• Anonym (?)

Dejta bipolär kille?

Jag har chattat med en kille i cirka 2 månader och vi var på vår första dejt ett tag sedan. Vi träffades via en dejtingsida. Från min sida var det typ kärlek vid första ögonkastet, han var het, vi hade bra snack och bra sex. Han är i 40-årsåldern med bra utbildning och fast arbete. Dock kommer han från en trasig familj och har haft ett rätt tufft liv, han känns lite vilsen och sökande. Han är öppen med sin sjukdom men medicinerar inte just nu, har gjort det tidigare. Han har haft din diagnos i några år, inte så länge. 

Vi har fortsatt att hålla kontakt och att dejta men jag känner mig väldigt osäker. Han är väldigt social och kontaktsökande mot andra när vi är ute och jag får för mig att han nu är hypomanisk. 

Han verkar gilla mig men jag känner mig ändå osäker. Min fråga är vad ni har för erfarenhet av bipolära killar och om det är något att satsa på? 

• Svar på tråden Dejta bipolär kille?
  • Anonym (Upplagt för problem)

Jobbat åt en bipolär man och bara det var otroligt krävande. Han var otroligt gränslös och kontaktsökande när han var "hög" och sedan deprimerad och svår när han var låg. Skulle helt klart avstå om din dejt redan visar sådana tendenser att han är kontaktsökande mot andra och inte heller medicinerar. Tror att det är som upplagt för problem.

• Anonym (?)
    Anonym (Upplagt för problem) skrev 2023-08-15 20:34:06 följande:

Jobbat åt en bipolär man och bara det var otroligt krävande. Han var otroligt gränslös och kontaktsökande när han var "hög" och sedan deprimerad och svår när han var låg. Skulle helt klart avstå om din dejt redan visar sådana tendenser att han är kontaktsökande mot andra och inte heller medicinerar. Tror att det är som upplagt för problem.

Tack för svar. Lite så har mina tankegångar gått också. Sen tror jag det skiljer vilken typ av bipolaritet de har. Denna har typ 3. 
  • Anonym (?)
    Drottningen1970 skrev 2023-08-15 20:40:52 följande:

Varför uppsöka problem?

Sån är jag. Skämt åsido.

Han berättade ju att han var bipolär på första dejten, innan visste jag inte så det var ju ingenting jag uppsökte. Men du har rätt i sak givetvis. Dock är jag inte själv haft det så lätt i livet och dras väl tyvärr till människor med lite bagage. Dock har jag inga problem med att lämna om jag märker att det ger mer än vad det tar. 

Antar att det i grund och botten handlar om igenkänning och bra sex. Men han känns gränslös, det gör han. Men samtidigt medveten och insiktsfull.    
  • Anonym (partner)

Typ-3:or är ju mest depressiva, och reagerar på antidep med att bi hypo eller maniska, därav ofta ingen medicin åt något håll.

Varken du eller han får använda bipoläriteten som någon slags sköld om ni ska dejta. Du ska inte bli hans vårdare och du ska inte dras med. Det kan vara en väldigt svår balansgång men om du vill och kan stå ut med någon som är i ständigt minusläge så dejta på, men tappa inte bort dig själv och kom ihåg att enda gången ni sitter ihop i höfterna är när ni har sex.

Min kille är 2,5a. Ständig berg-och-dal-bana.

• Anonym (?)
    Anonym (partner) skrev 2023-08-15 21:02:40 följande:

Typ-3:or är ju mest depressiva, och reagerar på antidep med att bi hypo eller maniska, därav ofta ingen medicin åt något håll.

Varken du eller han får använda bipoläriteten som någon slags sköld om ni ska dejta. Du ska inte bli hans vårdare och du ska inte dras med. Det kan vara en väldigt svår balansgång men om du vill och kan stå ut med någon som är i ständigt minusläge så dejta på, men tappa inte bort dig själv och kom ihåg att enda gången ni sitter ihop i höfterna är när ni har sex.

Min kille är 2,5a. Ständig berg-och-dal-bana.

Tack för svar! Vad menar du med ständigt minusläge? Är de flyktiga? Eller otrogna? Vad innebär det att sitta ihop med höfterna med någon? Hur länge har du varit ihop med din kille? Självklart svarar du bara om du vill!! 
  • Anonym (partner)
    Anonym (?) skrev 2023-08-15 21:15:42 följande:
    Tack för svar! Vad menar du med ständigt minusläge? Är de flyktiga? Eller otrogna? Vad innebär det att sitta ihop med höfterna med någon? Hur länge har du varit ihop med din kille? Självklart svarar du bara om du vill!! 
    Jag menar deprimerade. Folk är inte as för att de är bipolära, de är deprimerade och hypo/maniska i skov.

Har du aldrig hört uttrycket "sitta ihop i höfterna"? Folk, oftast par, som "sitter ihop i höfterna" är folk som inte gör någonting utan den andra och inte har "egna liv".

12 år har vi varit ihop.
  • Anonym (?)
    Anonym (partner) skrev 2023-08-15 21:36:03 följande:
    Jag menar deprimerade. Folk är inte as för att de är bipolära, de är deprimerade och hypo/maniska i skov.

Har du aldrig hört uttrycket "sitta ihop i höfterna"? Folk, oftast par, som "sitter ihop i höfterna" är folk som inte gör någonting utan den andra och inte har "egna liv".

12 år har vi varit ihop.

Nej, har aldrig hört det uttrycket men nu har jag och nu vet jag. 

Jag tror inte att han är ett as. Dock gillar han att ta droger ibland och då jag upplever honom som gränslös så har jag vissa funderingar, det är allt. 

• Anonym (Språkpolisen)
    Anonym (partner) skrev 2023-08-15 21:36:03 följande:

12 år har vi varit ihop.
    Det är ett uttryck på engelska. Joined at the hip. Den svenska motsvarigheten är att vara klistrade vid varandra.
  • Anonym (?)
    Anonym (Språkpolisen) skrev 2023-08-15 21:46:52 följande:
    Det är ett uttryck på engelska. Joined at the hip. Den svenska motsvarigheten är att vara klistrade vid varandra.
    Tack för att du förtydligade. 
Svar på tråden Dejta bipolär kille?