Vad händer vid orosanmälan?
Flyttade in i en lägenhet där det bor en utländsk barnfamilj brevid. Mina barn har lekt med minsta barnet i familjen nu på sommaren. Tydligen stor familj med flera barn.
Sen har jag en bekant som bor ovanpå deras lägenhet, och berättat att hon sett och hört hur deras minsta barn far illa. De har tydligen stängt ut henne ur lägenheten, etc. Men har inte vågat göra någon orosanmälan pga hen är rädd för repressalier.
Har dock själv hört att det kan vara ett väldigt liv därifrån, barnen skriker, gråter, mamman skriker, det smälls i dörrar, väldigt mycket mer än i en normal barnfamilj (har bott nära barnfamiljer i flera år så jag har lite att jämföra med).
En dag kom ett av barnen ut och berättade att någon slår honom och mamman, sen sprang hen ut på gården, mamman följde efter och försökte få hen tillbaka till lägenheten igen.
Av det jag hört och sett, det min bekanta berättat och min magkänsla gör att jag överväger göra en orosanmälan.
Men jag är rädd för vad det kan komma att leda till. Mina barn är överlyckliga att ha fått en lekkamrat. Hos sin mamma har de ingen att leka med och blir mer skärm än lek.
Borde ju gå att göra en gemensam anmälan om min bekanta är rädd för repressalier. Men jag har aldrig gjort nån och vet inte vad som händer.