• RahRah

    Ni förälder med äldre barn hade ni skaffat fler barn om ni fick gå tillbaka i tiden?

    Ni förälder med äldre barn hade ni skaffat fler barn om ni fick gå tillbaka i tiden? 
    Och varför? 

  • Svar på tråden Ni förälder med äldre barn hade ni skaffat fler barn om ni fick gå tillbaka i tiden?
  • Anonym (4-mamma)

    Skulle nöjt mig med två och inte fyra som det blev. 

  • Anonym (Nöjd)

    Jag har 18 år mellan mina barn och är helnöjd med det.
    Båda är vuxna idag, 22 och 40. Själv är jag 55.

  • LFF

    Jag är nöjd med mina tvillingar men hade gärna sluppit att försöka i 5 år för att få dem.

  • Anonym (Maja)

    Har flera barn och helt ärligt - en till eller en färre hade inte spelat någon jättestor roll. Även om jag såklart aldrig hade velat välja bort en enda av våra barn, nu när vi känner dem. Jag menar mer att hade vi inte fått yngsta barnet så hade vårt liv ändå varit sig likt, och hade vi fått en till så hade nog livet också varit sig ganska likt (förutsatt att barnet inte varit sjukt, funktionsnedsatt eller så).

  • Anonym (F)

    Ingen vits med att tänka så, det fanns säkert en anledning till att ni inte skaffade fler barn då. 

  • Anotherone
    Anonym (F) skrev 2023-08-24 12:48:06 följande:

    Ingen vits med att tänka så, det fanns säkert en anledning till att ni inte skaffade fler barn då. 


    Nej jag känner så också.
    Man fattade ju beslut utifrån den situation som var och med de fakta man hade då. 

    Hade vi skaffat ett syskon tätt efter det första så hade jag 1) inte levt i samma relation idag och 2) det barn som väl kom 10 år senare hade definitivt inte funnits.

    Så idag har jag två barn och det är mer än 10 år mellan dem. Jag ångrar inte att vi väntade så länge med nr 2 och jag ångrar inte att vi inte skaffade en nr 3 för det hade ingen av oss pallat.

    100% nöjd med saker som de är!
  • Anonym (Kleo)

    Har en fantastiskt 9-åring, och hade gärna haft en till, men jag blir inte gravid trots 7 års försök, utredningar och behandlingar. Så det blir en, vi är superglada och tacksamma över det, men visst skär det i hjärtat vid tanken på att vi aldrig fick en till.

  • Anonym (Em)

    Har två äldre tonåringar, 3 år mellan dem. Hade inte skaffat fler om jag fick tillbaka i tiden. Två är perfekt. Eller jag hade gärna haft fler barn, men inte orkat med allt som kommer extra, fler träningar och matcher att köra till, handla mer, tvätta mer, laga mer mat, fler skolmöten, mer logistik helt enkelt. Så två är lagom. 

  • Drottningen1970

    Kluven. Hade velat ha ett syskon för min sons skull. Men samtidigt är jag inte en utpräglad barnmänniska och ingen naturbegåvning som förälder, så två ungar kanske jag inte klarar av lika bra.

  • Anonym (Trebarnsmamman)

    Intressant fråga. Ville egentligen gärna ha fyra barn men förutsättningarna var inte rätt för det. Så med samma förutsättningar hade jag gjort samma val igen och stannat på tre. Med dagens kostnads- och ränteläge har det nog varit tufft ekonomiskt med en till. Tonåringar kostar. Som det är nu reder vi oss och vi har råd att låta barnen hålla på med sina sporter vilket känns viktigt.

  • Anonym (hmm)
    RahRah skrev 2023-08-24 12:20:10 följande:
    Ni förälder med äldre barn hade ni skaffat fler barn om ni fick gå tillbaka i tiden?

    Ni förälder med äldre barn hade ni skaffat fler barn om ni fick gå tillbaka i tiden? 
    Och varför? 


    Om jag hade gått tillbaka i tiden och börjat tidigare med barn nummer ett så hade jag velat ha tre istället för två. Men jag hann bli för gammal och trött när det skulle ha kunnat vara aktuellt.

    Men nu när de är i övre tonåren och snart vuxna så är jag rätt nöjd med att inte ha en till som lotsas genom tonåren med allt vad det innebär. Men det fanns en period när jag sörjde lite att det inte blev tre barn. 
  • Anonym (S)

    Om jag skulle gå tillbaka i tiden skulle jag väntat med att skaffa mina 2 första barn, vara mer kräsen av val av man. Tyvärr hade jag alldeles för låga krav på den mannen vilket ställt till problem i efterhand. En våldsam man, barn som får uppleva en separation med föräldrarna osv... Hade gärna sluppit det och sluppit utsätta 2 oskyldiga barn till detta. Men man blir klokare med åren. Dock älskar jag dessa barn men om jag aldrig skaffat dom så skulle jag inte saknat dom. Med rätt man kan jag ha flera barn. Tänker att det viktiga inte är hur många barn man skaffat i yngre år utan vem man skaffar dom med. 

  • Anonym (Unne)

    Aldrig i livet skaffat fler när barnen äntligen blivit mer självständiga

    är så mycket roligt att ta tag i och vad jag vet har vi bara ett liv

    vill göra mer än byta blöjor torka snor läsa läxor och sljutsa hit och dit

    älskar de barn jag har men 1 omgång räcker 

  • Anonym (kanske?)
    RahRah skrev 2023-08-24 12:20:10 följande:
    Ni förälder med äldre barn hade ni skaffat fler barn om ni fick gå tillbaka i tiden?

    Ni förälder med äldre barn hade ni skaffat fler barn om ni fick gå tillbaka i tiden? 
    Och varför? 


    Oj vilken svår fråga! Jag blev pappa väldigt tidigt och är 45 år gammal morfar nu med ett barnbarn. Jag tror jag hade velat kanske skaffat ett barn till runt 30 istället för att känna mig "färdig! inga fler barn!" vid 20. Det är för ungt för att man skall besluta sig så men jag höll fast vid det. 

    Det lär inte bli några fler barn, dels för att jag steriliserat mig (urologen steriliserade mig om jag skall vara petig) dels för att jag upplever att yngre kvinnor inte vill ligga med en morfar ändå, så jag hade inte behövt sterilisera mig.
  • Anonym (Yez)
    Anonym (Unne) skrev 2023-08-25 23:12:53 följande:

    Aldrig i livet skaffat fler när barnen äntligen blivit mer självständiga

    är så mycket roligt att ta tag i och vad jag vet har vi bara ett liv

    vill göra mer än byta blöjor torka snor läsa läxor och sljutsa hit och dit

    älskar de barn jag har men 1 omgång räcker 


    Tycker som du.
    Nu har jag tid för mig och mina intressen. 
    Sen om 10 år kanske man får barnbarn. Då vill jag njuta och tycka det är mysigt igen. 
Svar på tråden Ni förälder med äldre barn hade ni skaffat fler barn om ni fick gå tillbaka i tiden?