• Anonym (Mom)

Namn som inte alla heter

Väntar barn och ska bestämma namn.
    Har fastnat för de här namnen.
    Berätta gärna vad du tycker.

Quinn
    Rosy
    Dolly
    Penny

• Svar på tråden Namn som inte alla heter
  • Fiona M

Jag tycker inga av dem funkar klockrent med svenskt uttal som det lätt blir.

• Anonym

Fina namn till något barn som bor i husvagnspark

• OlgaElvira

Har ni engelskspråkig bakgrund, kommer hon att bära ett engelskt efternamn? Då kan namnen fungera i det sammanhanget. 
    Förstår att du undrar kring hur andra uppfattar namnet. Ta det inte för allvarligt, det är ert barn.
    Quinn - könsneutralt, ligger i tiden med sånt. Svårt att veta hur det ska uttalas. Ska u uttalas som u eller v? Q är också svårt då det inte är en bokstav som är vanlig i svenskan.

Rosy, Dolly, Penny. De är alla s.k. y-namn betraktas som namn för lågutbildade och kriminella. Som deras manliga motsvarigheter Conny, Ronny, Johnny. 

En rosy är dessutom en vagn som används vid kameraåkningar när man filmar.
    Dolly, där kommer jag osökt att tänka på fåret Dolly, det första däggdjuret som fötts efter att ha klonats.

Penny är för mig ett mynt.

Grattis till barnet, ni kommer att fundera mycket fram och tillbaka om namn. Bestäm inget förrän hon är född. Man ändrar sig ibland när man träffar sitt barn.

Min favorit? Ingrid 😀

• Anonym (Blaha)
    OlgaElvira skrev 2023-08-24 04:38:42 följande:

Har ni engelskspråkig bakgrund, kommer hon att bära ett engelskt efternamn? Då kan namnen fungera i det sammanhanget. 
    Förstår att du undrar kring hur andra uppfattar namnet. Ta det inte för allvarligt, det är ert barn.
    Quinn - könsneutralt, ligger i tiden med sånt. Svårt att veta hur det ska uttalas. Ska u uttalas som u eller v? Q är också svårt då det inte är en bokstav som är vanlig i svenskan.

Rosy, Dolly, Penny. De är alla s.k. y-namn betraktas som namn för lågutbildade och kriminella. Som deras manliga motsvarigheter Conny, Ronny, Johnny. 

Dolly, där kommer jag osökt att tänka på fåret Dolly, det första däggdjuret som fötts efter att ha klonats.

Penny är för mig ett mynt.

Grattis till barnet, ni kommer att fundera mycket fram och tillbaka om namn. Bestäm inget förrän hon är född. Man ändrar sig ibland när man träffar sitt barn.

Min favorit? Ingrid 😀

Om ts gillar de  namn hon gav som exempel så skiter hon nog rätt mycket i att du gillar det gamla tantnamnet Ingrid.

Till ts då, Quinn är vackert tycker jag. Dock lite stökigt för barn att lära sig stava till och förstå stavningen.
    Rosy då, inte helt galet och bäst av de andra förslagen.
    Dolly, tänker på fåret som klonades.
    Penny, jag är lite kluven. En bekant har en dotter som heter Penny, i början tyckte jag det var halvskumt men jag har vant mig och denna lilla flicka ÄR verkligen en Penny!

Så, jag skulle välja mellan Quinn och Penny om jag var du ts. 

Och till sist, skit i de elaka häxor som skriver om wt och andra elakheter. Och för guds skull, lyssna inte på alla antika tantnamn. Som t ex Ingrid.
  • Fiona M

Det är en dolly. 

OlgaElvira skrev 2023-08-24 04:38:42 följande:

• Anonym (Alfa)

Quinn, Rosie och Penny är väl ok. 
    Men Dolly... nej tack.

Vill du ha mer inspo så sök fram SCB-statistiken och börja nerifrån bland de namn som få väljer

• AndreaBD

Jag är egentligen positiv till engelska namn, men jag gillar inte dessa namn, för att de är gammaldags t.ex. i USA. Tänker på Dolly Parton. Lite av sydstaterna, landsbyggden. Sedan är de ju förkortningar egentligen. 

Det finns ju jättemånga fina namn med engelsk bakgrund. Andra ideer: Lucy, Deborah, Jennifer/Jenny, Lilian.... kommer inte på mer just nu, men kolla några listor. 

• OlgaElvira
    Fiona M skrev 2023-08-24 07:23:39 följande:

Det är en dolly. 

Du har så rätt, miss av mig.
  • OlgaElvira
    Anonym (Blaha) skrev 2023-08-24 05:38:59 följande:
    Om ts gillar de  namn hon gav som exempel så skiter hon nog rätt mycket i att du gillar det gamla tantnamnet Ingrid.

Till ts då, Quinn är vackert tycker jag. Dock lite stökigt för barn att lära sig stava till och förstå stavningen.
    Rosy då, inte helt galet och bäst av de andra förslagen.
    Dolly, tänker på fåret som klonades.
    Penny, jag är lite kluven. En bekant har en dotter som heter Penny, i början tyckte jag det var halvskumt men jag har vant mig och denna lilla flicka ÄR verkligen en Penny!

Så, jag skulle välja mellan Quinn och Penny om jag var du ts. 

Och till sist, skit i de elaka häxor som skriver om wt och andra elakheter. Och för guds skull, lyssna inte på alla antika tantnamn. Som t ex Ingrid.
    Ja visst är Ingrid ett ?gammalt tantnamn?. Det namnet var populärt under de första decennierna av 1900-talet. Så det är troligt att namnet blir populärt igen inom 10 år. Namntrenderna har en cykel på 90-100 år. Då kommer Ingrid, Karin och  Birgitta tillbaka. Något decennium senare kommer nog dubbelnamnen igen. 
    Nu frågade i och för TS efter vad vi tyckte om namnen, vilket hon fick veta. Om man man vill ha medhåll och klapp på axeln frågar man bekanta och vänner.
  • sextiotalist
    OlgaElvira skrev 2023-08-24 09:37:40 följande:
    Ja visst är Ingrid ett ?gammalt tantnamn?. Det namnet var populärt under de första decennierna av 1900-talet. Så det är troligt att namnet blir populärt igen inom 10 år. Namntrenderna har en cykel på 90-100 år. Då kommer Ingrid, Karin och  Birgitta tillbaka. Något decennium senare kommer nog dubbelnamnen igen. 
    Nu frågade i och för TS efter vad vi tyckte om namnen, vilket hon fick veta. Om man man vill ha medhåll och klapp på axeln frågar man bekanta och vänner.
    Ingrid är på väg tillbaka. 
    Så de sk tantnamn och gubbnamnen kommer nu 
Svar på tråden Namn som inte alla heter