• Blåbärsskogen

    Lämna 5 månaders 2,5 timma

    Planerar att lämna min snart 5 månaders bebis hemma med pappan i cirka 2,5 timma om några dagar. Jag helammar, ibland så ofta som 1 gång i timmen men oftast varannan timme. 
    Det som gör mig nojjig och lite orolig är att vi aldrig testat ge honom flaska. Vill inte heller att han ska börja föredra flaska istället för bröstet ännu...
    Har urpumpad bröstmjölk i frysen så det finns, men isåfall kanske pappan får ge med sked? Eller har ni några andra tips och trix?
    Varit ifrån honom max typ 45 min på ärende, men vet inte om jag är nervös i inödan haha. Det är mest de med maten som gör mig nojjig, då jag vet att pappan gör allt för bebis! 

  • Svar på tråden Lämna 5 månaders 2,5 timma
  • Anonym (Jadu)

    Låter som att det är på tiden. Tänk om du blir sjuk och måste vara borta längre, då är det bra att ni inte står helt ovana.

  • Blåbärsskogen
    Anonym (Jadu) skrev 2023-08-19 13:02:33 följande:

    Låter som att det är på tiden. Tänk om du blir sjuk och måste vara borta längre, då är det bra att ni inte står helt ovana.


    Ja fast nu är ju det här frivilligt, det som jag tänkt göra till veckan. Blir jag sjuk är det ju ingenting jag rår över eller planerat. Då får man ta det som det kommer helt enkelt, inte så mycket att göra åt! 

    Startade tråden för tips och eventuella erfarenheter från andra föräldrar som varit med om liknande, inte för att höra att det är på tiden att vi tränar min frånvaro från bebis. 
  • Anonym (Jadu)
    Blåbärsskogen skrev 2023-08-19 13:12:18 följande:
    Ja fast nu är ju det här frivilligt, det som jag tänkt göra till veckan. Blir jag sjuk är det ju ingenting jag rår över eller planerat. Då får man ta det som det kommer helt enkelt, inte så mycket att göra åt! 

    Startade tråden för tips och eventuella erfarenheter från andra föräldrar som varit med om liknande, inte för att höra att det är på tiden att vi tränar min frånvaro från bebis. 

    Fast det är på tiden, pappan kan behöva den anknytningen med som förälder, eller hur? Han är ju lika mkt förälder.

    2,5 h är inte jättelänge heller utan vanligt. 


    Om det är omöjligt med flaska (bröstförvirring hade vi noll issues med trots att vi växlade flaska/bröst från start -  så alla barn får absolut inte det trots vad en del påstår) kan pappan testa att koppa barnet. Det kan dock bli väldigt slabbigt och spilligt om pappan och barnet är ovana så där kan det vara bra att testa innan.

  • Anonym (Lugnt)

    Din bebis kommer klara sig finfint utan att amma i 2,5h. 

    Amma precis innan du åker och amma när du kommer hem. Din man har ju möjligheten att ge honom mjölk om han skulle bli hungrig. Att han skulle bli tuttförvirrad efter 5 månader av amning av en gångs användning av nappflaska ser jag som en liten liten risk. Speciellt eftersom att ni fortfarande ammar 1 gång i timmen.

  • Anonym (Löser sig)

    Om bebisen har fått äta precis innan du går är det inte så länge tills du kommer tillbaka om det är 2,5 timme.
    Vid den åldern åt mitt barn var 3 timme. 

    Det som kan hända är att bebis blir otålig sista stunden och är gnällig på pappan men det tycker jag nog att han får hantera. Du har säkert haft gnällig bebis att ta hand om utan att ha pappa till hands. Kanske testa att ha lite längre mellan amningarna innan du ska iväg?

    Önskar själv att jag hade tagit mig iväg oftare. Har en jättemammig tjej härhemma och ni kommer alla att tjäna på det i längden. Gör du ditt och njut! 


    Pappa och bebis löser det hela.

  • Jemp

    Jag hade bett pappan testa att mata nån gång innan. Och inte oroat mig för att mata med flaska. 

