• Anonym (Kläder)

Byter ni kläder på era barn varje dag?

Känner att jag tvättar ihjäl mig och ofta är det inte ens smutsigt.

Har 3 barn. 8, 13 och 15.
    Känner typ att byxor borde ju gå att använda iallafall två dagar?

Hur gör ni?Glad

• Svar på tråden Byter ni kläder på era barn varje dag?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Kläder) skrev 2023-08-17 08:12:05 följande:

Hur gör ni? // Glad

Nej, inte alls. Miljömässigt känns det inte särskilt bra. Dessutom slits ju kläderna mycket snabbare. Vid enstaka fläckar tvättar jag fläcken. Givetvis kläderna men inte efter att ha haft dem en eller två gånger. Endast underkläder och sockar tvättas efter en dag. En tonåring som svettas kanske kan behöva tvätta oftare.
  • Anonym (A)

Som fsk-barn gick det mesta i smutsen varje dag. Nu är hon tonåring och då använder hon ex jeans och stickade tröjor används flera ggr innan tvätt.

• BuoBä

Är inte kläderna synbart smutsiga eller luktar illa så behöver de inte tvättas. Tonåringarna borde kunna ha både byxor och koftor/hoodies i flera dagar. T-shirts, linnen eller andra tightare tröjor behöver oftast bytas varje dag. 

Om 8-åringen är en sån som kommer hem med lera från topp till tå så kan nya kläder varje dag vara befogat, annars kan byxorna gott hänga med i flera dagar. 

Hur gör du själv? Jag brukar ha några par jeans jag varvar mellan, och sammanlagt blir det ofta 5-7 dagar jag har dem (under 2-3 veckor) innan de hamnar i tvättkorgen. 

• Agda90

16 åringen sköter sina egna kläder. Jag tvättar dem när de har hamnat i tvättkorgen. Hon tar fram x antal outfits som hon anser ska vara 1-2-3 veckor och vädrar kläderna mellan varven. 

12 åringen har vi en rutin för. Vi hänger upp ca 3 uppsättningar kläder på en klädstång. Sen får han varva dessa under skolveckorna. 3 uppsättningar blir 2 skolveckor. Det enda han byter varje dag är strumpor och kalsonger. Skulle något plagg få en fläck så byter han ut det bara. 

Innan vi gjorde så då la han allt i tvätten när han kom hem från skolan och tog på sig mjukisbyxor. Det var ohållbart. Jeansen kändes ju rena i tvättkorgen!!

• Anonym (Eh)
    Anonym (Kläder) skrev 2023-08-17 08:12:05 följande:

Hur gör ni? // Glad

Varför tvättar du rena kläder? 

Här tvättas det när det behövs, dvs när det är mer än en enstaka fläck (de går ofta att tvätta separat och låta hängtorka) eller när det är kläder som svettats i. 

• Anonym (Py)

Jag tvättar barnens strumpor, underkläder och t-shirt dagligen. Byxor/kjolar och tjocktröjor kan de ha flera dagar, om de inte blivit smutsiga. 

• Jemp

Tvättar såklart inte rena kläder. 
    Underkläder och strumpor byts dagligen. T-shirts håller ofta en, max två dagar innan tvätt (dvs fläck). Byxor ofta lite längre och tjocktröjor betydligt längre. 
    De har sällan samma kläder flera dagar i rad dock, men kan återanvända innan tvätt.

• Mrs Moneybags

Det beror på. Min son är 12 år och avgör själv om han kan ha plagget igen. Kallingar och t-shirts byts dagligen. 

• Anonym (Lena)

Gud nej, verkligen inte. Inte vi föräldrar heller. Det går åt en massa energi för att tvätta, det förstör kläderna (och klädindustrin är fn sv de absolut värsta miljöbovarna) och man kan ju ha roligare här i livet. Vi har kläderna tills de ser smutiga ut eller luktar svett eller annan smuts. Trosor/kalsonger och strumpor byts varje dag. 

Brasklapp: 13-åringen byter kläder på eget bevåg ibland flera ggr per dag. Det hon klär av sig hamnar dock på golvet och inte i tvättkorgen? 

• Anonym (Lena)

När barnen gick på förskola bytte vi inte om det bara var någon liten fläck. Då åkte det plagget på nästa dag också. 

Svar på tråden Byter ni kläder på era barn varje dag?