Namn som inte alla heter
Väntar barn och ska bestämma namn.
Har fastnat för de här namnen.
Berätta gärna vad du tycker.
Quinn
Rosy
Dolly
Penny
Väntar barn och ska bestämma namn.
Har fastnat för de här namnen.
Berätta gärna vad du tycker.
Quinn
Rosy
Dolly
Penny
Jag tycker inga av dem funkar klockrent med svenskt uttal som det lätt blir.
Fina namn till något barn som bor i husvagnspark
Har ni engelskspråkig bakgrund, kommer hon att bära ett engelskt efternamn? Då kan namnen fungera i det sammanhanget.
Förstår att du undrar kring hur andra uppfattar namnet. Ta det inte för allvarligt, det är ert barn.
Quinn - könsneutralt, ligger i tiden med sånt. Svårt att veta hur det ska uttalas. Ska u uttalas som u eller v? Q är också svårt då det inte är en bokstav som är vanlig i svenskan.
Rosy, Dolly, Penny. De är alla s.k. y-namn betraktas som namn för lågutbildade och kriminella. Som deras manliga motsvarigheter Conny, Ronny, Johnny.
En rosy är dessutom en vagn som används vid kameraåkningar när man filmar.
Dolly, där kommer jag osökt att tänka på fåret Dolly, det första däggdjuret som fötts efter att ha klonats.
Penny är för mig ett mynt.
Grattis till barnet, ni kommer att fundera mycket fram och tillbaka om namn. Bestäm inget förrän hon är född. Man ändrar sig ibland när man träffar sitt barn.
Min favorit? Ingrid 😀
Har ni engelskspråkig bakgrund, kommer hon att bära ett engelskt efternamn? Då kan namnen fungera i det sammanhanget.
Förstår att du undrar kring hur andra uppfattar namnet. Ta det inte för allvarligt, det är ert barn.
Quinn - könsneutralt, ligger i tiden med sånt. Svårt att veta hur det ska uttalas. Ska u uttalas som u eller v? Q är också svårt då det inte är en bokstav som är vanlig i svenskan.
Rosy, Dolly, Penny. De är alla s.k. y-namn betraktas som namn för lågutbildade och kriminella. Som deras manliga motsvarigheter Conny, Ronny, Johnny.
Dolly, där kommer jag osökt att tänka på fåret Dolly, det första däggdjuret som fötts efter att ha klonats.
Penny är för mig ett mynt.
Grattis till barnet, ni kommer att fundera mycket fram och tillbaka om namn. Bestäm inget förrän hon är född. Man ändrar sig ibland när man träffar sitt barn.
Min favorit? Ingrid 😀
Det är en dolly.
Quinn, Rosie och Penny är väl ok.
Men Dolly... nej tack.
Vill du ha mer inspo så sök fram SCB-statistiken och börja nerifrån bland de namn som få väljer
Jag är egentligen positiv till engelska namn, men jag gillar inte dessa namn, för att de är gammaldags t.ex. i USA. Tänker på Dolly Parton. Lite av sydstaterna, landsbyggden. Sedan är de ju förkortningar egentligen.
Det finns ju jättemånga fina namn med engelsk bakgrund. Andra ideer: Lucy, Deborah, Jennifer/Jenny, Lilian.... kommer inte på mer just nu, men kolla några listor.
Det är en dolly.