Goneril skrev 2023-09-01 10:45:32 följande:
Barnfri, och borde därför inte skriva i tråden, men måste säga att jag blev illa berörd när jag läste om dåliga eller rent av obefintliga relationer med de egna barnen. I vår familj har vi alltid haft god kontakt, mina sedan länge bortgångna föräldrar besökte jag ofta och ringde dem varje vecka. Någon hade träffat sin son i april i fjol, alltså inte ens firat jul tillsammans och någons dotter hade sagt upp bekantskapen, sorglig läsning. Man undrar ju vad som har hänt under barnens uppväxt, hur har en sådan schism kunnat uppstå? Bland alla mina vänner, bekanta och släktingar är den nära kontakten med barn och barnbarn oerhört viktig, så därför blev denna tråd något av ett uppvaknande. Jag förstår att problem av någon art ligger i grunden i vissa av inläggen, det naturliga är att man värnar om sin familj och umgås regelbundet.
Det var mina exempel du tog upp och tänkte att det skulle bero på någon schism och/eller uppväxt.
Det spelar också roll hur barn och vuxna är utspridda i landet och världen, om man jobbar helg eller inte, varannan helg, vilken ekonomi man har.
Jag blev ledsen men det är inte första gången jag ser det här. Ofta läser man att det måste hänt mycket som förklarar varför barn tar avstånd och föräldern vill nog inte inse att felet är hans/hennes och inte barnets. Så är det inte alltid.
Min pappa var alkis och det gick inte att umgås med honom. Han träffade inte sina barnbarn heller.
Min mamma har psykisk ohälsa och har aldrig knutit an till sina barnbarn.
Men mitt fall då;
Mitt ena barn bor i andra änden av landet och har inte råd att resa till mig. Endast ledig helger, som mig och en helg räcker inte. I sommar hade A inte råd att åka hit och jag kunde inte fara under min semester. Vi har god kontakt. Inga schismer. A är 26, jobb och vänner är viktigare än mamma. I julas var jag ledig annandag, inte för att det var jul utan för att det var en ledig dag. Jobbar i vården. Över förra julen var A på utlandstjänst så det är två jular vi inte träffats. Vi har god kontakt.
Mitt barn B har sagt upp bekantskap med hela familjen som vuxen. Psykisk ohälsa, mycket skuldsatt (även till mig) och har dragit sig undan oss alla. Vi vet inte var B bor. Jag kan bara vänta på att B vill ha kontakt med mig. Min dörr är öppen och B får flytta till mig men jag bor i en liten by och det är inte lockande.
Vår familj var helt vanlig, ingen sprit eller våld som jag själv hade som barn. Samma pappa. Båda jobbade, han i ledande position. Hus och hundar. 25 års äktenskap. Inga hemskheter som förklaring till varför hon inte vill träffa mig. De revolterade inte som tonåringar. Inga bråk utöver det normala. B har rasat som vuxen, missbruk vore inte konstigt men vi vet inte med säkerhet. B:s handlingar mot oss i familjen är oacceptabelt och tangerar ekonomisk brottslighet.
Mitt livs största önskan är att B hör av sig. Jag finns här.
Ett annat barn, C, bor i ett annat europeiskt land och kommer hem en gång om år. C blev kär
och flyttade.
Barn D, 20 +, bor hos mig och studerar.
Om jag varit en djävul under mina barns uppväxt, om vi hade det svårt, mycket bråk osv skulle jag inte skriva och vara ledsen på FL att nåt barn vänt sig från mig.