• Helena70

    Kan man använda "A+ white" tvättmedel till kulör tvätt?

    Hej!     


    Nu hoppas jag att vi kan hålla oss till frågan här och vara tydlig med om man Vet eller Tror ;). Självklart intresserad att höra om någon använder detta tvättmedel som är marknadsfört för vittvätt - även till kulört.   


    Generellt använder jag "white" tvättmedel till vittvätt och kulört till resten kan man säga. Men nu har jag slut på kulörtvättmedel och har därför läst allt som finns på mitt vittvättmedel.   


    Varför jag ens överväger det är för att på baksidans teckning över hur man använder medlet finns under steg 1 - 3 tvättkorgar ritade. 1 med vit tvätt, 1 med mångfärgat och 1 med mörk tvätt. Varför skulle de rita ut dem om det inte går att använda till alla dem? Ingen av dem är överstrukna eller så.   


    Jag kan inte se "klorin" eller liknande nämnas någonstans.   


    Vad tror ni detta betyder? Har ni testat? Vad var resultatet?   


     


    Tack!

  • Svar på tråden Kan man använda "A+ white" tvättmedel till kulör tvätt?
  • BeeHappy

    Jag testade för några veckor sedan, tänkte att det säkert inte är någon skillnad. Men mina färgade kläder blev fula och dassiga av vittvättmedlet så det gör jag inte om 

  • callmepreggoornot
    BeeHappy skrev 2023-08-26 08:52:00 följande:

    Jag testade för några veckor sedan, tänkte att det säkert inte är någon skillnad. Men mina färgade kläder blev fula och dassiga av vittvättmedlet så det gör jag inte om 


    Och det skulle varit det som TS har som inte har blekmedel i sig? Nja.
  • Pixie99

    Den stora skillnaden är att kulörttvättmedel innehåller ett ämne som binder upp de lösta färgämnena i vattnet, så att det inte färgar av de andra kläderna. White saknar denna ingrediens, så om du använder White med färgade plagg, så kommer de upplösta pigmenterna att färga av sig kors och tvärs på kläderna och få dem att se sådär tråkigt brunslaskiga ut.

    Om du endast tvättar t ex svarta kläder eller enbart röda, så går det bra med White, men om du blandar flera olika färger, så blir det inte bra.

  • Cereal Killer

    Det finns många ämnen som kan bleka kläder eller dra med sig färg. Natriumperkarbonat, natriumkarbobat eller natriumperbonat, enzymer, optiska blekmedel, surfaktanter. Jag tror inte detta med att man behöver olika tvättmedel för vitt och färg helt är en marknadsföringsgrej utan att det faktiskt påverkar resultatet en del.

    Sedan är det nog väldigt olika för olika plagg hur mycket och hur snabbt de påverkas. 

  • flygrl

    Jag har aldrig haft just det tvättmedlet och använder normalt Via Classic Color till kulörtvätt och Via Classic White till vittvätt. Har nån enstaka gång haft slut på Color och då i stället använt White till kulörta plagg tills jag hunnit köpa nytt Color och kan väl inte säga jag märkte nån skillnad. Fast skulle man fortsätta tvätta kulört med White skulle det förmodligen märkas med tiden. Antar jag. 

  • Helena70

    Tack för alla svar! Jag tror inte heller det bara är marknadsföring (oftast) men intressant att läsa lite mer och varför man bör ha det ena eller andra. 


    Det är bara svart jag tänkt tvätta med mitt "white"-medel i sådan fall så att plaggen färgar varandra är inga problem. Känner mig dock inte så säker på om de komme tappa färg eller bli gråare av detta medel så jag får avvaktar tills jag handlat nytt :). 

    Tack igen
     ps. fortsätt gärna skriv om ni får reda på något mer :). 

  • flygrl

    Är det svarta kläder du är rädd om skulle jag nog avvakta tills jag köpt kulörtvättmedel igen. Svarta textilier kan lätt bli gråa som du skriver. Men om det bara va typ ett par blåa jeans skulle jag kunna tänka mig köra med vittvättmedel om det inte kunde vänta tills jag hunnit köpa kulörtvättmedel. Men asså generellt är det ju bra köra med rätt sorts tvättmedel. 😉

  • RaYzLeR

    Jag har använt vittvättmedel till kulörtvätt någon enstaka gång. Det var ingen fara, bara man inte gör det till en vana.

Svar på tråden Kan man använda "A+ white" tvättmedel till kulör tvätt?