• Mepås

Mens eller gravid?

Innan mensen 17/8 var jag sjukligt trött, hade brännande bröst och lätt illamående. Tog ett test på BIM som var blankt och på kvällen fick jag en rosa flytning som efterföljdes av mens dagen därpå. Mensen var prevks som vanligt med mensvärk men varade något längre. Det konstiga är att PMS-symtomen har fortsatt och ökat i sin intensitet. Jag är gaaaalet trött, ont i huvudet, dizzy och lätt illamående. Brösten bränner än och känner typ pickande smärta i livmodern. 

En barnmorska frågade idag on jag var gravid då hon tyckte att jag verkade så "gravidtrött" och att jag såg gravid ut i ansiktet, hur man nu kan göra det.. Men hon har jobbat som BM i 20 år så kanske ligger det något i det hon säger. Jag svarade ju såklart att jag haft mens nyligen men enligt henne kan man i vissa fall ha drt trots graviditet.

Jag ska testa mig imorgon för att släppa tanken men blev ändå nyfiken på att höra om någon här upplevt något liknande och faktiskt varit gravid TROTS en "vanlig" mens?

• Svar på tråden Mens eller gravid?
  • Anonym (S)

Klart du kan vara gravid men troligen inte.

• svansmamman

I mina öron låter det osannolikt att du skulle vara gravid. Du har fått mens och gravtest är negativt. De symptom du beskriver är på inget sätt unika för en graviditet, men om de nu skulle ha berott på en graviditet hade gravtest också visat positivt. Bevisligen beror alltså dina symptom på något annat. 

Väldigt märklig och oprofessionell kommentar av BM, det finns inget som heter ~att se gravid ut~. Erfaren eller ej, en sådan kommentar hade gjort att jag tappade förtroendet för kompetensen. 

Svar på tråden Mens eller gravid?