• Anonym (Tråkmamma)

Mina barn trivs bättre på föris än hemma

Jag känner mig som en dålig mamma. Det är snudd på omöjligt för mig att få med mina barn (4 och 2 år) hem från förskolan varje dag. Dom säger det är tråkigt att va hemma med mig. Jag tycker det är svårt att konkurrera med alla roliga aktiviteter där. 

Jag kan och vill inte köpa dom alla sorters prylar. Jag leker med dom korta spurtar genom hela vår vakna tid men måste däremellan kunna få laga mat, ta hand om småsyskon, plocka upp osv. 

Hur mycket leker ni verkligen med era barn? Är det vanligt att barn självmant uttrycker sig att hemma är tråkigt och föris är bäst?

Tips på hur jag kan bli rolig?

• Svar på tråden Mina barn trivs bättre på föris än hemma
  • Anonym (Du är bra)

Jag tror att du är en jättebra mamma. En del barn är bara såna🤷?♀️. De är olika.

Min son vill alltid vara med mig framför allt men en del barn ÄLSKAR förskolan. Jag har lite svårt för att sitta ner och och "leka" med min son eller göra saker arrangerat. Jag kör mer på att vi dansar till musik, leker jage, kurragömma, kittlas och skojar, ut o handlar, lekplatsen, kollar film, gosar, äter gott, läser sagor, duschar tillsammans osv. Inte allt på samma dag jämt såklart haha. Men jag är bara mig själv. Sen kan jag såklart tycka lite synd om min son om jag bara städar och grejar hela dagarna vilket ibland händer men brukar sysselsätta honom och säga att vi ska göra nåt skoj när jag är färdig. Ibland är han med mig när jag lagar mat och grejar. Kan du involvera barnen i matlagning lite? Jag tror att du är en toppenmamma. De tycker nog bara dagis är jätteroligt. Kram

• Anonym (Du är bra)

Han är 4 min pojk

• Anonym (Alla)

Alla barn har såna perioder. Det är en del av utvecklingen. Du behöver inte bli roligare så länge du ger dem annat. 

• Anonym (Du är bra)

En del barn har lätt att underhålla sig själva också, andra inte

• Anonym (Du är bra)

Var dig själv❤️

• Anonym (Malin)

Jag arbetar på förskola och har barn.

Jag kan inte säga att jag har lekt så speciellt mycket med mina barn men jag har alltid sett till att vi hör till ett socialt sammanhang där vi omgetts av flera barn och vuxna.

Saker är inte viktigast utan leken med andra barn och vuxna som ser och ger bekräftelse.

• Anonym (I)

Ditt barn uttrycker att han behöver mer stimulans och uppmärksamhet. Du behöver lyssna på det. 

Gör enklare mat och storkok som frigör mer tid. Låt honom få vara delaktig i det. 
    Pyssla.
    Åk till lekland och badhus en dag på helgen. Så har man ändå tid till vila, tvätt, mat, handla den andra dagen. 
    Skaffa kompisar med jämngamla barn. 
    Om du ej är ensamstående får partnern steppa upp. 
    Be om barnvakt om ni har anhöriga. 

• Anonym (Mia)

Nu kommer jag inte på den svenska termen, men jag skulle slå vad om att det är safe rejection dina barn pysslar med. De är helt trygga i att du finns där och älskar dem oavsett vad de gör, så de experimenterar och testar med att avvisa dig. Normal och lite trist del av utvecklingen.  Hade du verkligen varit en dålig mamma hade de garanterat inte uttryckt sig på det viset.

Så, var bara trygg i ditt föräldraskap. Du leker och umgås med dina barn, men du måste också göra vuxengrejer och hitta balansen mellan dessa. Gammal bok nu, men Fem gånger mer kärlek, är ett bra riktmärke. Det ska vara kul att vara barn och förälder, men inte hela tiden och det är ok. 

I min, visserligen mycket begränsade erfarenhet, så kan detta vara ett tecken på att barnen har vuxit ur tidigare rutiner och behöver lite mer utmaningar och ansvar. Att få känna sig viktiga och kapabla och få lite större kontroll över sina egen tid.

• Anonym (va...)
    Anonym (I) skrev 2023-08-26 16:09:43 följande:

Ditt barn uttrycker att han behöver mer stimulans och uppmärksamhet. Du behöver lyssna på det. 

Gör enklare mat och storkok som frigör mer tid. Låt honom få vara delaktig i det. 
    Pyssla.
    Åk till lekland och badhus en dag på helgen. Så har man ändå tid till vila, tvätt, mat, handla den andra dagen. 
    Skaffa kompisar med jämngamla barn. 
    Om du ej är ensamstående får partnern steppa upp. 
    Be om barnvakt om ni har anhöriga. 

Men seriöst. Tror du verkligen barn av idag behöver MER betalda aktiviteter iväg?? Varför skapa mer dåliga samveten hos de som inte har ork, råd och tid. 

Vi leker sannolikt betydligt mer med våra barn idag än vad föräldrar någonsin gjort i historien, inkl TS... 
  • Anonym (I)
    Anonym (va...) skrev 2023-08-26 16:52:17 följande:
    Men seriöst. Tror du verkligen barn av idag behöver MER betalda aktiviteter iväg?? Varför skapa mer dåliga samveten hos de som inte har ork, råd och tid. 

Vi leker sannolikt betydligt mer med våra barn idag än vad föräldrar någonsin gjort i historien, inkl TS... 
    Om man är så purfattig att man inte har råd eller ork med aktiviteter till sina barn 1-2 gånger i månaden så borde man låta bli att skaffa barn alls. 
Svar på tråden Mina barn trivs bättre på föris än hemma