• Anonym (Mamma)

Två akutsnitt, känner mig misslyckad

Har fått nu två akutsnitt med mina två barn pga värkarbete som inte gått framåt och blivit risker för barnen.

Är lycklig för barnen men känner mig totalt misslyckad som mig. Min kropp klarade inte att få ut mina barn till världen och jag känner en sån enorm besvikelse för detta.
    Som att jag är trasig. Kämpade flera dygn båda gånger och känmer bara en sån sorg över kroppens värdelöshet.

Någon snnan som upplevt samma känsla? Hur bearbetade ni det?

• Svar på tråden Två akutsnitt, känner mig misslyckad
  • Anonym (r)

Din kropp klarade två graviditeter men behövde lite hjälp på slutet?! Nej finns inget misslyckande i det. Är de som behöver två kejsarsnitt av andra skäl också sämre mammor?

• RaYzLeR

Både jag och min storasyster förlöstes med kejsarsnitt. Vi låg med rumpan nedåt så vi kunde inte förlösas vaginalt.

• Anonym
    RaYzLeR skrev 2023-08-30 20:20:10 följande:

Både jag och min storasyster förlöstes med kejsarsnitt. Vi låg med rumpan nedåt så vi kunde inte förlösas vaginalt.

Åja, man kan föda barn i säte.
  • RaYzLeR
    Anonym skrev 2023-08-30 20:23:33 följande:
    Åja, man kan föda barn i säte.
    Jag vet inte, men morsan fick göra kejsarsnitt på både mig och storasyrran. Om jag har förstått det rätt så var morsans livmoder hjärtformad, så vi hamnade med rumpan ned och huvud och ben upp.
  • Anonym
    RaYzLeR skrev 2023-08-30 20:35:23 följande:
    Jag vet inte, men morsan fick göra kejsarsnitt på både mig och storasyrran. Om jag har förstått det rätt så var morsans livmoder hjärtformad, så vi hamnade med rumpan ned och huvud och ben upp.
    Jag förstår, men ville bara säga att säte inte per automatik innebär snitt.
  • RaYzLeR
    Anonym skrev 2023-08-30 20:40:09 följande:
    Ok, men hur föder man då? Man kan väl inte komma ut med rumpan först? Glad
  • Anonym
    RaYzLeR skrev 2023-08-30 20:49:51 följande:
    Ok, men hur föder man då? Man kan väl inte komma ut med rumpan först? Glad
    Jo, det kan man faktiskt. 
  • Anonym (Mia)

Nej!Första var akutsnitt och andra planerat snitt.Och jag slipper blir skadad i underlivet.Är så nöjd.

• Anonym (vinge)
    Anonym skrev 2023-08-30 20:40:09 följande:
    Nej, men det är läkaren som avgör om det blir snitt eller inte. Det är inte som att man väljer själv. 

Det är samma sak för dig  TS - det är ett medicinskt beslut att snitta om barnet måste komma ut på det sättet. Det kan inte vara ett misslyckande eftersom du inte hade någon möjlighet att påverka situationen. 

Jag födde också med akutsnitt och känner mig bara tacksam att jag har ett fint barn som föddes friskt och välmående. Alternativet hade ju varit ett dött barn. 
  • Anonym (Rosie)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-30 20:06:59 följande:
    Två akutsnitt, känner mig misslyckad

Har fått nu två akutsnitt med mina två barn pga värkarbete som inte gått framåt och blivit risker för barnen.

Är lycklig för barnen men känner mig totalt misslyckad som mig. Min kropp klarade inte att få ut mina barn till världen och jag känner en sån enorm besvikelse för detta.
    Som att jag är trasig. Kämpade flera dygn båda gånger och känmer bara en sån sorg över kroppens värdelöshet.

Någon snnan som upplevt samma känsla? Hur bearbetade ni det?

Fast du är ju inte misslyckad. Din kropp skapade ju barnen. Utan dig hade dom ju inte funnits. Din kropp jobbade ju i nio månader för att skapa barnet och låta det växa i dig. Var får du det till att din kropp var värdelös när den klarade av det? Hur barnen föds spelar ju faktiskt inte så stor roll. 

Både jag och syrran föddes med kejsarsnitt. Mammas bäcken var för litet så det fanns för stora risker att föda vaginalt. So what? Hon var inte misslyckad eller värdelös och hennes kropp fungerade ju som den skulle. Jag och syrran föddes friska och levande och det är väl det enda som spelar roll?

Svar på tråden Två akutsnitt, känner mig misslyckad