• Anonym (Ätandet)

Ett evigt ätande

2 barn på 9 och 6 år. 
    Ca 20-30 min efter maten på kvällen är de å rotar i kylen å skåpen. Allt från äpple till morot till knäckebröd ska det ätas. 
    Vi äter liksom ingen konstig mat alls så de borde bli mätta när de äter. 
    Blir galen på detta. 

Ska jag bara säga nej eller hur har ni det?

• Svar på tråden Ett evigt ätande
  • Anonym (öö)

Men gud, låt ungarna äta. Så länge det är frukt och grönt är det väl ingen fara. 

• Aliona

Jag har en snart sjuåring och han får inte gå och äta ur kylen som han vill. Inte en chans. Han får äta sig mätt vid måltiderna och mellanmålen, eller hålla sig till nästa. Vill han ha något emellan så frågar han om lov, men det är sällan. 

• Pixie99

Om du tycker att det är svårt nu, se till att impregnera ditt nervsystem med adamantium tills de blir tonåringar.

• nihka

Om de vill ha mat 20-30 minuter efter måltider har de inte ätit tillräckligt.

Hur ser matsituationen ut? Sitter alla ner och äter i lugn och ro eller är uppmärksamheten på annat? 

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Ätandet)

Förstår med att de växer å det blir värre. Samtidigt tycker jag inte att man ska sitta å peta i maten å säga att man är mätt för att sedan äta frukt å mackor å knäckebröd 20 min efter. 

• Anonym (Ätandet)

Vi sitter ner hela familjen och äter tillsammans..ingen tv eller skärm eller nåt. Sen säger de att de är mätta och går från bordet. 

• nihka
    Anonym (öö) skrev 2023-08-27 19:11:09 följande:

Men gud, låt ungarna äta. Så länge det är frukt och grönt är det väl ingen fara. 

Det är inte bra att småäta hela tiden, varken för magen eller tänderna.
  • nihka
    Anonym (Ätandet) skrev 2023-08-27 19:20:10 följande:

Vi sitter ner hela familjen och äter tillsammans..ingen tv eller skärm eller nåt. Sen säger de att de är mätta och går från bordet. 

Fast de är ju inte mätta. Ha med mer av de de vill äta av senare, morötter, frukt och knäckebröd.
  • Fjäril kär

Två funderingar 

1. Det har blivit en ful ovana att inte äta tillräckligt för att dom vet att dom får smaska på "mellanmål" senare. Ett moment 22 som måste brytas. Var konsekvent. Nej är ett nej. Erbjud mer mat, var tjatigt jobbig och ta fajten. Du har sura barn två veckor,  sen fattar dom

2. Det handlar inte om mat. Dom är uttråkade och trötta. Att äta håller dom sysselsatt och motar bort trötthet.  Fundera över hur deras dagar ser ut med sömn, aktiviteter,  kompisar etc . Får dom blodsckerfall efter middagen kanske dom behöver annan mat som håller dom piggare längre. 

• Anonym (Erfaren_man)
    Anonym (öö) skrev 2023-08-27 19:11:09 följande:

Tandläkaren skulle definitivt inte hålla med dig. 
Svar på tråden Ett evigt ätande