• Tinadenfina92

Gravid med hög puls

Är de någon mer här osm har extremt hög puls osm gravid ? Jag är i v. 28+2 och fått sådan pulsoch andfåddhet pga de. 
    Dom hittar inget på vårdcentralen och inget visas på proverna. 
    Så antagligen ångest o stress samband med graviditetens djungel. 
    Undrar om någon annan har som mig? Kan ha över 100 när jag ligger ner. Ibland skenar den i väg totalt. 
    Snöla någon mer i min sits?

Gravid
  • Svar på tråden Gravid med hög puls
  • svansmamman

Jag! 🙋?♀️ Jag hade extrema problem med det första graviditeten, pulsen var ofta uppe i 170 fastän utan anledning. Jag kände i hela kroppen att ?nu händer det? och plötsligt började den stegra. Den låg sällan under 100. För mig var det en kombination av dåliga blodvärden, superlågt blodtryck och enorm stress från mitt dåvarande jobb. 

Jag är nu gravid igen, vecka 20, och om än jag har sämre blodvärden och lågt blodtryck har jag inte alls lika mycket problem med pulsen - i vart fall inte än. Såhär i efterhand tror jag att stressen mitt dåvarande jobb gav mig påverkade mig mer än jag ville erkänna då. 

Har du koll på om du även har lågt blodtryck? De två delarna brukar hänga ihop. Pulsen blir ofta högre när man är gravid, men det ska såklart inte kännas obehagligt i kroppen för det utan då är det dags att försöka göra någon förändring. Jag lyckades aldrig i förra graviditeten, eller jag tog det inte nog mycket på allvar. Den här gången tänker jag inte låta det bli så illa som sist när jag fick panik-lägga mig ner flera gånger om dagen för att pulsen rusade iväg och fick mig att kräkas och må allmänt hemskt. 

Jag hoppas du snart mår bättre, jag vet hur hemskt det är med hög puls! ❤️

• Tinadenfina92

Jag har bra blodtryck o blodvärde osv. Så  et intr vas de kan bero på? Jag börjar  bli väldigt orolig faktiskt o vården hittar inget. 
    Jag blir så varm med när hjärtat dunkar så, suck man får panik ju. :( 

• svansmamman
    Tinadenfina92 skrev 2023-08-23 19:34:04 följande:

Jag har bra blodtryck o blodvärde osv. Så  et intr vas de kan bero på? Jag börjar  bli väldigt orolig faktiskt o vården hittar inget. 
    Jag blir så varm med när hjärtat dunkar så, suck man får panik ju. :( 

Spelar det någon roll hur du ligger? Jag tänker när du skriver att du kan ha över 100 i viloläge. Har du testat ligga på högra sidan exempelvis, och inte på rygg? Jag kunde inte ligga på rygg alls förra graviditeten, då skenade pulsen direkt. La jag mig däremot på min högra sida sjönk den. 

Pulsen blir som sagt var ofta högre under en graviditet, det är mycket som händer i kroppen. Men jag förstår att det är obehagligt, även om 100 i vilopuls inte låter jättefarligt i mina öron - men det är nog med tanke på min bakgrund 🙈

• BuoBä

Japp, det var mitt första, väldigt tidiga gravidsymptom, och höll i sig hela graviditeten. Det gick över ganska direkt efter förlossningen. När jag gått till bussen flåsade jag som om jag hade spurtat hela vägen. 
    Jag frågade min BM om det men hon sa bara att det var normalt. Jag gissar att det är hormoner som spökar.

• Tinadenfina92

Nae blir ingen skillnad faktiskt :/ jag har väl typ 110 i puls typ. Jätte jobbigt  men de skenar så fort jag rör mig eller så så jag har ju högt liksom. As jobbigt 🤦?♀️🤦?♀️ får ju panik o blir så varm o då blir pulsen ännu högre . 

Sjukt jobbigt. Får dessutom orolig mage med

• Tinadenfina92

Men jag har fått så här i v. 28 :( och orolig mage blir det dessutom, kan knappt äta pga av detta  :/ uff ja decär väl de. Men ärxjag ringde förlossningen ansåg dom inte detta var gravid relaterat. Så då blir man ju ännu oroligare

• Anonym (Hjärtrusningar)

Vad är det för trams att det skulle vara ångest, så typiskt vården att försöka skyffla över problemet på att det skulle vara psykiskt. Det är klart det är graviditeten! 

Jag har haft hjärtrusningar och hög puls med alla mina tre barn. Med första kom det i slutet och det var väl rätt lindrigt. Men just att man känner hur pulsen bara seglar iväg är ju ändå obehagligt.

Med andra barnet kom det något tidigare och var lite värre.

Med tredje kom det tidigare och var värre, och då tyckte MVC att det borde kollas. Så jag gjorde både vanligt EKG och långtids-EKG samt ultraljud på hjärtat. Läkaren konstaterade att min vilopuls varierade mellan 36 i djupsömn och typ 95-100 dagtid. Starkt och friskt hjärta.

Har låg vilopuls i vanliga fall, strax under 50. Under senare delen av graviditeterna var den 80-100 någonstans och hjärtat kunde segla iväg ännu mer med snabb och lätt puls utan att jag gjorde något särskilt. Har även väldigt lågt blodtryck och är rätt lång och på gränsen till undervikt.

• Maskrosungen

Har de kolla sköldkörtel? min var överaktiv under graviditete. Symptom jag hade var kraftiga svettningar, mycket hög puls. Runt 100 i vilopuls och lös mage. Gick knappt upp någonting i vikt. Blev totalt 6kg och i v 41 föddes en tös som vägde 4,9kg. låg På gränsen mellan normalvikt och övervikt Innan graviditete.

• Anonym (Eva)

Är vilopulsen alltid hög eller är det framförallt när du rör dig?

• Noelani

Buobä,

Hur tidigt fick du det?
    Jag plussade igår och har inte känt av någonting förrän idag på em och flera gånger efter.. Rejält pulspåslag från ingenstans trots att jag legat/ suttit ned.

Gravsympton eller något annat tro? 

• Tinadenfina92

Hej. 
    Kan de mkt möjligt va ja. Hormonerna som spökar. Jag är dock o v. 28+4 så jag är längre gången. 

• Noelani
    Tinadenfina92 skrev 2023-08-25 21:03:12 följande:

Hej. 
    Kan de mkt möjligt va ja. Hormonerna som spökar. Jag är dock o v. 28+4 så jag är längre gången. 

Tack för svar 🙏 Det är ju väldigt tidigt ännu men känner inget annat och har nog aldrig känt såhär innan.. 😅

Första barnet så har noll koll 🤭
Svar på tråden Gravid med hög puls