• Steffe78

    Lämna tillbaka saker man lånat

    Vid vilken ålder kan man "kräva" att ett barn lämnar tillbaka sådant de lånat?

    Min partners nioåriga son lånar gång på gång min mobilladdare oftast utan att fråga och i 99 fall av 100 glömmer han att lämna tillbaka den.

    Anledningen till att han inte använder sin laddare är att han slarvat bort den. För att lösa problemet har jag köpt en egen laddare till honom. 


    Men den slarvar han jämt bort och då är det ju lättare
    att ta min laddare utan att fråga och utan att lämna tillbaka den. 

    Det här är egentligen ingen stor grej. Men skapar onödig irritation.
    Vad kan jag göra för att han ska börja lyssna och förstå att om man lånar något så lämnar man tillbaka det? 
  • Svar på tråden Lämna tillbaka saker man lånat
  • Fjäril kär

    Alltså sånt ingår ju i uppfostran att lära sig. Får man med sig det redan från start så vet till och med en 3-åring att man ska lägga tillbaka en mobil,leksak eller vad det än är. 

    Det är alltså inget som dyker upp hux flux i en viss ålder.  Det handlar om att lära sig det . 

    Istället för att bli arg och irriterad så är det väl hög tid att ta ett prat om vikten av att vara rädd om sina och andras saker,  att saker kostar och att man måste fråga om lov . 

  • MsM84

    Jag hade själv haft svårt att komma ihåg att lämna tillbaka en laddare om den var där jag brukade ha min laddare inkopplad. Vi har laddare i köket och där laddar hela familjen. 


    Självklart ska man lämna tillbak saker man har lånat och plocka undan efter sig, men om det är den enda saken så är det kanske lättare att hitta en alternativ lösning, typ att man får ladda där laddaren finns.

  • Anonym (Pappa)

    Det bästa är att barnet lär sig det redan från tidig ålder. Vårt yngsta barn är 2 och vi lär henne det och hon är jätteduktig.


    Sen är det bra att inte vara hård utan förklara snällt att du blir stressad, ledsen, vad du nu blir när du inte hittar din laddare. Så kanske barnet börjar bry sig om konsekvenserna. 

  • Anonym (Enkelt)

    När de är gamla nog att låna saker är de gamla nog att lämna tillbaka saker.

    Eftersom han är så slarvig att han tappat bort två laddare hittills skulle jag vägra låna ut min egen. Det bästa är att låta honom köpa en ny laddare för egna pengar, då kanske han lär sig att vara mer rädd om saker!

  • Anonym (PT)

    Men snälla, ska ni uppfostra honom till en normalt fungerande vuxen människa, eller ska han bli någon slags jättebebis som helt saknar konsekvenstänk? En nioåring måste börja lära sig att vissa saker får konsekvenser. Ska han göra så när han är vuxen också, t ex att han "råkar" shoppa bort sin lön och behöver låna pengar av er för att betala hyran?

  • Anonym (Uuio)

    Då får han inte längre låna din laddare. Punkt.

  • Anonym (n)

    Minimera riskerna med att köpa fler laddare. En för varje rum som inte får flyttas.

  • Aliona

    Det lär man sina barnnfrån småbarnsåldern! I 2-årsåldern lånar de saker av andra barn på lekplatsen, och man lär dem redan då att returnera saken och tacka för lånet. Sen fortsätter man på samma spår. En 9-åring borde klara det för länge sen! MEN sen är ju barn tankspridda så de kan behöva påminnelse. Du kan (och bör!) alltså fråga barnet om laddaren och kräva att han kommer och ger den till dig. 


    Alternativt, eftersom just en laddare är sånt man ofta använder och ofta springer omkring och letar efter, så kan ni ha en laddningsstatipn där laddaren alltid är, så får alla ladda mobilerna där. 


    (Ett sidospår - jag skulle också ha övervägt att han får köpa egen laddare om han slarvat bort två på kort tid). 

Svar på tråden Lämna tillbaka saker man lånat