• Smultron93

Hjälp mig förstå ang föräldradagar!

Är rädd att vi har gjort helt fel Gråter
    jag var föräldraledig barnets första 10 månader, klickade då i ?anmäl föräldrapenning? och sedan ?ansök om föräldrapenning?. Har under hela denna perioden månad för månad klickat i ?ansök om föräldrapenning? och sedan klickat ?Ja? i frågan om jag ska ansöka igen om en månad. Sedan gick sambon på föräldraledighet och har gjort samma sak. 

jag läser sedan under rubriken ?anmäl föräldraledighet? och då står det som på bilden jag laddat upp, att man först ska anmäla att man ska vara ledig och sedan ansöka. Men vi har inte tyckt anmäl, eftersom det har funkat att ansöka om föräldrapenning. Varför ska man först anmäla och sedan ansöka?

• Svar på tråden Hjälp mig förstå ang föräldradagar!
  • Cusoon

Den av er som fött barnet blir automatiskt anmäld iom graviditetsintyget, fadern däremot ska anmäla först och sedan ansöka MEN det går att ansöka om föräldrapenning utan att en har anmält föräldraledighet till försäkringskassan, dom frågar isf varför, då kan ni klicka i att ni inte visste att det skulle göras så är den frågan ur värden. Varför du ska klicka i JA om du ska ansöka igen nästkommande månad är helt enkelt för att anmälan om ansökan skapas på en gång, om du/din partner redan vet hur ni vill ta ut föräldrapenningen för nästkommande månad kan ni bara lägga in det på en gång istället för att lägga in månad för månad.

• Anonym (Ida)

Som ovan skriver. Har man en pågående anmälan så behöver man inte anmäla varje gång. Och eftersom du klickar i att du kommer ansöka igen så "stängs" inte din anmälan utan det ärendet ligger pågående.

Men om du inte tar nån FP på ett år eller två och sen ska ta ut tre veckor på sommaren så kan du behöva göra först en anmälan och sen en ansökan. 

Svar på tråden Hjälp mig förstå ang föräldradagar!