• trustyourzoe

    Jag har aldrig varit på ett barnkalas. Hur håller jag ett för min 6-åring?

    Jag är uppväxt som Jehovas Vittne och har aldrig deltagit på ett barnkalas i hela mitt liv. Vi har hittills bara haft kalas för familj och vänner men i år vill jag gärna att vi även bjuder några barn. Problemet är att jag inte har en aning om hur man gör och vad som förväntas på ett kalas.

    Barnet har börjat förskoleklass och känner bara 4 från förskolan, så det är svårt att veta vilka kompisar han har. Att bjuda hela klassen är omöjligt då dom är 20 stycken. Vi har också flyttat en hel del och bor nu på landet där det inte finns några grannbarn.

    Men till det praktiska. Hur bjuder man in? Vilken tid på dagen är lämpligt? Sätter man en sluttid i inbjudan? Jag har förstått att man ger en "goodiebag" till dom som kommer? Ger man det vid ankomst? Lekar? Stannar föräldrarna kvar?? 

    Jag är som sagt en fullständig nybörjare och det ger mig lite ångest.. Detaljer som för rutinerade kalas-folk verkar självklart har jag NOLL kunskap om.

    Hjälp!

  • Svar på tråden Jag har aldrig varit på ett barnkalas. Hur håller jag ett för min 6-åring?
  • Jemp

    Det brukar inte vara tillåtet att bjuda in några få via skolan så det lättaste är att försöka få tag på deras telnr/adress. Oftast skickar jag sms till föräldrarna, men det finns de som skickar inbjudningskort i brevlådan också.

    "Goodiebag" tror jag du tänker på fiskdamm. En påse med lite godis och ev nån leksak (tex tutor). Du kan googla på själva leken.

    Sätt sluttid i inbjudan, 2h brukar vara lagom. Vid 6 års ålder stannar förmodligen inte föräldrarna men det kan vara bra att vara beredd om något barn blir osäker osv.

    Har ditt barn varit på kalas? I så fall kan du fråga hur hen vill ha det. Fika, nån lek (tex dansstopp) och fri lek kommer man långt på. Vi brukar ha kalas på eftermiddagen och servera tårta/kakor/saft. Runt lunchtid förekommer tex korv med bröd ofta. 

  • Litorina

    Håll i hatten! Här kommer mina kalastips!

    Kan man inte bjuda alla finns alternativen att bjuda alla av samma kön (trist, men så funkar vissa barngrupper), eller en liten grupp, tex de fyra ni känner sedan tidigare. Skicka inbjudan i sms till föräldrarna eller på kort som läggs hemma i barnens brevlådor och skriv typ: Alice är välkommen på Willes kalas. Det blir lek, glass och godis. 21/9 kl 14 - 15:30 (vanlig barnkalastid). OSA senast 19/9. Säg till om ditt barn har några allergier! 

    Föräldrarna behöver veta vad som serveras så att de tex inte lämnar lunchhungriga barn till ett glasskalas. Och så skriver du under med ditt namn och tfn och er adress. Vi har ofta hyrt skolans gymnastiksal och då har vi skrivit att barnen bör ha klättervänliga kläder. 


    Så här har vi gjort: Börja med presentöppning när alla gäster har kommit. Sen lite vuxenledda lekar. Hela havet stormar, tomtesmyg, danssttopp, gömma nyckel, dekorera varsin partyhatt mm. Ha många vuxenledda lekar på lager. De avverkas fort!! Sen är det fika. Tårta är inte så poppis. Glass med massor av tillbehör är ett säkrare kort. Sen efter fikat klarar de ofta av att leka en liten stund fritt, typ en kvart. Sen är det dags att styra upp något igen. Skattjakt efter godispåsar är bra att avsluta med. Den kan bestå av en massa uppgifter de måste klara för att få skatten. Ex räkna hur många taklampor som finns i hemmet, bygga en minst tre meter lång orm av sina kroppar, kasta tio gosedjur i en hink mm. Det brukar vara lagom att de får godiset 5-10 minuter innan kalaset är slut. Man kan lägga någon leksak i godispåsen om man vill, gnuggistatueringar, lösnäsor, litet gosedjur etc. En del föräldrar hämtar i god tid, andra kommer en kvart för sent utan att skämmas. 


    Min erfarenhet är att kalas med arrangerade aktiviteter och lekar brukar bli de bästa - om det inte är en liten och väldigt sammansvetsad barngrupp som är vana att leka ihop. För mycket fri lek ger mycket skrik och spring och risk att barn hittar på bus eller slår sig. Stor risk också att vissa barn hamnar utanför. 


    Finns barn med särskilda behov i gruppen? Då kan ni behöva be föräldern vara med eller att ni tar in en släkting eller så till hjälp. 

  • Litorina

    Det kan vara bra att vara beredd på att det kan bli så att ett barn fikat klart lååångt före de andra och blir rastlös. Ha bra sysselsättning i bakfickan! Och så kan det bli så att alla fikar på 5 minuter och sen sitter det en kvar i en kvart efter alla andra. :) 

  • LFF

    Bestäm ett antal barn som får komma (tex 6st) och fråga barnet vilka kompisar hen vill bjuda. Då ditt barn börjat skolan brukar det finnas en skolapp där man lägger in barnets schema samt där skolan lägger upp kontaktuppgifterna till barnen (=barnens föräldrar). Där kan man som regel hitta både namn, telefonnummer och epost till föräldrarna. 

    Vi har skickat inbjudan via sms med ett OSA-datum några dagar innan kalaset (så man hinner planera och inhandla). Samt då även start- och sluttid samt vad som bjuds på. Kom ihåg även att be om att få veta om det finns några allergier etc hos barnen ni bjuder in. Du kan även i inbjudan skriva att föräldrar är välkomna att stanna om de så önskar och duka upp med lite kaffe till dem (de ska självklart svara om de stannar i samma veva som de svarar på inbjudan). Två timmar max brukar räcka.

    Tips på hur du gör under kalaset har du redan fått. "Goodie-bag brukar vara en liten påse med några godisar, nån klubba och kanske någon liten leksak (liten studsboll, gnuggistatuering, annan billig leksak). 

Svar på tråden Jag har aldrig varit på ett barnkalas. Hur håller jag ett för min 6-åring?