• Anonym (U)

Hur hantera att nån som behandlar en dåligt har det bra?

Hade en jobbig separation efter en relation där jag behandlades väldigt dåligt. Personen i fråga förstörde mitt liv och mina framtidsplaner på ett omfattande sätt. Det svåra för mig med att gå vidare är att hantera lögnerna, sveken och att personen inte alls fått det den förtjänat utan tvärtom, verkar ha det väldigt bra. Det känns bittert för mig som kommer lida av sviterna av vår relation ekonomiskt och känslomässigt väldigt länge, kanske hela livet.

Nån som varit i samma sits? Hur har ni gjort för att acceptera det?

• Svar på tråden Hur hantera att nån som behandlar en dåligt har det bra?
  • Anonym (b)

Liknande situation. Han kom undan med i princip allt och mitt liv känns bara som en uppförsbacke. Jag har tyvärr inga bra råd att ge. När jag tänker på hur illa det blev för mig blir det övermäktigt. Jag försöker ta tillvara på alla stunder som är bra, försöka tänka att på det jag har och inte fokusera på det dåliga. Går oftast inte så bra men ibland så lyckas jag. 

• Anonym (Mannen)

Ett sätt är att genom KBT försöka tänka positivt på framtiden. För det som hänt kan man inte ändra. 

• Anonym (was there, now here)

Jag tänker att eftersom den här personen gjorde så mot dig så är det bara en tidsfråga innan den gör det mot någon annan, i slutändan får de inga relationer med underbara människor att vara utan måste antingen ha människor som tolererar precis allt eller måste ut och skaffa nya bekantskaper.

jag vet några stycken energitjuvar som på ytan har det bra men under rena katastrofen, ingen gillar dem. 

Jag värderar kvalitén hos människor mycket mer högre än pengar och annat status som oftast de här personerna jagar och tror lyser i andras ögon, att vi då tycker de är något. Om jag inte bryr mig om den sortens status - vad har de då på mig? Om den här personen redan förstört ditt liv - då kan den inte göra mer ju, då är det ju över. Då bygger du upp ditt liv på nytt med det som är verkligen värdefullt och äkta. Så har jag försökt att tänka. Då känns det bättre. Då har du släppt det och njuter av ditt eget liv och de fina människorna du har i det istället. 

• Separationsmamman

Hej!
    Tuff situation för dig. Jag hoppas du tar professionell hjälp. Kanske KBT som någon ovan skrev.

Jag har också mått dåligt länge i en relation och inser att jag fastnat i ett riktigt dåligt mönster. Nu är jag mitt i separationen och börjar se ljuset igen. Tyvärr har det kommit fram lögner senaste veckan men jag märker att jag återhämtar mig ganska snabbt från dem. Mitt sätt att arbeta med mig själv är samtal med professionella personer och med vänner jag litar på.

Jag skriver också en del och för en månad startade jag en blogg. Gå gärna in och läsa. Kanske finns det någon igenkänning.

Ta hand om er alla!
    Hälsar Separationsmamman

separationsmammanblog.wordpress.com/

• fornminne

Finns det inga sätt för er att få upprättelse? Känslomässiga svek är svåra att göra något åt, men ekonomiska? 

Handlar det inte om brott, eller kan det inte bevisas? 

HuruvIda man kan eller bör gå vidare eller inte, beror ju helt på vad det handlar om.

• Anonym (Challe)

Jag tror på karma, det någon skickar ut i universum kommer tillbaka. Ibland tar det längre tid, men det kommer. Vad du kan göra är att fokusera på att skapa ditt eget lyckliga liv med dig själv i fokus. Se till att skaffa bra relationer där du odlar en god karma.

• Goneril

De ekonomiska konsekvenserna kanske man kan göra något åt, inte OK att han ska slippa billigt undan. Frågan är om det finns någon dokumentation, kontoutdrag, epost eller SMS som kan fungera som underlag. Man kan kräva privatpersoner via Kronofogden förutsatt att man har dokumentation. Det kostar lite grann men det kan det vara värt.

• Goneril

Tillägg: Skicka ett krav först, bifoga faktura eller specificera kravet. Spara en kopia. Betalar han inte skicka betalningsföreläggande via Kronofogden. Gå in på deras hemsida.

• Separationsmamman

Hej igen!

Familjerättsgruppern kan hjälpa till med ekonomiska frågor. I alla fall om det är barn inblandade. Jag och mitt ex går på samarbetssamtal där.

• Anonym (SS)

Jag separerade från fanskapet, han träffade en ny snabbt och hade det så bra. Sen dog han efter ett par år.
    Tyckte bara det var tragiskt, ingen skadeglädje alls. Strunta i det som varit!

• Less is more

Det kanske dröjer ett tag sen kommer nästa person råka illa ut. Men det är ju sorgligt för den personen som blir ett nytt offer.

Om det kan vara värt fahten så undersök dina möjlicheter rättsligt med familjejurist. Prata också med en klok psykolog först. Är ddet en riktig psykopat du haft till ex - så är det frågan om det är värt fajten eller om det bara blir värre för dig.

Håll sen avstånd från denna person och lägg hen bakom dig. Läs böcker, lyssna på musik, gör saker, se på fil - håll hjärnan upptagen med annat.

• fornminne

Det finns alltid sätt att hämnas. Frågan är om det är värt det, om hämnden står i proportion till kränkningen osv.

Hämnd för hämndens skull är bara lågt och gör sällan att man mår bättre. Hämnd för upprättelse eller för att skydda andra (t ex framtida offer) är något annat. Det gör det också ofta lättare att bearbeta det som varit och gå vidare, än att inte göra något alls.

Svar på tråden Hur hantera att nån som behandlar en dåligt har det bra?