Jag! 🙋?♀️ Jag hade extrema problem med det första graviditeten, pulsen var ofta uppe i 170 fastän utan anledning. Jag kände i hela kroppen att ?nu händer det? och plötsligt började den stegra. Den låg sällan under 100. För mig var det en kombination av dåliga blodvärden, superlågt blodtryck och enorm stress från mitt dåvarande jobb.
Jag är nu gravid igen, vecka 20, och om än jag har sämre blodvärden och lågt blodtryck har jag inte alls lika mycket problem med pulsen - i vart fall inte än. Såhär i efterhand tror jag att stressen mitt dåvarande jobb gav mig påverkade mig mer än jag ville erkänna då.
Har du koll på om du även har lågt blodtryck? De två delarna brukar hänga ihop. Pulsen blir ofta högre när man är gravid, men det ska såklart inte kännas obehagligt i kroppen för det utan då är det dags att försöka göra någon förändring. Jag lyckades aldrig i förra graviditeten, eller jag tog det inte nog mycket på allvar. Den här gången tänker jag inte låta det bli så illa som sist när jag fick panik-lägga mig ner flera gånger om dagen för att pulsen rusade iväg och fick mig att kräkas och må allmänt hemskt.
Jag hoppas du snart mår bättre, jag vet hur hemskt det är med hög puls! ❤️