Sunflora skrev 2023-08-22 17:50:48 följande:
Det beror helt på barnet tänker jag. Vissa är väldigt mogna och skötsamma i den åldern andra springer på fester med alkohol och röker så fort de får chansen.
Mina barn är små men börjar själv var 15 år fick jag hela barnbidraget/studiemedlet det skulle räcka till nöjen, äta/fika ute, kläder och mobilen (kontantkort) Jag fick extra för att köpa skor och jacka.
Jag fick bara sova över hos vänner när det inte var skola dagen efter. På vardagar skulle jag vara hemma senast 20:00 på helger senast vid midnatt. Jag var tvungen att berätta vart jag skulle och med vem det hände att mina föräldrar ringde till kompisars föräldrar och kollade. (Det fanns inte GPS och liknande på telefonen)
Hemma lagade jag middag en gång i veckan, hade ansvar för att badrummet och vardagsrummet var städat och tvättade mina egna kläder (samt städade mitt rum förstås)
Dottern är lite oklart faktiskt. Hon har nyligen fått nya vänner och där verkar föräldrarna inte ha så lyckat regler, vilket gör att hon givetvis vill vara hos dem var och varannan helg. Det innebär att de är ute, i centrala stan, sent på kvällarna (helger) vilket vi inte känner oss bekväma med. Hon har inte druckit alkohol än så vitt jag vet, men upplever henne som väldigt bekräftelsesökande och naiv. Tänker att hon skulle kunna göra det ifall kompisarna vill av rädsla att förlora kompisarna om hon säger nej.
Lönnsirap skrev 2023-08-22 17:55:35 följande:
Jag tänker att det är VÄLDIGT mycket lättare att säga vad en 2-3 åring inte bör göra, än en 15 åring.
Min erfarenhet är att det just är en balansgång mellan att ställa lagom krav, ha viss tilltro och inse vilken makt man har och inte.
Jag tänker att man faktiskt behöver anpassa sig väldigt till vad barnet förmår och inte, samt att också välja sina strider.
Jag tänker att det är en del i att växa upp ätt faktiskt ha diskussioner om vad som är rimligt och inte och att man naturligtvis kan bolla med andra, men att tonåringar verkligen inte är stöpa i samma form.
Vi har kört lite "Frihet under ansvar" men hon har tjuvrökt och lite sådant som gör att man inte helt litar på henne. Hon är väldigt förtegen om vad de ska göra och vart de ska vara när de går ut. Kommer med ganska konstiga resonemang vilket gör att man känner att hon undanhåller saker.