• sanna000

BIM+7, ingen mens, neg gravtest

Hej på er!
    Jag börjar bli lite orolig, min mens är 7 dagar sen och den brukar aldrig vara så här sen! 
    Har inga som helst känningar att mensen är på g (vilket jag brukar ha bara några dagar innan BIM). Har haft ytterst lätt molvärk de senaste dagarna, men det avtar väldigt fort och är inte så långvarigt. Har spända bröst..(men de kan ju också va tecken på mens). Har tagit graviditetstest men de visar tyvärr negativ, har sagt till mig själv att vänta med att testa och ge det en vecka till. Man blir ju såå besviken när det inte vill ta sig..
    Så till min fråga, är det någon här som plussat sent? Har ni några erfarenheter av detta? 
    Jag börjar nästan få panik, vill ha min mens eller ett + så man kan slappna av, den här väntan är hemsk!
    Berätta gärna era erfarenheter! Kram på er!

• Svar på tråden BIM+7, ingen mens, neg gravtest
  • svansmamman

Enda gången mensen är sen är vid graviditet, annars kommer mensen när den ska. Att plussa först efter BIM är extreeeeemt ovanligt, jag skulle vilja påstå att det är mest av ett familjelivsfenomen. Plussar man sent beror det troligtvis på att ägglossningen var senare än man tror. 

Med andra ord - med tanke på att gravtest visar negativt kan du vara rätt säker på att dina symptom inte beror på en graviditet. Både graviditetsymptom och positivt gravtest kommer pga gravidhormonet HCG. Med tanke på att mensen inte kommit hade du antingen senare ägglossning än du tror, eller så har den helt uteblivit. Testar du med ägglossningstest alternativt tempar? Hur brukar din cykel vara? 

Jag håller tummarna för att det bara är en sen ägglossning som spökar och att det alltså bara är för tidigt för att testa än, då graviditeten inte ?satt sig? än! ❤️

• sanna000
    svansmamman skrev 2023-08-17 20:02:16 följande:

Enda gången mensen är sen är vid graviditet, annars kommer mensen när den ska. Att plussa först efter BIM är extreeeeemt ovanligt, jag skulle vilja påstå att det är mest av ett familjelivsfenomen. Plussar man sent beror det troligtvis på att ägglossningen var senare än man tror. 

Med andra ord - med tanke på att gravtest visar negativt kan du vara rätt säker på att dina symptom inte beror på en graviditet. Både graviditetsymptom och positivt gravtest kommer pga gravidhormonet HCG. Med tanke på att mensen inte kommit hade du antingen senare ägglossning än du tror, eller så har den helt uteblivit. Testar du med ägglossningstest alternativt tempar? Hur brukar din cykel vara? 

Jag håller tummarna för att det bara är en sen ägglossning som spökar och att det alltså bara är för tidigt för att testa än, då graviditeten inte ?satt sig? än! ❤️

Tusen tack för svar!
    Jag använder mig av NC och tempar. Min temp är låg om man jämför vad man hört att den ska ligga på om man är gravid. Men den är ändå över min ?coverline?. Min cykel är regelbunden, har inte haft 7 dagar sen mens innan vilket jag tycker är märkligt. Det kan ju såklart diffa med 1-2 dagar men aldrig så här länge. 
    Men det är som du säger, jag kan ju haft sen äl eller tom utebliven. Jag har liksom inga förhoppningar längre då jag blir så ledsen vid minus gång på gång. Hoppas innerligt att det tar sig snart.❤️
Svar på tråden BIM+7, ingen mens, neg gravtest