska behöva uppleva att bli slaget eller utstängd ur lägenheten. Trådstartaren skriver själv att han eller hon upplever att det är ett onormalt stök, dvs mer än för en vanlig barnfamilj. Der är socialen som ska avgöra om det är skadligt för barnen eller inte, och inte anonyma medlemmar på ett internetforum.
Svar på tråden Vad händer vid orosanmälan?