• liiiv

Få bort lukt av avloppsvatten

Häromdagen upptäckte jag att en sån där wc-fräschör av misstag hade spolats ner och det ledde till en översvämning som en rörmokare hjälpte mig att åtgärda.

Nu är min fråga hur jag på bästa sätt får bort den starka lukten av avloppsvatten som har satt sig. Jag har skurat golvet med Ajax ett antal gånger och har tvättat all handdukar och mattor som kan ha fått stänk på sig, men det luktar fortfarande! Är det någon som har erfarenhet av detta och kan dela med sig av något tips?

• Svar på tråden Få bort lukt av avloppsvatten
  • Anonym (Casanova)

Ättika ska väl vara en sådan här gammal husmorskur mot dålig lukt?

• liiiv

Det kanske kan vara något. Men bör jag blanda ättika och vatten och använda som skurmedel eller ska jag ställa in en skål med ättika bara?

• Pixie99

Använd klor. Klorinspray går bra, men bäst är det att skura rent med outspädd Klorin. Klor dödar bakterierna som orsakar den dåliga lukten, så att det därefter ska bara vara att skölja rent och torka. Det kommer att lukta simhall, men det är egentligen en ganska fräsch doft. 

Använd handskar, se till att vädra ordentligt och få inte stänk i ögonen. Tänk också på att klor bleker som tusan, så får du det på handdukar eller kläder, så blir de förstörda.

• Anonym (Oddine)

Är det vatten i duschens avlopp för är det torrt där kan avloppslukten komma ur duschen.

• Anonym (?)

Om muggstolen inte är tätad mot golvet kan vatten ha runnit in under stolen och ligga kvar och lukta.

• liiiv

Har testat att ställa in en skål med ättika men problemet verkar kvarstå. Ska testa förslaget med klorin, vilket jag faktiskt tycker luktar rätt gott ändå. Vad gäller toalettstolen så är den fastlimmad i golvet så det kan nog inte vara det.

Däremot verkar problemet med översvämning ha återuppstått, så tror inte att vattenlåset i duschen någonsin står helt torr. Nu misstänker jag att den här wc-fräschören har fastnat ändock längre ner i avloppet. Detta är väldigt tråkigt med tanke på att det var helt nyrenoverat när jag flyttade in, och nu har en såpass liten sak orsakat väldigt mycket större problem.

Svar på tråden Få bort lukt av avloppsvatten