• kajsagunnarsson96

Tidig graviditet ultraljud

Hej jag är gravid för första gången nu 
    Jag skall nu den 1 september kl 11 till Eksjö KK jag är säkerligen nu i v. 6  och ta ett ultraljud för att jag haft lite problem med min mage och så haft smärtor och så ha fått ta hcg blodprov för att läkaren sa att första gången då när jag kom in för att jag hade magsmärtor så fanns det ingen aktivitet i livmodern eller äggledarna och så så fick liksom ta för 2 veckor sedan då där en lördag då ett hcg blodprov och fick vet aatt det låg på 229 allt över 5 visa att man ha en normal graviditet och att det på andra provet jag gjorde då 2 dagar efteråt var en höjning på 169 alltså 393 något låg det på dem sa att det var 76 % höjning och jag skulle få liksom komma tillbaka och göra ett ultraljud igen så nu i tisdags alltså då hade det gått 10 dagar sedan jag kom in för buksmärtor då. Allt då i tisdags var normalt allt låg i livmodern och allt som det skulle vara var normalt men dem hörde inget hjärta som slog och så. Så kan ju fortfarande vara då för tidigt men läkaren var säker på att nu när jag skall dit nu igen 1 september på fredag kl 11 så kommer det vara ett foster ett hjärta som slår. Men om det skulle vara som det var nu då i tisdags så ha liksom graviditeten slutat. Så är ingen utomkvedshavandeskap utan allt är normalt men jag är orolig nu inför ultraljudet nu på fredag tänk om det inte finns någon aktivitet hjärtat slår. Sedan ha jag rökt innan i 3 och halvt år och ha sedan jag fått veta att jag var gravid rökt 9 cigg sista tog jag ikväll nu men fått så mkt smärtor i korsryggen så jag vill nte röka mer. Men 9 cigg på 3 veckor är väldigt lite mot mig vad jag brukar röka och vet att många som blir gravida ha svårt att sluta röka men jag skall aldrig röka mer slutade nu ikväll  söndag 27 augusti 18:35 2023 och vill och kommer aldrig mer skada mig själv och jag vill ju ha detta barnet. Vet att man kan ha lite blödning när man är gravid utan något som är fel. Men om det finns någon som varit med om liknande elelr bara kan peppa och uppmuntra att allt kommer gå bra blir jag glad eller iallflal att jag få veta om jag få missfall nu eller att ingen hjärtaktivitet finns beror det på ciggen då? 

• Svar på tråden Tidig graviditet ultraljud
  • Emiz

Jag tror det är svårt att upptäcka hjärtaktivitet så tidigt. Ifall du skulle få missfall kan man inte veta med säkerhet vad exakt det beror på, om det är ciggen eller vad. Jag tror det är bäst att du fokuserar framåt nu. Gjort är gjort.  Dvs inväntar ultraljudet och inte röker en endaste cigarett mer under hela graviditeten och förhoppningsvis inte efter heller. Att du känner av graviditeten tänker jag är positivt? Alltså molvärk och sådär. Jag tror det kommer gå bra. Försök slappna av lite, fredag är snart här. Det går fort. Det kommer säkert se fint ut :)

Svar på tråden Tidig graviditet ultraljud