Dom gör inte direkt IQ tester på en så, utan det är mera uppdelade tester inom olika kategorier som på slutet skall ge en bild av styrkor och svagheter. Tillexempel bedöms verbalt resonemang. Ordförståelse. Exekutiv funktion, tillexempel arbetsminnet. Det är endast en liten del i helheten som tillexempel tittar på problemlösning, mönster och matematisk förmåga. Reaktionsförmåga och koncentration kan bedömas med. Så i slutet av utredningen får du se som en graf, som just visa dina styrkor och svagheter inom varje enskild kategori. Det är flera kriterier som bedöms per kategori, så det är inte särskilt troligt att du kommer vara sopkass rakt igenom i en specifik kategori.
Hade själv en del intressanta resultat och kombinationer av styrkor och svagheter som inte var helt vanligt förekommande. Värdefullt att bli medveten om, och lades absolut inte fram på ett sådant sätt att man kände sig som mindre värd, eller så. Jag är tillexempel duktig på att aktivt resonera mig fram till en helhetsbil, och landa i välavvägda slutsatser men min hjärna kan samtidigt inte greja hur den skall göra för att automatiskt sålla bort oväsentligheter. Dvs den kan inte naturligt avgöra vad som är en viktig detalj och vad som är en onödig detalj. Resultatet av detta blir att mitt arbetsminne blir galet överbelastat, snabbt och väldigt mycket energi går åt till onödig tankeverksamhet. Att hitta strategier för att avlasta arbetsminnet är därför ett rimligt fokus.
Jag fick aldrig en siffra på mitt IQ. För dom bedömer det inte så svart eller vitt som med en siffra, och upplever du det som att du rent intellektuellt inte verkar trögare överlag än gemene man runt omkring dig. Så är det inte särskilt troligt att du skulle visa dig ha lägre intellekt än genomsnittet. Eller befinna dig i något slags gränsland.