• Anonym (Segt)

Ni som gått över bf länge flera ggr?

Vill höra från er, hur startade det då?

Gick över BF med 8 dagar med första barnet innan igångsättning pga de nya riktlinjerna som de tryckte hårt på här. Funkade inte alls och efter mkt medicin blev det KS.

Är nu på typ BF 9/10 med barn 2 och ingen spontan start än. Har sammandragningar som är rätt rejäla även om jag inte kanske kan kalla dem för smärtsamma och barnet ligger LÅGT.

Men vill gärna höra av er andra som gått över länge när det faktiskt startade? Och hur det gick?

• Svar på tråden Ni som gått över bf länge flera ggr?
  • Anotherone

Jag gick över 15 dagar med första och 14 dagar med andra. Så det verkar vara "standard" för mig.
    Båda förlossningarna har startat spontant men sen har det slutat med olika grader av akuta snitt.

• Anonym (Segt)
    Anotherone skrev 2023-08-25 08:47:58 följande:

Jag gick över 15 dagar med första och 14 dagar med andra. Så det verkar vara "standard" för mig.
    Båda förlossningarna har startat spontant men sen har det slutat med olika grader av akuta snitt.

Intressant ändå, du verkar ju ha en inställning då på hur länge du är gravid iaf. Trist med snitten, jag hoppas verkligen kunna undvika snitt denna vända. 
  • Anonym (Stora barn)

Första gick över en vecka.
    Andra 2 veckor. Dagen innan var jag på undersökning, så att jag ville bli igångsatt,barnmorskan en händig kvinna masserade och ryckte i mitt Underliv och sa att detta brukar funka.

• Anonym (Segt)
    Anonym (Stora barn) skrev 2023-08-25 09:12:39 följande:

Första gick över en vecka.
    Andra 2 veckor. Dagen innan var jag på undersökning, så att jag ville bli igångsatt,barnmorskan en händig kvinna masserade och ryckte i mitt Underliv och sa att detta brukar funka.

intressant att vissa går över så. Jag har inget emot igångsättning så länge jag slipper snittas igen. Sist blev bebis stressad av cytotecen och långdragna fisvärkar.
  • Anotherone
    Anonym (Segt) skrev 2023-08-25 08:51:53 följande:
    Intressant ändå, du verkar ju ha en inställning då på hur länge du är gravid iaf. Trist med snitten, jag hoppas verkligen kunna undvika snitt denna vända. 
    Ja och det verkar vara samma för mina systrar. Vi är ganska långa och får stora barn (runt 5kg) som ingen upptäcker riktigt pga de har gott om plats och SF-måttet är på mittlinjen. 
    Ja snitt är ingen höjdare, håller tummarna för att du slipper!!
  • Anonym (Myran)

Med första gick jag över 11 dagar. Med barn nummer 2 blev det 9 dagar efter BF. Är nu gravid med 3 och blir kntressant att se hur länge kag går över denna gång. Båda gångerna startade förlossningen spontant. 

• Anonym (Segt)
    Anotherone skrev 2023-08-25 09:25:19 följande:
    Ja och det verkar vara samma för mina systrar. Vi är ganska långa och får stora barn (runt 5kg) som ingen upptäcker riktigt pga de har gott om plats och SF-måttet är på mittlinjen. 
    Ja snitt är ingen höjdare, håller tummarna för att du slipper!!
    Intressant! 

Nä, snitt suger i min värld, avskydde läkeprocessen efteråt. Känslan att allt gör ont, inte kunna vila dagtid pga kunde inte ligga bekvämt, inte kunna bära, inte kunna amma vettigt pga smärta och drag i snittet. Minns bara första månaden som ett haveri mkt pga det.
  • Anonym (Segt)

Ni som gick över länge, hade det liksom startat lite långt innan med att ni öppnat er lite och så eller var det segt hela vägen fram till det satte igång?

• Anotherone
    Anonym (Segt) skrev 2023-08-25 09:40:40 följande:
    Intressant! 

Nä, snitt suger i min värld, avskydde läkeprocessen efteråt. Känslan att allt gör ont, inte kunna vila dagtid pga kunde inte ligga bekvämt, inte kunna bära, inte kunna amma vettigt pga smärta och drag i snittet. Minns bara första månaden som ett haveri mkt pga det.
    Skitjobbigt, särskilt när man varit i värkarbete under lång tid innan. Som för dig säkert när du blev igångsatt.
    Man är inte sitt bästa jag när man kommer ut från operationssalen om man säger så. Vi väntade många år med syskon just pga detta.
  • Anonym (Myran)
    Anonym (Segt) skrev 2023-08-25 09:53:58 följande:

Ni som gick över länge, hade det liksom startat lite långt innan med att ni öppnat er lite och så eller var det segt hela vägen fram till det satte igång?

Inget hade startat innan. Med första var han inte änns fixerad på morgonen på kontroll och låg långt upp. Fick första känning vid 21, att något började vara på gång. Åkte in till förlossningen vid 23. Var då öppen 9cm. Han är sedan född vid 02. 

Andra var fixerad men ingen känning förens vid 01. Värkarna slog till från ingen stanns. Hon är född 45 minuter senare. Va öppen 10 cm när vi kom in till förlossningen och hon föddes 10 minuter efter ankomst dit. 
Svar på tråden Ni som gått över bf länge flera ggr?