    Njut sen av det du ska iväg på! :)

  • Norrut

    Man kan ju testa att flaskmata innan om man är orolig.

    (Det gjorde aldrig vi - jag bara lämnade pappan och barnet och flaskan och det gick utmärkt, med båda barnen Flört)

  • Anonym (E.)

    Menar verkligen inget illa nu. Men herregud?? 2.5 h?? Skulle din bebis sluta ta bröstet pga 2.5 h? Orolig för 2.5 h ärende känns jätte överdrivet. Barnet är nästan ett halvår och ska vara med sin egen pappa som verkar ha fin hand om barnet.

    När jag slutade att endast amma min son, så fortsatte jag amma och ge flaska, blandade länge innan jag slutade amma helt. Var inga problem. Mamma är alltid mamma. Så du behöver nog inte oroa dig över 2.5 h. Inte ens en heldag. Lycka till.

  • Anonym (Flaska)

    Prova att ge flaska innan. Våran son vägrade flaska i den åldern ( då ammade han ca 2 ggr/h). Sked/kopp kan funka i värsta fall? Förstår stressen gällande maten! 
    Som en annan sa så ska det inte vara någon risk att han vill ha flaskan då ni ammat så länge. Pratade själv med amningscentrum om just det och de sa så till mig också, men tyvärr tog han inte ens flaskan sen så de blev en stressig tur iväg hemifrån för min del i den åldern!
    Hoppas eran accepterar flaskan, kommer ge dig så mycket mer frihet!

  • Anonym (Löser sig)
    Anonym (Flaska) skrev 2023-08-19 20:07:12 följande:

    Prova att ge flaska innan. Våran son vägrade flaska i den åldern ( då ammade han ca 2 ggr/h). Sked/kopp kan funka i värsta fall? Förstår stressen gällande maten! 
    Som en annan sa så ska det inte vara någon risk att han vill ha flaskan då ni ammat så länge. Pratade själv med amningscentrum om just det och de sa så till mig också, men tyvärr tog han inte ens flaskan sen så de blev en stressig tur iväg hemifrån för min del i den åldern!
    Hoppas eran accepterar flaskan, kommer ge dig så mycket mer frihet!


    Det där sista är en jäkla fördom. Min lilla ville inte att pappa skulle mata med flaska. Bara skrek och tittade efter mig. Det hjälpte inte att jag gick till ett annat rum. Fullt kaos. Ingen frihet för mig trots att flaskan gick an med mig och vi ammade om nätterna. 
  • Jemp
    Anonym (E.) skrev 2023-08-19 19:54:41 följande:

    Menar verkligen inget illa nu. Men herregud?? 2.5 h?? Skulle din bebis sluta ta bröstet pga 2.5 h? Orolig för 2.5 h ärende känns jätte överdrivet. Barnet är nästan ett halvår och ska vara med sin egen pappa som verkar ha fin hand om barnet.

    När jag slutade att endast amma min son, så fortsatte jag amma och ge flaska, blandade länge innan jag slutade amma helt. Var inga problem. Mamma är alltid mamma. Så du behöver nog inte oroa dig över 2.5 h. Inte ens en heldag. Lycka till.


    Jag tycker absolut inte det är fel att ts ska iväg, men visst sjutton var jag nervös första gången jag var iväg från barnen en längre stund! Särskilt med den första. 
  • Anonym (Jadu)
    Jemp skrev 2023-08-19 21:47:21 följande:
    Jag tycker absolut inte det är fel att ts ska iväg, men visst sjutton var jag nervös första gången jag var iväg från barnen en längre stund! Särskilt med den första. 
    Så är det. Men just därför kanske det är bra om TS kan ta sig iväg 2,5 h när barnet blivit 5 mån. Så att pappan får en chans att hitta sin egen anknytning med så smått.
  • Anonym (E.)
    Jemp skrev 2023-08-19 21:47:21 följande:
    Jag tycker absolut inte det är fel att ts ska iväg, men visst sjutton var jag nervös första gången jag var iväg från barnen en längre stund! Särskilt med den första. 
    Okej 
  • Anonym (Flaska)
    Anonym (Löser sig) skrev 2023-08-19 21:37:53 följande:
    Det där sista är en jäkla fördom. Min lilla ville inte att pappa skulle mata med flaska. Bara skrek och tittade efter mig. Det hjälpte inte att jag gick till ett annat rum. Fullt kaos. Ingen frihet för mig trots att flaskan gick an med mig och vi ammade om nätterna. 
    Ja det är självklart olika för alla! De jag känner där mamman ammat och pumpat har de dock gått bra att pappan matat. I mitt fall kunde inte jag ens ge flaskan. Det blir en annan frihet för mamman där det går. Tråkigt att det inte fungerade som vi hade önskat på våra barn!
  • Anonym (Hej)

