• Anonym (Mamma)

När börjar andra föräldern köpa eget ?

Umgänget ska nu bli mer och det kommer bli varannan helg plus en övernattning mitt i veckan den veckan dottern inte sover hos pappa.
    Jag sänder med allt just nu och han har fått kläder, extra skor osv att ha där till henne. Men när ska han köpa sitt egna och ha där borta ? 
    Jag tänker om han betalar mindre underhåll så kan han ordna det själv ? 
    Anledningen är att han gnäller på kläderna för han vill att jag ska skicka med sprillans nya kläder hela tiden osv. Och det blir så mycket onödig diskussioner. 
    Hur gör ni andra ?

• Svar på tråden När börjar andra föräldern köpa eget ?
  • Anonym (Challenger)

Fan va ts bara äger er!

• Anonym (Enkelt)

Vad är det för fel på nuet? Säg åt honom att han får köpa kläder till löning.

• Anonym (Challenger)
    Anonym (Enkelt) skrev 2023-08-22 22:48:13 följande:

till löning.

Vad är det för fel på nuet?
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Challenger) skrev 2023-08-22 22:50:38 följande:
    Vad är det för fel på nuet?
    Tre dagar ÄR nuet.
  • Anonym (123)
    Anonym (Enkelt) skrev 2023-08-22 22:52:10 följande:
    Tre dagar ÄR nuet.
    Hon menar nu istället för att vänta på löning.

TS, ditt ex låter snål. Om han betalar mindre i underhåll så säg åt han att han får köpa för dom pengarna, och vill han ha sprillans nya kläder får han bekosta det själv.
  • Anonym (999)

De flesta brukar ha lite kläder hos sig, som inte åker mellan hemmen. Det får han bekosta själv. Skor, jackor osv brukar barn ta mellan hemmen men inte underkläder, t-shirts och sånt. 

• Drottningen1970

De flesta har underkläder, t-shirts, gummistövlar regnjacka och sånt på varsit håll redan från början. Låter otroligt konstigt att han kräver att du varje gång skickar med nya kkäder.

Sen finns det de föräldrar som drar saker på tok för lång, där det finns en uppsättning manma och pappakläder som barnen inte får ta med sig åt nåt håll. Det är sjukt då kläderna trots allt är barnens.

• Drottningen1970
    Anonym (Challenger) skrev 2023-08-22 22:47:15 följande:

Fan va ts bara äger er!

Hahahaha 
    fel tråd eller?
  • Anonym (Mamma)

Han betalar fullt underhåll nu men kräver då massor. Jag har sänt med så hon har vanliga basplagg där borta sen har hon allt annat från mig när hon åker dit. Men just att han kräver det skapar så mkt onödiga tjabb. 
    Han är absolut snål. Jag har köpt de flesta leksakerna som är där för annars hade hon inte haft några där. Jag eller farmor och farfar har ordnat det. Nu gör jag inte det mer för nu är hon äldre och förstår och man kan prata lite om det. Men det är lite av en status grej att kunna visa upp henne i fina nya kläder från hans sida. 
    Men så då kan han fortfarande betala fullt underhåll och ändå vara skyldig att köpa det själv som är bas plagg? 
    Jag fick ett samtal häromdagen att hennes kläder börjar bli små där borta nu så jag måste ordna det med sa han. 

• Anonym (Underhåll)

Hur mycket/lite betalar han i underhåll?

• Anonym (Underhåll)
    Anonym (Underhåll) skrev 2023-08-23 17:21:36 följande:

Hur mycket/lite betalar han i underhåll?

Förlåt, missade ditt senaste inlägg. Om han betalar hela kanske han inte är HELT fel ute?
  • Räkan77

Har han det väldigt tight ekonomiskt? Annars undrar man ju verkligen hur han kan bråka om en sån här sak. Att han inte bara glädjs åt att få träffa dottern mer och med glädje fylller upp garderoben. Går ju även att köpa second hand.

• BuoBä

Kommer kläderna tillbaka eller ser du aldrig röken igen av det du skickar dit?
    Om kläderna trots allt vandrar fram och tillbaka så kan du kanske av välvilja köpa ett par uppsättningar baskläder och skicka dit, men vara tydlig med att ska det vara något speciellt så får han köpa det själv. Är det däremot ett svart hål(*) du skickar kläderna till så kan du hålla en hårdare linje och säga att han får köpa allt själv. 

(*)Man har ju hört både det ena och det andra, om kläder som sålts, givits vidare till ny partners barn etc, så det finns folk till allt.

• Anonym (Olivia)

Jag får en känsla av att det viktiga för honom inte är kläderna utan att han ser det som en chans att manipulera och styra dig till att lyda honom. Att bry sig mindre om barnens bästa än vad den andra föräldern gör kan ge ett enormt maktövertag.

Men jag hoppas att jag har fel.

• Anonym (aldrig en mebis)

Män vet ju att kvinnor (som inte psykfall eller missbrukare) aldrig låter barnen lida så därför drar de all ekonomisk nytta de kan av detta.

Detta är bara en vanlig aspekt av mäns utnyttjande av kvinnor, och en del börjar redan i relationen.

• Anonym (Mamma)
    Räkan77 skrev 2023-08-23 17:41:59 följande:

Har han det väldigt tight ekonomiskt? Annars undrar man ju verkligen hur han kan bråka om en sån här sak. Att han inte bara glädjs åt att få träffa dottern mer och med glädje fylller upp garderoben. Går ju även att köpa second hand.

Nej det har han inte. Han tjänar mycket mer än mig. Han har ett äldre barn sedan tidigare och han vill helst inte köpa något där heller. Men köper gärna flashiga märkeskläder till sig själv. Noga med att visa upp ett fint yttre. Medans möblerna hemma ex är nedsatta i form av 20 åriga gamla möbler, säng täcke etc är från hans barndom vissa av sakerna osv. Våran dotter har ett påslakan och ett örngott och ett lakan till sin mindre säng hon då hade.. ger inte barnen julklappar eller födelsedagspresenter om inte jag tvingar honom och då tar det lång tid och leta upp något och blir oftast en sak som dem inte vill ha eller har nytta av. För dem är för gamla för det eller liknande.
Svar på tråden När börjar andra föräldern köpa eget ?