• Anonym (Trött)

Mitt liv måste ändras nu, jag orkar inte längre

Jag har en gnagade oro och ångest varje dag.

Jag vet vad jag vill göra för att må bättre, men jag vågar inte göra de sakerna. Så jag går med ångest och är deprimerad år ut och år in.

Jag står inte ut längre! 
    Önskar att jag bara kunde knäppa med fingrarna så levde jag ett annat liv. 
    Jag känner mig så hämmad.

:(

Någon som kan trolla så att mitt liv blir bra, tack?

• Svar på tråden Mitt liv måste ändras nu, jag orkar inte längre
  • Anonym (H)

Vad bra att du vet vad du måste göra. Det är ett perfekt första steg. Vad är det du måste göra?

• Anonym (Trött)
    Anonym (H) skrev 2023-08-23 19:45:10 följande:

Vad bra att du vet vad du måste göra. Det är ett perfekt första steg. Vad är det du måste göra?

Söka jobb eller utbildning i en annan stad och flytta för att få miljöombyte.

Våga dejta.
  • Anonym (H)
    Anonym (Trött) skrev 2023-08-23 20:04:04 följande:

Våga dejta.
    Låter toppen! Att söka borde du väl fixa? Flyttlasset går ju inte imorgon för att du skickar in en ansökan, eller hur?
  • Anonym (Trött)
    Anonym (H) skrev 2023-08-23 20:49:47 följande:
    Låter toppen! Att söka borde du väl fixa? Flyttlasset går ju inte imorgon för att du skickar in en ansökan, eller hur?
    Det stämmer. Jag har börjat kolla lite på boenden i en annan stad. Ska fortsätta ställa mig i köer. Tack för peppen.
  • Anonym (H)
    Anonym (Trött) skrev 2023-08-23 21:25:06 följande:
    Det stämmer. Jag har börjat kolla lite på boenden i en annan stad. Ska fortsätta ställa mig i köer. Tack för peppen.
    Du ser, du tar ju steg i rätt riktning! Och du gör det fastän du mår skit. Det är riktigt starkt. Försök att orka lite åt gången. Kanske avsätta en stund varje dag åt saker som känns jobbiga. Du behöver inte ta dig an allt på en gång. Ett steg i taget kommer också att ta dig dit du vill vara. Ser din trötthet i inlägget, men jag ser också att du har koll på det här. Du kommer att fixa det, ett steg i taget.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (H) skrev 2023-08-23 21:30:23 följande:
    Du ser, du tar ju steg i rätt riktning! Och du gör det fastän du mår skit. Det är riktigt starkt. Försök att orka lite åt gången. Kanske avsätta en stund varje dag åt saker som känns jobbiga. Du behöver inte ta dig an allt på en gång. Ett steg i taget kommer också att ta dig dit du vill vara. Ser din trötthet i inlägget, men jag ser också att du har koll på det här. Du kommer att fixa det, ett steg i taget.
    Jag är väldigt trött. Emotionellt dränerad. :(
  • Anonym (Lingon)
    Anonym (Trött) skrev 2023-08-24 10:54:45 följande:
    Jag är väldigt trött. Emotionellt dränerad. :(

Låter som du kan vara deprimerad. Kanske du behöver en samtalskontakt för att komma på rätsida med varför du är emotionellt drönerad och kanske även medicin tillfälligt för att hitta energin och livslusten och komma igång med sakerna du egentligen vill men inte vågar. 

Ps. Ingen höjdare och dejta när man mår så, varken för dig och de du dejtar. Se till att må bra först.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Lingon) skrev 2023-08-24 11:00:49 följande:

Låter som du kan vara deprimerad. Kanske du behöver en samtalskontakt för att komma på rätsida med varför du är emotionellt drönerad och kanske även medicin tillfälligt för att hitta energin och livslusten och komma igång med sakerna du egentligen vill men inte vågar. 

Ps. Ingen höjdare och dejta när man mår så, varken för dig och de du dejtar. Se till att må bra först.

Håller med dig.
    Det är verkligen sant! Skulle inte kunna dejta rent praktiskt med tanke på hur jag mår.

Jag har ätit antidepressiva förut och är lite misstänksam mot att ta det igen. 
    Det finns både för- och nackdelar med preparaten.
  • Anonym (Lingon)
    Anonym (Trött) skrev 2023-08-24 11:33:35 följande:
    Håller med dig.
    Det är verkligen sant! Skulle inte kunna dejta rent praktiskt med tanke på hur jag mår.

Jag har ätit antidepressiva förut och är lite misstänksam mot att ta det igen. 
    Det finns både för- och nackdelar med preparaten.
    Ibland behövs det för att komma upp ur en svacka. Samma med terapi för att bryta de dåliga tankarna och hitta hjälpmedel för att komma vidare i ältande eller behandla ångest.

det är även bevisat att motion är bra för mental hälsa, så en powerwalk om dagen kan göra stor skillnad.
  • Anonym (Tess)

Har du en partner?

Jag trodde i många år att jag var kroniskt deprimerad. Det var jag inte. Jag insåg att min partner utövar psykisk misshandel mot mig. Det skapade ett dtort obehag och jag hade nervöst beteende, social fobi mm. Trodde det var mig det var fel på. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Tess) skrev 2023-08-24 12:12:37 följande:

Har du en partner?

Jag trodde i många år att jag var kroniskt deprimerad. Det var jag inte. Jag insåg att min partner utövar psykisk misshandel mot mig. Det skapade ett dtort obehag och jag hade nervöst beteende, social fobi mm. Trodde det var mig det var fel på. 

Nej ingen partner. Men jag har andra människor i min omgivning som bidragit till dåligt mående sedan barnsben. Så det är liknande. :(

Jag beklagar din erfarenhet. :(
    Jag har aldrig haft en partner, och det är delvis på grund av min dåliga uppväxt som jag inte orkat med/vågat att dejta.

Jag är helt vilse i mig själv.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Trött) skrev 2023-08-24 14:25:18 följande:
    Nej ingen partner. Men jag har andra människor i min omgivning som bidragit till dåligt mående sedan barnsben. Så det är liknande. :(

Jag beklagar din erfarenhet. :(
    Jag har aldrig haft en partner, och det är delvis på grund av min dåliga uppväxt som jag inte orkat med/vågat att dejta.

Jag är helt vilse i mig själv.
    Våga! Kasta dig ut bara. Man får känna sig fram. Vissa människor sviker en men vågar man ta den risken så är hälften vunnet. Man blir erfarenheter rikare. Och klokare. 
  • Core
    Anonym (Trött) skrev 2023-08-23 20:04:04 följande:

Våga dejta.
    När man är i psykisk ohälsa tenderar man att hålla sig kvar, man vill gå tillbaka till det man upplever var bra ?innan?

det man måste göra är att sondera ny terräng, ta ett stag framåt!
Svar på tråden Mitt liv måste ändras nu, jag orkar inte längre