• helstanonymhelstanonym

Säga upp hyresgäst

Vilka skäl är giltiga för att säga upp en hyresgäst? Gäller ett hus där hyresgästen "ärvdes"  i ett generationsskifte. 
    Hyresgästen har bott där länge och är en allmänt rätt osmidig person , men som ändå betalar sin hyra och sköter sina åtaganden.
    Nu har en tvist uppstått där hyresgästen motsätter sig åtgärder hyresvärden ska göra på mark som gränsar till huset men inte på mark som hyresgästen hyr. Detta har hyresgästen lagt ut på sociala medier där hyresvärden målas ut som pengakåt och man drar även in nu avlidna släktingar i diskussionerna som är rätt hårda. 
    Summa summarum så börjar hyresvärden nu tröttna på en hyresgäst man redan "står ut dem" pga allmänt svår  att ha att göra med. 
    På vilka skäl kan man säga upp ett hyresavtal, ? Verkar svårt när man  googlar... Ngn som har några tips?

• Svar på tråden Säga upp hyresgäst
  • Ellie

Kanske googla besittningsbrytande grunder?
    Läs under "hyresgästen missköter sig". Finns någon juridisk person kopplad till föreningen hjälper det nog.

• Nattviol

Ang besittningsskydd så beror det på när kontraktet skrevs, tror brytpunkten ligger 2013. Är kontraktet skrivet före 2013 så finns det ett starkt besittningsskydd hos hyresgästen. 

Är det efter 2013 så ska det inte vara några större problem att säga upp hyresgästen skriftligt med 3 månaders uppsägningstid. 

Har personen besittningsskydd misskött sig så kan man frångå det om jag förstått rätt. 

Ingen aning om förtal tillhör att man misskött sig, men det känns nästan som det ligger i närheten kan jag personligen tycka. Jag är dock ingen jurist och råder dig att kontakta en jurist. Det är helt klart värt det då de har koll på lagar och förordningar. 

Har du en hemförsäkrning kan du ha ett rättsskydd där som du skulle kunna utnyttja till juristhjälpen. 

Svar på tråden Säga upp hyresgäst