• Smultrongodis

Mjölkkörtel i armhålan?

När jag var gravid i vecka 20 upptäckte jag en svullnad/knöl i min armhåla. Jag fick panik och kontaktade min husläkare. Enligt henne var det en inflammation i lymfkörteln. Jag kände mig skeptisk till det och frågade om det inte kunde vara en mjölkkörtel då jag upplevde att den blev mindre när jag tryckte på den. Detta avfärdade hon. Jag fortsatte och trycka och klämma i armhålan och blev mer och mer orolig för cancer. Totalt har jag träffat 4 olika läkare där alla sagt att det inte är cancer utan allt från svullen lymfkörtel till fettknöl eller talgkörtel. När min dotter sedan föddes, har jag upptäckt att det kommer vit vätska när jag klämmer på knölen och att den blir platt. Jag misstänker att det är
    mjölk som kommer ur den då den är helt vit och ser ut som bröstmjölken som kommer ut vid amning. Jag vill se om det finns andra här som varit med om samma sak? Dvs att ja mjölkkörtlar i armhålorna som ni kan klämma och få ut mjölk ur? Tror ni att detta är farligt?

• Svar på tråden Mjölkkörtel i armhålan?
  • Anonym (Kanske)

Jag har iaf bröstvävnad upp i ena armhålan som sväller och triggar lymfkörtlar där ibland. Men det fick jag bekräftat genom ultraljud och mammografi. Kan du få remiss till det för att utesluta annat?

• Smultrongodis

Jag har försökt att få remiss men ingen av de fyra läkarna har tyckt att det varit nödvändigt. Men kan du klämma ut mjölk ur dina? 

• Smultrongodis

Jag har försökt att få remiss men ingen av de fyra läkarna har tyckt att det varit nödvändigt. Men kan du klämma ut mjölk ur dina? 

• Anonym (Lugnt)

Det är inte alls ovanligt att lymfkörtlar svullnar upp ibland. Både i halsen, armhålor och ljumskar. Brukar läka sig självt. Du ska nog inte hålla på och klämma. Jag tror inte det är mjölk. Flera kroppsvätskor är ju mjölkaktiga Flört 

• Anonym (Kanske)
    Smultrongodis skrev 2023-08-17 17:18:17 följande:

Nej, har inte det så. Men du kan väl begära egenremiss?
  • Anotherone

Det kan absolut vara mjölkkörtlar!
    Intressant, jag har hört om väldigt få innan som haft samma sak men jag känner igen det du beskriver.

Den absolut bästa förklaringen fick jag ifrån en läkare som sa att om du tänker dig en gris, en so (alltså "grismamman") och hur bröstvårtorna ser ut på en sån så har du två långa rader där små kultingarna ligger och snuttar. Så kan man tänka sig att människan också sett ut men att vi genom evolutionen och det faktum att vi sällan föder mer än ett barn åt gången inte behöver så många bröstvårtor. Så ställer du en människa med armarna rakt upp så är det inte otänkbart att mjölkkörtlarna skulle kunnat löpa från armhålorna och ner över brösten. Många människor som har en tredje bröstvårta har den placerad ganska rakt ner från "befintliga" så att säga.

Jag märkte detta direkt när jag kom hem från BB med mitt första barn, dag 3-4 när mjölken rann till. Då var processen densamma i armhålorna med den skillnaden att den mjölk som bildades där inte hade någonstans att ta vägen.
    Att gå runt med mjölkstinna bröst OCH körtlar stora som bandybollar i armhålorna som inte gick att påverka var fullkomligt vidrigt. Det var bara att vänta ut. Och det blev samma sak med andra barnet sen, men då var jag beredd på ett annat sätt.

Rent utseendemässigt så har det lett till att jag har fått som "överskottshud" i armhålorna vilket gör att jag helst inte går i linne. Det är som små påsar där som jag skulle vilja operera bort. Jag ska inte ha fler barn så jag tror inte att de kommer att svullna upp sådär igen utan jag tror att om jag opererade det där på nåt sätt nu så skulle problemet vara löst.
    Men intressant att läsa att man inte var ensam!!

• Anonym (Kanske)
    Anotherone skrev 2023-08-17 22:09:28 följande:

Det kan absolut vara mjölkkörtlar!
    Intressant, jag har hört om väldigt få innan som haft samma sak men jag känner igen det du beskriver.

Den absolut bästa förklaringen fick jag ifrån en läkare som sa att om du tänker dig en gris, en so (alltså "grismamman") och hur bröstvårtorna ser ut på en sån så har du två långa rader där små kultingarna ligger och snuttar. Så kan man tänka sig att människan också sett ut men att vi genom evolutionen och det faktum att vi sällan föder mer än ett barn åt gången inte behöver så många bröstvårtor. Så ställer du en människa med armarna rakt upp så är det inte otänkbart att mjölkkörtlarna skulle kunnat löpa från armhålorna och ner över brösten. Många människor som har en tredje bröstvårta har den placerad ganska rakt ner från "befintliga" så att säga.

Jag märkte detta direkt när jag kom hem från BB med mitt första barn, dag 3-4 när mjölken rann till. Då var processen densamma i armhålorna med den skillnaden att den mjölk som bildades där inte hade någonstans att ta vägen.
    Att gå runt med mjölkstinna bröst OCH körtlar stora som bandybollar i armhålorna som inte gick att påverka var fullkomligt vidrigt. Det var bara att vänta ut. Och det blev samma sak med andra barnet sen, men då var jag beredd på ett annat sätt.

Rent utseendemässigt så har det lett till att jag har fått som "överskottshud" i armhålorna vilket gör att jag helst inte går i linne. Det är som små påsar där som jag skulle vilja operera bort. Jag ska inte ha fler barn så jag tror inte att de kommer att svullna upp sådär igen utan jag tror att om jag opererade det där på nåt sätt nu så skulle problemet vara löst.
    Men intressant att läsa att man inte var ensam!!

Det är precis så jag har i ena armhålan. Blev som en pingisboll när mjölken rann till ungefär.
  • Anonym (Klok)

Ja herregud!! Mina armhålor såg helt fruktansvärda ut o h när mjölken rann till kunde jag inte ens ta ner armband för att det var så mkt knölar och svullnad. Det lugnade sig i takt med att amningen kom igång men varje gång brösten var för fulla så svullnade de upp igen. Skitjobbigt men inte farligt 

• Anonym (Klok)

Ta ner armarna ska det stå :)

• Smultrongodis

Men är det fler här som lyckats klämma ut mjölk från armhålan? Om knölarna blir platta och minskar när den mjölkaktiga vätskan rinner ut, skulle det kunna vara cancer? 

• Smultrongodis

Update! Jag fixade en remiss till Bröstcentrum där de lät mig göra mammografi och ultraljud. Det visade sig att jag har bröstvävnad i min armhåla och att två mjölkkörtlar har börjar producera mjölk. 

• Anonym (Samma här)

Jag har varit med om samma och man gjorde en biopsi som visade abbetant 

• Anonym (Samma här)

Haha familjeliv är inte alltid lätt att skriva i
    Aberrant bröstvävnad skulle det stå. Svullnat upp postpartum efter varje barn när brösten blir rejält svullna och varit stora under amning.

Svar på tråden Mjölkkörtel i armhålan?