• Anonym (Sofia)

Hur lång tid kan en polisutredning ta (våld i nära relation)?

Läste nånstans att den helst ska ta max 180 dagar (6 månader) men har inte sett det på något mer ställe. Händelsen var i slutet av mars och senast jag hörde nått var slutet av maj när jag var på förhör. Det är både misshandel och barnfridsbrott eftersom mitt barn hörde.

Finns det nån som vet? Känns så jobbigt att inte veta nånting.. Om det ska bli rättegång vill jag helst att det ska vara över så snart som möjligt så att jag liksom kan gå vidare. Har kontakt med Enhet mot Våld (genom socialtjänsten) men min handläggare där kunde inte heller svara på hur lång tid det kan ta. Kan det ta flera år? Är inte längre tillsammans han som utsatte mig för det här och vill så gärna få lämna det bakom mig. 

• Svar på tråden Hur lång tid kan en polisutredning ta (våld i nära relation)?
  • Anonym (P)

Det är max 180 dagar, dvs 6 månader, det för ta att utreda bla våld i nära relationer.

• Anonym (Sofia)
    Anonym (P) skrev 2023-08-28 20:35:07 följande:

Det är max 180 dagar, dvs 6 månader, det för ta att utreda bla våld i nära relationer.

Tack så mycket för svaret! Då borde jag få veta senast i slutet av september om de lägger ner eller väcker åtal? 

Vill såklart att han ska få sitt straff men är samtidigt väldigt nervös och har ångest inför ev .rättegång .. Och det jobbigaste av allt nu är att bara vänta och inte veta. 

• Anonym (P)
    Anonym (Sofia) skrev 2023-08-28 22:24:40 följande:

Tack så mycket för svaret! Då borde jag få veta senast i slutet av september om de lägger ner eller väcker åtal? 

Vill såklart att han ska få sitt straff men är samtidigt väldigt nervös och har ångest inför ev .rättegång .. Och det jobbigaste av allt nu är att bara vänta och inte veta. 

Ja, det borde du. Däremot kan de säka utsättelse i ytterligare en tid, men det är ovanligt att man gör det i den typ av brott. 
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (P) skrev 2023-08-29 02:41:45 följande:
    Ja, det borde du. Däremot kan de säka utsättelse i ytterligare en tid, men det är ovanligt att man gör det i den typ av brott. 
    Tack för svar! Vad är det för något? 
  • Anonym (My)

Nej, det finns ingen frist på vuxenbrottet (om det inte ändrats väldigt nyligen), utredningen kan således ta hur lång tid som helst även om det så klart är eftersträvansvärt att brottet utreds skyndsamt. På barnfridsbrottet däremot, eller alla brott där barn är målsägande, finns en frist på 3 månader. Om den överskrids och utredningen inte är klar inom den tiden händer dock ingenting. Det saknas så många utredare så det är omöjligt att utreda alla brott skyndsamt inom fristen. Särskilt under sommaren finns inte möjlighet att jobba med ärenden där inte någon är frihetsberövad. Du hör säkert något snart, annars är det ju bara att du eller din advokat hör av er och frågar vad som händer. 

• Anonym (P)
    Anonym (My) skrev 2023-08-29 08:03:26 följande:

Nej, det finns ingen frist på vuxenbrottet (om det inte ändrats väldigt nyligen), utredningen kan således ta hur lång tid som helst även om det så klart är eftersträvansvärt att brottet utreds skyndsamt. På barnfridsbrottet däremot, eller alla brott där barn är målsägande, finns en frist på 3 månader. Om den överskrids och utredningen inte är klar inom den tiden händer dock ingenting. Det saknas så många utredare så det är omöjligt att utreda alla brott skyndsamt inom fristen. Särskilt under sommaren finns inte möjlighet att jobba med ärenden där inte någon är frihetsberövad. Du hör säkert något snart, annars är det ju bara att du eller din advokat hör av er och frågar vad som händer. 

Jo, det finns en fridt på 180 dagar och de fristen har funnits i evigeter och således inte ny.
  • Anonym (My)
    Anonym (P) skrev 2023-08-29 10:19:14 följande:
    Jo, det finns en fridt på 180 dagar och de fristen har funnits i evigeter och således inte ny.
     Nej, det stämmer inte. Vilken lag och paragraf anger den tidsfristen? 
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (My) skrev 2023-08-29 08:03:26 följande:

Tack för svar!
    Jag har läst i nån artikel att en åklagare har sagt 180 dagar..
    Och det är ju barnfridsbrott också .. men det har gått mer än 3 månader. Kanske är som du säger att det är för att det är sommar. 

Och han är inte frihetsberövad och har inte varit det heller. 

Ska kanske fråga mitt målsägandebiträde snart .

• Anonym (Sofia)
    Anonym (P) skrev 2023-08-29 10:19:14 följande:
    Har läst det i en artikel där en åklagare blev intervjuad om våld i nära relation. 
Svar på tråden Hur lång tid kan en polisutredning ta (våld i nära relation)?