• Anonym (Sorg)

Kan skolan neka ledighet till begravning?

Mitt barn började förskoleklass den här veckan och nästa vecka ska begravning för en nära släkting hållas. Jag berättade att det är under skoltid och mitt barn kommer att vara borta den dagen men vi blev nekade ledighet.
    får de neka ledigt/giltig frånvaro för en begravning? Handlar om en dag. Barnet har givetvis varit i skolan varje dag sen start (fyra dagar sen)  

• Svar på tråden Kan skolan neka ledighet till begravning?
  • Anonym (N)

Det låter tokigt, är det läraren eller rektorn som beslutat? Är det läraren hade jag kontaktat rektorn. Men oavsett, jag hade registrerat frånvaro på barnet den dagen och åkt till begravningen ändå. Det finns absolut ingenting barnet missar  i skolan som är viktigare. 

• Sollan907
    Anonym (Sorg) skrev 2023-08-24 08:21:29 följande:
    Kan skolan neka ledighet till begravning?

Mitt barn började förskoleklass den här veckan och nästa vecka ska begravning för en nära släkting hållas. Jag berättade att det är under skoltid och mitt barn kommer att vara borta den dagen men vi blev nekade ledighet.
    får de neka ledigt/giltig frånvaro för en begravning? Handlar om en dag. Barnet har givetvis varit i skolan varje dag sen start (fyra dagar sen)  

Vad sa dem var anledningen till att det blev nekat? Det låter helt sinnessjukt att dem nekar en sådan sak :/ 
    Jag vet inte om de får neka en sådan sak men om det hade varit jag, så hade jag tagit med barnet till begravningen ändå. 
    Så otroligt okänsligt av skolan..  
    Hoppas det löser sig för er 🌼
  • Agda90

Jag har aldrig varit med om att skolan har nekat ledighet för begravning. Båda mina barn har varit lediga när mormor och gammelmormor gick bort. 
    Hade de inte beviljat ledighet hade jag frånvaroanmält barnen. 

Fråga skolan varför de gör så.

• Anonym (tonårsmamma)

Låter jättekonstigt! 
    Nu går mina barn i högstadiet och gymnasiet men vi har varit på några begravningar av anhöriga genom åren, senaste förra året.
    Jag har bara meddelat det till klasslärare och senast då mentor, ingen har någonsin ifrågasatt det,.
    Då tycker jag att du bara ska frånvaro anmäla barnet den dagen!

• Hjelm

Låter helt vansinnigt. Har aldrig varit med om att någon nekats att få ledigt för en begravning, oavsett ålder på den som ansöker. Vad skulle en sexåring förväntas prestera på just den dagen som är så oumbärligt att hen måste skippa en begravning?

• Anonym (Åk)

Jag vet inte hur ni frånvaroanmäler. Här har vi skola24, ett elektroniskt system. Jag skulle bara anmält barnet som frånvarande samma morgon. Det systemet frågar inte efter anledning. Söker man ledigt i förväg blir det en annan sak. Här borde man absolut ha godkänt din ansökan. Trist att de är så stelbenta. Fick du förklaring till hur de tänker?
    Givetvis skall du bara ta med barnet ändå.

• Anonym (A)

Väldigt märkligt att neka. Jag hade bara frånvaroanmält och så var det med den saken.

• Anonym (Hej)

Lät väldigt konstigt. Vet att skolan är restriktiva med ledighet men har man bra skäl så brukar de inte säga nej om det tex inte är dags för nationella prov el liknande. 

• Anonym (??)

Det låter faktiskt osannolikt. Vem sa du att begravningen är för? 

• Fiona M

Låter otroligt konstigt.
    Kan ni inte lägga in frånvaro i Skola24 eller motsvarande? Sen kan du maila lärare att barnet kommer delta på begravning och därför inte är i skolan den dagen.
    Får du nekande svar tillbaka har du det skriftligt och kan gå vidare till rektor eller skolchef.

• Anonym (Malin)

Hört liknande från skolor i Stockhlm, där nekas det ledigt om det inte är en väldigt närstående anhörig typ. 

Säger som andra kolla med rektorn eller hänvisa till att ni sjukanmäler barnet annars. Det handlar om en begravning, det går inte att jämställa med 1 veckas ledighet för semester. 

• Fiona M
    EvaLotta75 skrev 2023-08-24 16:50:03 följande:

Det är inte skolplikt i förskoleklass, så de kan inte neka.

Jo, det är det, sen 2018.
  • molly50

Jag tycker det är märkligt om de nekar ledighet för en sådan sak.
    Då ska de ha en väldigt bra förklaring.
    I förskoleklass så har man t ex inte nationella prov och sådana saker som kan ligga till grund för att neka ledighet.
    Jag tycker du ska prata med rektorn och frånvaromarkera ditt barn ändå.
    En begravning ska man kunna vara med på.
    I synnerhet en anhörigs.

• Anonym (Trebarnsmamman)
    EvaLotta75 skrev 2023-08-24 16:50:03 följande:

Det är inte skolplikt i förskoleklass, så de kan inte neka.

Det är det i och för sig så dom kan neka, men att skolan faktiskt gör det låter märkligt. Vi har varit på flertalet begravningar genom åren, ingen skola har någonsin nekat. På våra skolor har läraren beslutat själv om det bara är ledighet för en dag.

Ta reda på varför ni nekats och ring sen rektorn?
  • Anonya

Hur gick det här? Låter så sjukt att de nekar för en sådan sak. Hoppas ni fick ett fint avsked av släktingen.

• Anonym (Y)

De kan men väldigt ovanligt, vad gav de för skäl till nekandet?
    Ger de inte godkänt så är det ju bara att sjukanmäla barnet den dagen och åka ändå, viktigare att få ta farväl än att leta kottar.

• EpicF

Ja, de för neka ledighet för begravning eller inte godkänna ledighetsansökan. Men det ytters ovanligt att det händer. 

Svar på tråden Kan skolan neka ledighet till begravning?