Anonym (TS) skrev 2023-08-24 21:27:38 följande:
Hur är relationen med era vuxna barn?
Älskar min son på 12 år. Han är den mest omtänksamma och hjälpsamma personen jag vet. Man kan ha djupa konversationer med honom. Mysa i soffan. Han är fortfarande så kramgo. Han är så duktig och stor. Ett idésprutande energiknippe. Vi har så roligt tillsammans. Jag sörjer redan nu att det kommer komma en dag när han flyttar hemifrån. Hur hanterar man det?
Hur ser relationen ut för er med era vuxna söner som flyttat hemifrån?
Om du bibehåller den relationen genom tonåren och ut i vuxenlivet så finns det goda chanser att ni kommer att ha bra relationer livet ut. Och ge inte upp om han börjar dra sig undan från dig nu under några år framåt.
Jag har en nu 18-årig son, och mellan kanske 13-16 år så var han avig och ville bort, ut från familjen, såg oss som irritationsmoment. På ett helt normalt sätt! Men nu när han är 18 så är han mer med oss igen, men har brutit sig loss från barndomen och barndomsrelationen med oss föräldrar och är mer vuxen i sin relation med oss.
Jag tror att han kommer att se oss som viktiga personer hela sitt liv, att vi är basen för hans trygghet när han ger sig ut i sitt eget liv. Och jag tror att han vet att vi finns här och vill honom väl, alltid. Men vi respekterar och välkomnar att han har sitt eget liv mer och mer, med vänner osv. och snart kommer att lämna hemmet helt.