• inezp

    Värmevallningar och huvudvärk efter p-pillerstopp

    Hej!

    Tog för 4 veckor sedan beslutet att efter 17 år på p-piller sluta med målet att bli gravid. Har senaste veckan upplevt extrema värmevallningar som kommer och går, utan förvarning, under dagen. Är 32 år så klimakteriebesvär (bör) vara uteslutet. I tillägg till detta har jag kraftig blixthuvudvärk som denna likaså kommer och går under dagen.. 

    Vissa menar att detta kan vara graviditetssymptom men mig veterligen (har tagit ÄL tester löpande) har jag inte haft någon ägglossning sedan p-pillerstopp och har tagit (neg) graviditetstest pga. nojjig. 

    Har därför börjat fundera på om det är en normal reaktion efter att man slutar proppa i sig hormoner? Någon typ av hormon-reset?
    Är det någon som upplevt liknande? 

  • Svar på tråden Värmevallningar och huvudvärk efter p-pillerstopp
  • Anonym (Robert)

    Hej
    Jag är nu ingen expert på området men råder dig att gå och undersöka detta speciellt om du tänker skaffa barn senare. Mitt ex hade liknande bekymmer och vi hade försökt skaffa barn i 2 år. Efter alla undersökningar och hormontester konstaterades att hon hade kommit i klimakteriet vid en ålder på 28 år. Så planerar du att skaffa barn gå och undersök vad som är fel Vänta inte....
    Mvh

    Robert

  • Em16

    Sett en massa trådar om att kroppen börjar balla ur lite när man slutar.
    Jag slutade förra veckan och mår skit rent psykiskt. Värmevallningar och panikångest kryper tillbaka.
    Men när jag kollar tillbaka på mina loggar jag gjorde 2019 inför skaffa barn period så såg jag nu att jag mådde lika skit då som nu.
    Tror det är ganska vanligt tyvärr ... en den säger att det blir bättre när mensen väl kommer.

  • inezp

    Åh ja usch, kan verkligen känna igen mig i det där...
    Nu var det en månad sen jag skrev inlägget och kan bara bekräfta att just det där försvann för mig i alla fall. Nu snart två månader efter stopp. 
    Men, som du säger, det har varit en uppsjö av märkliga symptom sedan jag slutade knapra också.. Säger väl också en hel del om vad pillerna gör med oss.

    Men till det positiva så tycker, iaf jag, att det blivit betydligt mer stabilt och bättre nu. Inga vallningar och/eller yrsel. Känner mig också på något märkligt sätt mer jordad och inte så känslomässigt avtrubbad som jag alltid känt mig på piller. 
    Men väntar dock fortfarande på den där första mensen.. 

Svar på tråden Värmevallningar och huvudvärk efter p-pillerstopp