    Förstår din känsla.
    Men som en del säger, låt pappan testa flaska innan så de båda hinner vänja sig. Vill ni inte använda flaska så testa pipmugg eller så finns det särskild att använda, vi fick använda på BB och jag köpte sen på apoteket. 

    Det svåra för pappan när bebis är ledsen han kan inte amma. Så låt dem umgås massor innan det är dags så han hittar sina sätt att trösta, söva m.m
    Sen är 2.5 timme inte länge kommer gå bra . 

  • Blåbärsskogen

    Tack för alla svar och råd! Efter många av era tips så testade vi bröstmjölk i flaska, som han ratade TOTALT. Lillgrabben tar inte napp och har aldrig gjort, så vi misstänker att det är liknande med flaskan och han förstår inte att man ska suga. 

    Så blir lilleman hungrig medans jag är borta så får han antingen ge med sked eller några skedar gröt som han älskar.
    Tack för era tips! Intalar mig att det ska gå bra att vara borta någon timma haha.

  • Anonym (Lugnt)
    Blåbärsskogen skrev 2023-08-20 19:54:50 följande:

    Tack för alla svar och råd! Efter många av era tips så testade vi bröstmjölk i flaska, som han ratade TOTALT. Lillgrabben tar inte napp och har aldrig gjort, så vi misstänker att det är liknande med flaskan och han förstår inte att man ska suga. 

    Så blir lilleman hungrig medans jag är borta så får han antingen ge med sked eller några skedar gröt som han älskar.
    Tack för era tips! Intalar mig att det ska gå bra att vara borta någon timma haha.


    Prova pipmugg. 

    Min dotter totalratar napp/nappflaska men hon dricker sin kvällsvälling från sin pipmugg. Funkar utmärkt. 
  • Anonym (Given)

    Det kommer aldrig att gå. Bättre du stannar hemma. 

  • Anonym (Löser sig)
    Blåbärsskogen skrev 2023-08-20 19:54:50 följande:

    Tack för alla svar och råd! Efter många av era tips så testade vi bröstmjölk i flaska, som han ratade TOTALT. Lillgrabben tar inte napp och har aldrig gjort, så vi misstänker att det är liknande med flaskan och han förstår inte att man ska suga. 

    Så blir lilleman hungrig medans jag är borta så får han antingen ge med sked eller några skedar gröt som han älskar.
    Tack för era tips! Intalar mig att det ska gå bra att vara borta någon timma haha.


    Det kommer att gå fint. 


    Om killen följer sin tillväxtkurva är det inget konstigt om det går 3-4 timmar mellan matningarna. Och absolut inte om det blir så vid enstaka tillfällen. 


    Som sagt, det enda som kan hända är att det är gnällig bebis för pappan en kort stund. Men det löser sig med gröt eller kanske lite fruktpure. 

  • Kvinna1989

    Har en på 4,5 månader och hon tar både bröstet och pumpad mjölk i flaska utan några som hellst problem. Dvs ger jag bröstet tar hon de men samma med flaska.

    Så det kan funka. Oftast läser man ju mycket om att det inte funkar, men kan som sagt funka utan problem så testa? :)

Svar på tråden Lämna 5 månaders 2,5 timma