• Anonym (…)

Vabb för 17 åring?

Min dotter på 17 år med bland annat adhd diagnos, GAD m.m mår väldigt dåligt och vi har möte på BUP. Har intyg från BUP från överläkaren och sköterskan att  jag måste följa med henne dit för hon klarar inte det själv pga måendet. 
    Godkänner FK att jag vabbar för henne trots att hon är över 16 år? 
    Finns det fler föräldrar här som har erfarenhet/ kunskaper kring detta?

• Svar på tråden Vabb för 17 åring?
  • Anonym (Nej)

Antagligen inte. Låter som extremt tunna skäl, även om jag förstår att det är svårt för ungdomen. Sedan kan man förstås googla........

www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/vard-av-barn-vab

När barnet har fyllt 16 år kan du bara få ersättning för vab om barnet är allvarligt sjukt eller omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

• Anonym (1234)
    Anonym (Nej) skrev 2023-08-16 09:38:19 följande:

Antagligen inte. Låter som extremt tunna skäl, även om jag förstår att det är svårt för ungdomen. Sedan kan man förstås googla........

www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/vard-av-barn-vab

När barnet har fyllt 16 år kan du bara få ersättning för vab om barnet är allvarligt sjukt eller omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

Vilken rutten lag. Varför skulle man behöva vabba bara för att ens tonåring har AS?
    (AS omfattas av LSS), vilket jag tycker är dåligt).
  • Sunflora
    Anonym (1234) skrev 2023-08-16 13:57:29 följande:
    Vilken rutten lag. Varför skulle man behöva vabba bara för att ens tonåring har AS?
    (AS omfattas av LSS), vilket jag tycker är dåligt).

Lagen säger inte att man måste vabba bara att man kan. 

Asperger eller autism som det numera heter är en väldigt annorlunda diagnos nu jämfört med för 20 år sen jag tror inte alla autister kommer omfattas av LSS per automatik om några år. 

• Anonym (1234)
    Sunflora skrev 2023-08-16 14:38:45 följande:

Lagen säger inte att man måste vabba bara att man kan. 

Asperger eller autism som det numera heter är en väldigt annorlunda diagnos nu jämfört med för 20 år sen jag tror inte alla autister kommer omfattas av LSS per automatik om några år. 

Ja. Jag vet, kanske var otydlig. 

Okej. Jag tror tyvärr att AS fortfarande kommer ingå i LSS, då enligt myndigheter så är AS=mupp som inte kan någonting. 
  • EpicF
    Anonym (1234) skrev 2023-08-16 14:40:55 följande:

Okej. Jag tror tyvärr att AS fortfarande kommer ingå i LSS, då enligt myndigheter så är AS=mupp som inte kan någonting. 
    OT, men även om AS omfattas av LSS så innebär det inte att alla är i behov av LSS-stöd eller ens har grava problem av sin AS. 

Ts, du får höra med fk om se godkänner intyget från BUP. Ingen här kan svara på vad fk godkänner för just dig och din dotter. 
  • Sunflora

Myndigheter har inga synpunkter om autism. Att tillhöra LSS är ett stort privilegium. 
  • Anonym (1234)
    Sunflora skrev 2023-08-16 15:58:55 följande:
    Myndigheter har inga synpunkter om autism. Att tillhöra LSS är ett stort privilegium. 
    O ja, de har de visst. Som sagt, om man har AS/autism nivå 1, ses man som man inte kan någonting av myndigheter. 
  • Anonym (e)

Måste du vara anonym när du ändå använder dina vanliga nedsättande ord  om ASD? Jävligt muppigt.

• Anonym (1234)
    Anonym (e) skrev 2023-08-16 16:29:42 följande:

Måste du vara anonym när du ändå använder dina vanliga nedsättande ord  om ASD? Jävligt muppigt.

Det är inte jag som ser AS på det sättet, det är myndigheterna. 
Svar på tråden Vabb för 17 åring?